اخبار نساجی

حلقه های کنترل کیفیت، حل مشکلات سازمان ها بدون پرداخت هزینه است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تهران- دبیر همایش ‘آشنایی با حلقه های کنترل کیفیت، خلاقیت و نوآوری’ گفت: حلقه های کنترل کیفیت، مشارکت اعضای سازمان و حل مشکلات آن بدون پرداخت هزینه است.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی انجمن مدیران کنترل کیفیت صنایع کشور، ‘علی شهبازی یگانه’ روز سه شنبه در این همایش با اشاره به ناکارآمد بودن استخدام مشاور در بلند مدت، افزود: نیازی نیست از بیرون سازمان، مشاوری استخدام شود، بلکه حلقه های کنترل از داخل مجموعه، می توانند مشکلات را بررسی و حل کنند.

وی پیشرفت کشورهای صنعتی را ناشی از حضور حلقه های کنترل کیفیت دانست و ادامه داد: تا خودمان را باور نکنیم پیشرفت حاصل نمی شود.

رییس هیات مدیره جامعه مسئولان کنترل کیفیت صنایع، نقش حلقه های کنترل را کاهش هزینه بیان و تصریح کرد: حلقه ها تحت حمایت مدیریت هستند اما با هدایت مدیریت پیش نمی روند تا محدود نشوند.

وی با تاکید بر این که لازم نیست دوباره چیزی که اختراع شده است را اختراع کنیم، اضافه کرد: اگر می خواهیم به پیشرفت برسیم، باید مسیری که دیگران رفته اند و به موفقیت رسیده اند را به سرعت طی کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دکتر یگانه با یادآوری آمار کاهش هزینه ها در برخی کشورهای جنوب شرقی آسیا، به نقش حلقه های کنترل کیفیت در مالزی اشاره کرد و گفت: این حلقه ها باعث شد در کشور مالزی آمار طلاق با توجه به کاهش هزینه ها، کاهش ۴۰ درصدی داشته باشد.

وی برنامه آینده انجمن کنترل کیفیت صنایع را ارائه دستاوردهای حلقه های کنترل کیفیت برشمرد و اضافه کرد: در خاورمیانه این موضوع دنبال نشده است و در صورت تحقق آن در ایران، به عنوان اولین کشور دارنده این سیستم در منطقه شناخته خواهیم شد.

دکتر ‘ رسول نورالسنا’ استاد دانشگاه علم و صنعت که خود با واحدهای صنعتی نیز همکاری دارد، دیگر سخنران علمی این همایش بود که حلقه های کنترل کیفیت را الگوی کلیدی و قابل تامل دانست و گفت: دیگر زمانی نیست که محصول با هرقیمتی به بازار ارائه شود و خریدار آن را بپذیرد، الان بازار قیمت را تعیین می کند.

وی کاهش هزینه برای افزایش توان رقابت در بازار را ضروری دانست و اظهار کرد: کاهش زمان فرایند تولید کالا و کنترل هزینه ها و رفع علل کم کاری کارکنان می تواند واحد تولیدی را در بازار رقابت حفظ کند.

استاد دانشکده مهندسی صنایع، با یادآوری نحوه مدیریت شرکت تویوتا و تعدیل نکردن نیروهای آن، ادامه داد: در این شرکت، نیروهایی که بیکار نشسته بودند، تعدیل نشدند بلکه از ظرفیت های آن ها استفاده شد و این گونه بود که گوی سبقت را از شرکت فورد ربود.

وی حلقه های کنترل کیفیت را برای کارهای بزرگ مناسب دانست و توضیح داد: این حلقه ها می توانند به صورت نظام مند با سیاست های کلان سازمان هم سو شوند و خروجی مناسب ایجاد کنند.

نورالسنا تاکید کرد: اگر بخواهیم مشکل بزرگی را حل کنیم باید حلقه های کنترل کیفیت را تشکیل دهیم چرا که در این صورت تصمیم های مدیران سازمان از احترام بیشتری برخوردار است و مقاومتی در برابر آن ایجاد نمی شود.

دکتر’ عباس سقایی’ نایب رییس انجمن مدیریت کنترل کیفیت ایران، سخنران بعدی این همایش علمی بود که با موضوع ‘ حلقه های کنترل کیفیت و پیاده سازی آن در ایران’ سخن گفت.

وی بیشتر تصمیم گیری های موجود در واحدها را ضروری و استراتژیک ندانست و افزود: برای بهبود وضعیت باید تمام کارکنان درگیر شوند و لازم است تماشاچی ها را کم کرد.

استاد دانشگاه علم و صنعت، تحقق این ایده را به تشکیل حلقه های کنترل کیفیت منوط کرد و گفت: حدود ۷۵ درصد رویکردهای کیفیت در سه دهه گذشته با شکست روبرو بوده است.

وی با طرح پرسشی مبنی بر این که کدام سازمان ۷ ابزار کنترل کیفیت را اجرا می کند، ادامه داد: متاسفانه در بیشتر سازمان ها افرادی هستند که تخصصشان فقط ارائه گزارش است و عملا اتفاقی در کاهش هزینه ها و ارتقای بهره وری رخ نمی دهد.

دکتر سقایی با تاکید بر این که کیفیت با درگیری و افزایش بازرسی ها محقق نمی شود، اذعان کرد: راه کار منطقی افزایش کیفیت بهره گیری از حلقه های کنترل کیفیت است.

وی اتلاف ها و بی کیفیتی ها در سازمان ها را پنهان دانست و افزود: بی تردید برای یافتن این لایه های پنهان، افرادی که در همان محیط مشغول به کار هستند، بهترین هایی هستند که می تواتند گم شده را بیابند.

این استاد دانشگاه، ارائه آموزش را مهم خواند و با کم اثر دانستن آموزش های ارائه شده، گفت: عده ای فکر می کنند حل مشکل مثل خوردن آب است اما باید پذیرفت که حل مشکل مثل باغبانی است که مراقبت و آگاهی بسیار می خواهد.

همایش آشنایی با حلقه های کنترل کیفیت توسط انجمن کنترل کیفیت صنایع با همکاری سازمان ملی استاندارد و اداره کل استاندار استان تهران، در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد که علاوه بر ارائه موارد علمی، برخی از مدیران شرکت ها به ارائه گزارش از چگونگی موفقیت های حاصل از اجرای این طرح پرداختند.

همچنین در این همایش، از برخی واحدهای تولیدی و خدماتی به عنوان واحدهای اجرا کننده حلقه های کنترل کیفیت تقدیر شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×