اخبار فرش ماشینی

حراج فرش دوران صفوی در نیویورک

یک فرش بسیار قدیمی و نفیس ایرانی که زمانی به یک میلیاردر آمریکایی تعلق داشته قرار است به بهای پنج میلیون پوند در حراجی عرضه شود.

روزنامه بریتانیایی «دیلی میل» در گزارشی درباره فروش این فرش ایرانی اینگونه می‌نویسد: برای علاقمندان به تزیینات داخلی و کالاهای لوکس منزل هیچ چیزی به اندازه یک فرش نفیس و قدیمی ایرانی ارزش ندارد.

فرش مورد نظر مربوط به اواسط قرن هفدهم میلادی است و قرار است در یک حراجی که تابستان امسال برگزار خواهد شد به بهای پنج میلیون پوند به فروش گذاشته شود.

قدمت این فرش حدود ۳۶۰ سال است و اندازه آن حدود سه متر در دو متر است، بنابراین می‌توان گفت که قیمت اولیه حراج آن حدود ۸۰۰ هزار پوند در هر متر مربع است.

این فرش دستباف که الیاف آن به رنگ‌های قرمز، آبی و سبز هستند در اوایل قرن بیستم توسط یک سرمایه دار آمریکایی خریداری شد و پس از مرگ وی در سال ۱۹۲۵ به یک موزه اهدا شده بود. از آن زمان این فرش به طور مستمر در موزه «کورکوران» در شهر واشنگتن در معرض نمایش بوده است.

روزنامه «دیلی میل» می‌افزاید که موزه یاد شده اکنون تصمیم گرفته است که برای تامین هزینه‌های خود این فرش را بفروشد. خبر حراج این فرش از هم اکنون توجه فراوانی را در میان علاقمندان به فرش‌های قدیمی جلب کرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

گفته می‌شود که با وجود قدمت ۳۶۰ ساله آن، این فرش هنوز هم در وضعیت بسیار خوبی است شاید به این خاطر که در سال‌های گذشته به جای اینکه زیر پا پهن شده باشد آویزان بوده است.

یکی از کارشناسان موسسه حراج آثار عتیقه «ساتبی» که حراج این فرش را انجام خواهد داد می‌گوید که این فرش یکی از نفیس‌ترین فرش‌هایی است که طی سی سال تجربه خود در زمینه فرش‌های عتیقه دیده است.

به گفته این کارشناس، فرش یاد شده مربوط به دوران رونق فرش‌بافی همزمان با سلسله صفویه است و به نظر می‌رسد که توسط چند استادکار ماهر در نواحی جنوب شرقی ایران بافته شده است. قاعدتا این فرش به خاطر ارزش منحصر به فرد آن برای شخصی مهم و یا بسیار متمول بافته شده است.

به نوشته روزنامه «دیلی میل»، ویلیام کلارک، میلیاردر آمریکایی که بعدها سناتور شد در سال‌های اول قرن بیستم در جریان سفر خود به اروپا این فرش را در پاریس خریداری کرد. با توجه به وضعیت خوب این فرش قاعدتا بخش زیادی از این سال‌ها آویزان بوده و بعید است که آن را روی زمین پهن کرده باشند.

تار و پودهای زمینه اصلی فرش از جنس پنبه و ابریشم و تک گل‌های برجسته آن با تارهای پشمی بافته شده‌اند. این فرش قرار است در ماه ژوئن توسط موسسه حراج «ساتبی» در شهر نیویورک به حراج گذاشته شود

 

منبع: کارپتور

 


 

پی نوشت(توضیح کارپتور): تنظیم این خبر بصورتی است که گویا قرار است این حراجی انجام شود حال آنکه این فرش در حراجی ساتبیز ۵ میلیون پوند بفروش رسیده و اخبار آن در سایت اطلاع رسانی فرش ایران درج گردیده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×