اخبار فرش ماشینی

حل مشکل تصفیه پساب صنایع نساجی توسط محققان کشور

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

پژوهشگران کشور با تولید نانوکامپوزیت روشی را برای جذب آلاینده های آب و تصفیه پسابهای ناشی از فعالیتهای صنایع نساجی ارائه کردند.

رنگ ها و پیگمنت های راکتیو که در صنایع نساجی به کار می روند به همراه پساب های حاوی سموم کشاورزی، بزرگترین گروه آلاینده‌های محیطی را تشکیل می‌دهند. آزاد شدن این مواد در طبیعت تهدید جدی برای اکوسیستم‌های آبی به شمار می آید.

در میان فتوکاتالیستهای نیمه هادی، تیتانیم دی‌اکساید (TiO2) به دلیل پایداری نوری بالا و غیرسمی بودن کاندیدای مهمی برای استفاده در بسیاری از صنایع به شمار می آیند. ولی به دلیل قرار گرفتن شکاف انرژی این ماده در محدوده ماورا بنفش، کاربرد آن در نور مرئی امکان پذیر نیست.

در این راستا با اجرای پروژه ای در دانشگاه صنعتی شریف با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه محقق اردبیلی و پژوهشکده علوم و فناوری نانو، سعی شد تا از طریق سنتز نانو کامپوزیت‌ TiO2 بر پایه‌ کربن شکاف انرژی این ماده را به سمت طول موجهای بلندتر جابه‌جا کنند و فعالیت فتوکاتالیستی آن افزایش دهند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

برای این منظور در ابتدا نانوذرات CeO2/TiO2 (تیتانیوم دی اکساید بر پایه کربن) به روش سل ژل و با استفاده از حلال یونی تولید شد. در ادامه نانو کامپوزیت تولید شده بر پایه گرافن تهیه شد.

با تهیه این نانو ذرات اثرات آن بر روی تخریب یک نمونه سم کشاورزی ونوعی رنگ نساجی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که تولید این نانو ذرات با این روش منجر به ایجاد نانو ذراتی با پایداری حرارتی بیشتر می شود.

از مهمترین کاربرد این نانو کامپوزیتها می توان به استفاده در حل مشکلات موجود در تصفیه پسابهای حاصل از صنایع نساجی اشاره کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×