اخبار نساجی

حجم مبادلات ایران و چین با نفت ۴۰ میلیارد دلار اعلام شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

حجم مبادلات ایران و چین با نفت 40 میلیارد دلار اعلام شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حجم مبادلات ایران و چین با احتساب نفت حدود ۴۰ میلیارد دلار و بدون احتساب نفت حدود ۱۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ بود.

به گزارش مهر، محمدرضا نعمت زاده در حاشیه امضای تفاهم نامه همکاری های نمایشگاهی و ایجاد شهرک های صنعتی ایران – چین با وزیر بازرگانی چین در جمع خبرنگاران افزود: از ۱۶ میلیارد دلار حجم مبادلات غیرنفتی میان ایران و چین، ۷ میلیارد دلار صادرات ما به چین و بقیه واردات از این کشور بود.

وی اضافه کرد: در دیدار هیئت چینی با مقامات ایرانی و به ویژه در دیدار امروز، یکشنبه چهار اسفند، توسعه روابط تجاری و صنعتی مهمترین بحث مطرح شده بود، زیرا در سه سال گذشته، هم در صادرات ایران به چین و هم در واردات افزایش داشتیم.

نعمت زاده گفت: البته اگر صادرات غیرنفتی را لحاظ کنیم، صادرات ما کمتر از واردات است و یکی از عوامل کاهش صادرات غیرنفتی، کاهش صادرات محصولات پتروشیمی نسبت به پارسال بود که امیدواریم در سال آینده شاهد افزایش آن باشیم زیرا محدودیت های موجود مانند تعهدات ارزی را رفع کردیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: با تفاهم نامه امروز درباره ایجاد شهرک های صنعتی ایران – چین از آنجا که با چین مرز مشترک نداریم امیدواریم سرمایه گذاریهای چینی را در این شهرک ها بیشتر از جاهای دیگر متمرکز کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: قرار شد درباره محل مورد نظر مطالعه کنیم و به تفاهم برسیم و خوشبین هستیم که بتوانیم شرکت های چینی را به ایران بیاوریم.

نعمت زاده در پاسخ به سئوالی درباره پیشنهاد ایران برای فرآوری سنگ آهن مورد نیاز چین در مناطق آزاد ایران گفت: پیشنهاد و خواسته ما این است که چینی ها سنگ آهن را در ایران فرآوری و به چین ببرند که یکی از محل‌های مناسب، بندرعباس است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون سنگ خام صادر می شود، افزود: اگر سرمایه گذاری‌های میان رشته ای در فولاد و سنگ آهن اجرا شود، امیدواریم در دو سال آینده نیاز فولاد داخلی به سنگ خام را تامین کنیم و جلوی صادرات سنگ خام را بگیریم و این فقط به چین ارتباط ندارد.

نعمت زاده درباره گشایش ایجادشده در صنعت خودرو پس از گفتگوهای ژنو گفت: این گشایش در عمل شروع شده است اما توقف طولانی مدت را نمی توان با یک‌روز حل کرد. در بسیاری از شرکت ها و قطعه سازی ها این همکاری ها آغاز شده و در روابط بانکی نیز این همکاری ها به تدریج درحال شکل گرفتن است.

وی درباره تفاهم نامه نمایشگاهی میان ایران و چین افزود: وزیر بازرگانی چین تقاضا داشت نمایشگاه اختصاصی از محصولات ایرانی در چین داشته باشیم که امیدواریم با کمک وزارت صنعت، فعالان اقتصادی و تجاری و صنعتی ما در این نمایشگاه ها شرکت کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تامین مالی طرح های فولادی گفت: این موضوع نهایی شده است، یعنی از ۷ طرح فولادی برای ۳ طرح تا ۳ روز پیش گشایش اعتبار قطعی شده است و برای بقیه نیز تا پایان سال گشایش اعتبار خواهد شد، همچنین برای دو طرح آلومینیوم نیز تا پایان امسال یا فروردین و اردیبهشت سال آینده گشایش اعتبار خواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×