اخبار نساجی

حکیمی‌پور: دولت باید قدرت خرید کالای ایرانی را افزایش دهد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه حل مشکلات اقتصادی در گرو رفع تحریم ها نیست افزود:دولت باید با حمایت از تولید زمینه را برای توسعه اقتصاد داخلی مهیا کند. اولین گام کاهش واردات کالای خارجی و ایجاد زمینه برای فروش کالای داخل است.

ابوالقاسم حکیمی پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به اینکه چرا باید کالای ساخت داخل را بخریم گفت: تمام کشورها مانند ژاپن تأکید بسیار بر خرید کالای ایرانی دارند چرا که پیشرفت هر کشور مستلزم توجه به تولید داخلی آن کشور است.

 وی با بیان اینکه یکی از آسیب‌ها در عدم استقبال از کالای ایرانی، تبلیغات بی رویه درباره کالاهای خارجی است افزود: متأسفانه مردم به کالای ایرانی اعتماد ندارند، تولید کنندگان باید با افزایش کیفیت و بهبود ظاهر کالا، مصرف کننده را برای مصرف کالای ایرانی جذب کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه حلقه  مفقوده خرید کالای ایرانی عدم اطمینان مردم است اظهار کرد: مسئولین در حال حاضر هم سیاست دولت را تکیه بر واردات لحاظ کرده اند. زمانی که سیاست بر خرید کالای خارجی است و تأکید بر خرید کالای داخلی شعار است از مردم چه انتظاری می توان داشت؟!

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 وی با بیان اینکه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار واردات رسمی کالا و خدمات داریم گفت:متأسفانه کالای ساخت داخل کیفیت مناسب را ندارد و فرد به صورت غیر مستقیم به سمت کالای خارجی می‌رود. متأسفانه کالای ساخت داخل با ساخت خارجی  قدرت رقابت ندارند. در حال حاضر موعظه اخلاقی کارآیی مناسبی ندارد.

 حکیمی پور اظهار کرد: بجای موعظه برای خرید کالای ایرانی باید بتوانیم مانند کشورهای پیشرفته شرایط را برای فروش کالا در کشور مهیا کنیم. در حال حاضر مردم به دلیل کاهش قدرت خرید مناسب توانایی خرید کالا را ندارند. مردم باید عطش ساخت کالای داخلی را داشته باشند متأسفانه این رغبت وجود ندارد و باید ایجاد شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: تولید کننده ایرانی باید حمایت شود تا چرخه تولید رونق گیرد. به طور مثال دولت باید به تولید کننده بگوید که از تو حمایت می کنیم به شرطی که اشتغال زایی مطلوب ایجاد و پس از چند سال باید قدرت رقابت پذیری با نمونه کالای خارجی داشته باشید. متأسفانه این کار صورت نگرفته است. تا سال ۶۸ امکان واردات کالای خارجی وجود نداشت، اما بعد از آن سال زمینه برای ورود کالای وارداتی مهیا شد.

 وی با بیان اینکه حدود ۸۵۰ میلیون دلار واردات شکلات و آدامس به کشور است گفت: با وجود اینکه در ایران ۲۴ کارخانه تولید کننده شکلات و آدامس را در کشور داریم اما تولید مطلوب نداریم. احتمال اینکه کیفیت کالای ایرانی بهتر از کالای خارجی باشد هم بسیار زیاد است اما به دلیل تلقین‌های روانی و عدم اعتماد به کالای ایرانی مردم گرایش به خرید کالای خارجی دارند.

حکیمی پور با اشاره به اینکه ۸۰ درصد کالا در این قاچاق است گفت:تمام کارخانه های نساجی ایران در حال از بین رفتن است. حدود ۹۲ درصد سیگار در ایران قاچاق است و هیچ کشوری در ایران دخانیات ضرر ده نیست اما در ایران ضررده است. صادرات غیر نفتی باید گسترش یابد اما تا کنون محقق نشده است.

 این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مناطق آزاد تجاری در ایران به جای گسترش صادرات غیر نفتی منبع قاچاق است افزود: متأسفانه نظارتی در این زمینه وجود ندارد. اکنون که در شرایط تحریم هستیم بهترین تصمیم استفاده از کالای ایرانی است. اگر غیرت ملی داریم باید کالای ایرانی خریداری کنیم.

 حکیمی پور با بیان اینکه تنها ۱۷درصد تحریم ها نفتی است اظهار کرد: باید کمربند اقتصاد مقاومتی را گسترش دهیم. تنها یک راه برای حل اقتصاد ایران وجود دارد و آن توجه به اقتصاد داخل و تولید است. این در حالیست که نگاه دولت این است که تنها مشکل دولت اینگونه رفع می‌شود که تحریم ها برداشته شود در صورتی که واقعیت چنین نیست.

 این کارشناس اقتصادی بیان کرد:اگر مشکل تحریم ها هم برطرف شود، اتفاق خاصی در اقتصاد صورت نمی‌گیرد، چرا که مدیریت به خوبی انجام نمی شود. یکی از اقدامات دولت برای ترویج کالای ایرانی تقویت قدرت خرید مردم است. زمانی که مردم قدرت خرید پیدا کنند می توانند کالای داخلی خریداری کنند. زمانی که تولید رونق گیرد آمار ایجاد اشتغال افزایش و بیکاری کاهش می یابد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×