اخبار نساجی

حجم مبادلات تجاری ایران و آفریقای جنوبی متناسب با روابط دو کشور نیست

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: با توجه به روابط بسیار صمیمانه ای که بین ایران و آفریقای جنوبی وجود دارد، اما آمارها نشان دهنده آن است که حجم مبادلات تجاری متناسب با روابط خوب دو کشور پیش نرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، علی اکبر فرازی روز شنبه در نشست مشترک هیات تجاری آفریقای جنوبی با فعالان بخش خصوصی ایران، روابط دوجانبه ایران و آفریقای جنوبی را بسیار مثبت و رو به گسترش ارزیابی کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران پس از استقلال آفریقای جنوبی و گذر از آپارتاید، همیشه در تمام مجامع بین المللی با این کشور همکاری نزدیک و دوستانه ای داشته است.

وی با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، شاهد گسترش مناسبات تجاری ایران با تمام کشورها از جمله آفریقای جنوبی هستیم، اظهار داشت: سال گذشته برای نخستین بار کمیسیون مشترک بین دو کشور برگزار شد تا فعالان اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی بتوانند با یکدیگر ارتباطات مناسب تجاری را برقرار کنند.

فرازی تصریح کرد: با توجه به وجود اراده سیاسی و فراهم بودن بسترهای لازم توسعه روابط تجاری، به نظر می رسد هیچ عامل دست و پاگیری برای بازرگانان دو کشور ایران و آفریقای جنوبی وجود ندارد، اما اگر موانعی وجود دارد باید در عمل شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی سپس آمادگی اتاق بازرگانی ایران برای انجام هرگونه همکاری با بازرگانانی آفریقای جنوبی را اعلام کرد و گفت: زمینه های همکاری بسیار زیادی برای این منظور در دو کشور وجود دارد.

** ظرفیت های اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی مغفول مانده است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه طی ۲۰ سال گذشته همواره روابط دو کشور رو به رشد بوده است، گفت: متاسفانه در بعد اقتصادی ظرفیت های ایران و آفریقای جنوبی مغفول مانده است.

محمد فرجی با اشاره به عدم شناخت ظرفیت های اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی، تصریح کرد: حجم تجارت خارجی ایران سالانه حدود ۱۹۰ میلیارد دلار است که متاسفانه سهم آفریقای جنوبی از این تجارت، تنها ۰.۲۵ درصد است.

وی افزود: این میزان تجارت با آفریقای جنوبی در حالی است که بازار مناسبی برای خدمات فنی و مهندسی وجود دارد.

فرجی با بیان اینکه تلاشهایی برای معرفی ظرفیت های دو کشور صورت گرفته است، تصریح کرد: ایران و آفریقای جنوبی طی ۲۰ سال گذشته موافقتنامه های متعددی را برای توسعه روابط به امضا رسانده اند، اما آنچه مهم است عزم شرکت های بخش خصوصی دو طرف برای بهره برداری از فرصت ها است.

سفیر ایران در ژوهانسبورگ شناخت موانع و مشتراک موجود بین دو کشور را شرط اصلی گسترش روابط دانست و گفت: ترسیم افق ۲ میلیارد دلاری تجارت غیرنفتی بین دو کشور با توجه به ظرفیت های موجود از آرزوهای دست یافتنی است که باید دو کشور تمام تلاش خود را برای تحقق آن انجام دهند.

نشست مشترک هیات تجاری آفریقای جنوبی با فعالان بخش خصوصی ایران روز جاری در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×