اخبار نساجی

حمایت از کار و سرمایه ایرانی؛ آغاز جهادی دیگر برای تحقق توسعه همه جانبه

 

رشت – چهارمین سال از دهه چهارم انقلاب اسلامی که به دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری شده؛ آغازی مجدد برای پیمودن مسیر توسعه و تعالی ایران اسلامی با حمایتی اثرگذار از کار و سرمایه ایرانی به منظور جلوگیری از هدررفت سرمایه های مادی و معنوی کشور است.

توجه به تولید ملی و حمایتی افزون تر از کار و سرمایه ایرانی پس از اصلاح الگوی مصرف، همت و کار مضاعف، ادامه جهاد عظیم اقتصادی ملت ایران برای به بار نشاندن تدابیر رهبر فرزانه انقلاب است که با نگاه تیزبین خویش؛ نقشه راه پیشرفت کشور و تبدیل ایران به قطب برتر علمی و اقتصادی منطقه را فراروی مسوولان و نخبگان قرار داده اند.

تلاش همه جانبه برای تحقق ‘تولید ملی؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی’ می تواند علاوه بر هموار نمودن مسیر توسعه و پیشرفت، آینده ای روشن را فراروی ایران اسلامی قرار دهد.

فرآیند ملی تولید یا فرآوری از اصطلاحات علم اقتصاد است که طی آن کالا و خدمات مورد نیاز با استفاده از منابع و امکانات موجود تهیه می شود، حمایت از این فرآیند مهم که استقرار و استمرار توسعه صنعتی منوط به آن است می تواند توسعه جنبه های دیگر را نیز به همراه داشته باشد.

گسترش حمایت های لازم از فعالیت تولیدی به عنوان سلسله اقدامات برای تبدیل منابع به کالاهای مورد نیاز کشور با توجه به ظرفیت ها و توانایی های بالای علمی موجود در کشور می تواند بسیاری از موانع در مسیر توسعه و پیشرفت را از پیش رو بردارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تولید ملی نیازمند رشد و بالندگی بیش از پیش سرمایه های مادی و معنوی برای توسعه کشور است؛ در این میان توجه به خلاقیت و نوآوری نیروی انسانی ماهر و کارآفرین به عنوان سرمایه های انسانی یکی از مصادیق حمایت از سرمایه ملی محسوب می شود.

تولید ملی و رسیدن به توسعه و پیشرفت با توجه ویژه به نخبگان جامعه به عنوان بخش مهمی از سرمایه های انسانی کشور که هزینه های بسیاری برای ورود آنها به حوزه نخبگی صرف شده، امکانپذیر می شود.

امروز سرمایه های انسانی در پیوند مستمر با سرمایه های فکری از مهمترین دارایی های کشورها و ابزار اصلی توسعه و پیشرفت به شمار می رود و در صورتی بازدهی و شکوفایی محقق می شود که زیرساخت های لازم برای رشد و باروری سرمایه های انسانی و فکری فراهم گردد.

به بیان بهتر؛ در صورت فراهم بودن زیرساخت های حمایتی لازم برای رشد سرمایه های مادی و انسانی، علاوه بر تبلور جلوه های کار و تولید، بهبود مسایل کلان اقتصادی نیز تحقق خواهد یافت.

با همه توصیف هایی که می توان از سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی ارائه داد؛ باید به این نکته توجه داشت که پررنگ نمودن تولید، کار و سرمایه ملی در سال جاری به منظور تحقق جلوه هایی دیگر از جهاد اقتصادی فراتر از یک شعار ، رهنمودهایی مهم و اثرگذار از سوی رهبر معظم انقلاب برای پیمودن مسیر پیشرفت در جهت تحقق توسعه همه جانبه کشور است و همه دستگاه ها باید برای اجرایی کردن آن، همتی مضاعف مصروف دارند.

در همین ارتباط؛ رییس دانشگاه پیام‌نور استان گیلان با اشاره به نامگذاری امسال به نام ‘تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی’ از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: دانشگاهیان برای تبیین رهنمود ارزشمند معظم‌له و تلاش برای اجرایی کردن آن، الگوهای عملیاتی ارائه کنند.

‘مرتضی رضایی‌صوفی’ روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مسوولان باید با برنامه ریزی صحیح و با آگاهی و عزمی جدی و نیز با همراهی مردم، مشکلات موجود بر سر راه تولیدات ملی را از پیش رو بردارند.

وی با تأکید بر ضرورت مجاهدت اقتصادی و حضور جهادگرانه در عرصه های اقتصادی، افزود: تلاش برای بومی سازی تولیدات ملی و نهادینه کردن فرهنگ حمایت از محصولات ایرانی از وظایف اصلی ملت به‌ویژه دانشگاهیان است.

رییس دانشگاه پیام نور استان گیلان ادامه داد: در این راستا باید توجه داشته باشیم که استراتژی و دیدگاه بیان شده از سوی رهبر فرزانه انقلاب؛ فراتر از یک شعار است و رهنمودهای معظم له به عنوان یک چراغ راه و نشان در جهت توسعه همه جانبه تلقی می شود.

وی یادآور شد: همانگونه که امام خمینی (ره) نیز بارها بر این باورپذیری تأکید می کردند؛ باید عموم مردم در هر قشر و صنفی یقین کنند که ایرانی می تواند به تمامی قله های علمی و فرهنگی دست یابد.

رضایی‌صوفی پذیرفتن این اصل مهم و اساسی را موجب خودباوری و پرهیز از اتکاء به بیگانگان دانست و گفت: وظیفه دانشگاهیان در تولید ملی خصوصاً تولیدات علمی متناسب با فرهنگ ملی، پاسداشت و معرفی بهینه شعار امسال، تبیین آن و ارائه الگوهای عملیاتی دوچندان است.

وی ارائه مدل‌های دستیابی به این تحول و موفقیت ملی را در گرو پیشنهادات ارزنده جامعه دانشگاهی عنوان و اضافه کرد: همه اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و دانشجویان باید در راستای همگانی کردن و مشارکت عموم مردم برای تحقق رهنمود ارزشمند رهبر معظم انقلاب کوشا باشند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×