اخبار فرش ماشینی

حضور فرش استان چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه بین المللی دموتکس چین

 

در این نمایشگاه سه روزه، ۱۳ شرکت ایرانی با هماهنگی بخش بازرگانی سفارت ایران در چین و مرکز ملی فرش شرکت کرده اند.

این سومین سال متوالی است که شرکت های ایرانی در نمایشگاه بین المللی فرش و کفپوش (دموتکس) شانگهای حضوری فعال دارند.
دهها شرکت از کشورهای مختلف از جمله هند و پاکستان با فرش های دستباف و ماشینی در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی فرش چین حضور یافته اند.

استقبال از غرفه ایران در نمایشگاه، روز نخست گرم و مورد توجه بود به خصوص آنکه دستبافت های ایرانی با تقاضای گسترده چینی ها مواجه شده است.

فرش استان چهارمحال و بختیاری در این نمایشگاه از سوی تجار فرش در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است و فرش بختیاری در ایران سابقه ای طولانی دارد.

رنگهای ایستاده بر گلهای همیشه ماندگار فرش استان چهارمحال و بختیاری که در هیچ فصلی خزان نمی شود اکنون بر دیواره های فرش فروشی های این استان در نوروز، نمایان شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

فرش استان چهارمحال و بختیاری به ویژه دو نوع بافت نقش بختیاری و چالشتری با گلهای ترنج، لچکی، سرو کاج، گل مینا و با قابهای ترکیبی و خشتی های چهار ضلعی، یکی از زیباترین آثار هنری ماندگار در این سرزمین است.

عصاره ها و افشانه های رنگین برگرفته از برگ مو، رنداس، پوست انار، پوست گردو، افشانه حنا، رنگ دانه، دوده زغال و سقز بنه از مهمترین مواد تشکیل دهنده رنگ طبیعی پودهای قالی است.

رنگرزان در آغاز فصل بهار دیگ های مسی رنگرزی خود را بار می گذارند و پس ازآن پودهای پشیمین و خامه های تابیده شده رادرون دیگها و خمره ها می گذارند و با تبخیر آب جوش، آن را به صورتی سنتی رنگ می کنند.

مهمترین ویژگی رنگرزی سنتی فرشهای استان چهارمحال و بختیاری از آن جهت است، که قالی هرچه بیشتر پا بخورد، خوش رنگتر می شود.

فرش های دستباف تولیدی استان چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه دموتکس آلمان، برای نخستین بار جایزه اصالت رنگ فرش جهان را کسب کرد.

کارشناسان فرش جهان در نمایشگاه ۲۰۰۷ دموتکس آلمان پس از بررسیهای کارشناسانه، این جایزه را به فرش استان چهارمحال و بختیاری اهدا کردند.
فرش دستباف این استان، به دلیل استفاده از رنگهای طبیعی و گیاهی، دارای رنگ ثابت و اصیل است، به همین دلیل مورد توجه کارشناسان فرش دنیا در نمایشگاه دموتکس قرار گرفت.

هم اکنون سالانه به طور متوسط یک صد هزار مترمربع فرش دستباف توسط ۹۰ هزار بافنده در این استان تولید می شود و بیش از ۸۵ درصد از فرش تولید شده در این استان، به کشورهای مختلف جهان صادر می شود.

وجود ۴۵ هزار دار قالی در استان چهارمحال و بختیاری نشانه توجه به این هنر اصیل ایرانی است و عمده فرشهای این منطقه از نوع یلمه در شهرستان بروجن، گبه ریزباف در شهرستان اردل و فرش بختیاری در مناطق عشایری و مناطق بختیاری نشین و فرش چالشتری در شهرستان شهرکرد می باشد.

براساس برخی از نظریات محققان، طرح فرش سرو و کاج استان چهارمحال و بختیاری به عنوان اصیل ترین طرح آریایی مطرح است.

گردشگران نوروزی استان چهارمحال و بختیاری به استقبال نواز گلهای پیر قالی های این استان آمده اند و در این بوستان رنگین چنگ نوازی می کنند.

فرش تولیدی در استان چهارمحال و بختیاری در استان های مختلف کشور و در کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا، آمریکا و کانادا طرفداران فراوانی دارد.

صادرات فرش ایران به چین با دو سال تلاش، از ۳۰۰ هزار دلار به ۷/۵ میلیون دلار رسیده و اگر با همین روند بالا برود بازار خوبی فقط برای صادرات این کالای مرغوب ایرانی در شرق آسیا ایجاد شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×