اخبار فرش ماشینی

حجم بازرگانی خارجی ترکیه به سرعت رو به‎ ‎افزایش است‎ ‎

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

آنکارا – حجم بازرگانی خارجی ترکیه که در‎ ‎سال گذشته میلادی تحت تاثیر تبعات بحران مالی جهان و افت شدید تقاضا برای کالاهای‎ ‎ترک در بازارهای دنیا کاهش یافته بود، در سالجاری در تکاپوی تلافی برآمده و به سرعت‎ ‎روبه افزایش گذاشته است‎ . ‎
‎حجم بازرگانی خارجی ترکیه فقط در ماه مارس امسال در مقایسه با مارس سال گذشته ۸۲/۳۳‏‎ ‎درصد افزایش یافت و به بیش از ۲۵ میلیارد دلار رسید‎.

‎بررسی آمار موسسه آمار‎ ‎دولتی ترکیه که لحظاتی پیش اعلام شد، نشان می دهد در سه ماهه اول سالجاری میلادی‎ ‎نیز حجم بازرگانی خارجی این کشور با ۹۲/۲۰ درصد افزایش نسبت به سه ماهه اول سال‎ ‎گذشته به ۶۴ میلیارد و ۵۲۵ میلیون دلار رسید‎.
‎براساس همین آمار در ماه مارس‎ ‎سالجاری صادرات ترکیه با ۴/۲۲ درصد افزایش نسبت به مارس سال گذشته به ۹ میلیارد و‎ ۹۸۵ ‎میلیون دلار و واردات این کشور با ۷/۴۲ درصد افزایش به ۱۵ میلیارد و ۱۷ میلیون‎ ‎دلار رسید‎.  ‎در دوره ژانویه تا ماه مارس سال جاری میلادی نیز صادرات ترکیه با‎ ‎هفت درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۲۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و‎ ‎واردات این کشور با ۷/۳۲ درصد افزایش به ۳۸ میلیارد و ۳۲۵ میلیون دلار رسید‎.

‎در‎ ‎دوره مشابه سال گذشته صادرات ترکیه برابر ۲۴ میلیارد و ۴۷۸ میلیون دلار و واردات‎ ‎این کشور برابر ۲۸ میلیارد و ۸۸۲ میلیون دلار و حجم تجارت نیز برابر ۵۳ میلیارد و‏‎ ۳۶۰ ‎میلیون دلار بود‎.  ‎بر اساس این آمار، کسری در تراز بازرگانی خارجی ترکیه در‎ ‎ماه مارس با ۵/۱۱۲ درصد افزایش نسبت به مارس گذشته به پنج میلیارد و ۳۲میلیون دلار‎ ‎رسید‎.
‎در سه ماه اول سالجاری نیز با ۳/۱۷۵ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال‏‎ ‎گذشته به ۱۲ میلیارد و ۱۲۵ میلیون دلار رسید‎.

‎آمار موسسه آمار دولتی ترکیه نشان‎ ‎می دهد در ماه مارس سال گذشته نسبت صادرات به واردات ترکیه برابر ۵/۷۷ درصد بود که‎ ‎در ماه مارس امسال به ۵/۶۶ درصد رسید. به عبارت دیگر ترکیه در قبال هر ۱۰۰ دلار‎ ‎واردات ۵/۶۶ دلار صادرات انجام داد‎.  ‎این نسبت ها در سه ماهه اول سالجاری میلادی‎ ‎نیز به ترتیب به ۸/۸۴ درصد و ۴/۶۸ درصد رسید‎.
‎در سه ماهه اول سال جاری میلادی‎ ‎بخش بسیار بزرگی از صادرات ترکیه ( ۴/۹۲ درصد ) را صادرات صنایع تولیدی این کشور‎ ‎تشکیل می دهد که بالغ بر ۲۱۹/۲۴ میلیارد دلار می باشد‏‎.  ‎در این دوره صادرات بخش‎ ‎کشاورزی و جنگلداری یک میلیارد و ۲۳۷ میلیون دلار، بخش ماهیگیری ۴۸ میلیون دلار،‎ ‎بخش معادن ۵۰۸ میلیون دلار و سایر بخش ها ۱۸۷ میلیون دلار شد‎.

‎در سه ماه گذشته‎ ‎سال جاری میلادی ۱/۱۴ درصد یعنی پنج میلیارد و ۴۰۹ میلیون دلار از ۳۲۵/۳۸ میلیارد‎ ‎دلار کل واردات ترکیه را کالاهای سرمایه ای، ۳/۷۳ درصد یعنی ۲۷ میلیارد و ۷۱۶‏‎ ‎میلیون دلار را مواد خام و کالاهای نیم ساخته، ۲/۱۳ درصد یعنی پنج میلیارد و ۵۸‏‎ ‎میلیون دلار را کالاهای مصرفی و ۴/۰ درصد یعنی ۱۴۲ میلیون دلار را سایر کالاها‎ ‎تشکیل می دهد‎.
‎ترکیه در این دوره ۹/۴۷ درصد یعنی معادل ۵۵۸/۱۲ میلیارد دلار از‎ ‎صادرات خودرا به اتحادیه اروپا (۲۷ کشور) و برابر ۱/۵۲ درصد یعنی ۶۴۲/۱۳ میلیارد‎ ‎دلار از صادرات خود را نیز به سایر کشورها انجام داد‎.  ‎این درحالی است که سهم‎ ‎اتحادیه اروپا در صادرات ترکیه در سه ماه اول سال گذشته برابر ۶/۴۰ درصد بود‎.
‎در همین دوره ترکیه ۰/۳۹ درصد یعنی برابر ۹۶۲/۱۴ میلیارد دلار از کل واردات خود‎ ‎را از اتحادیه اروپا و ۶۱ درصد یعنی برابر ۳۶۴/۲۳ میلیارد دلار آن را نیز از سایر‎ ‎کشورها انجام داد‎.  ‎ترکیه در سه ماه اول سال گذشته برابر ۶/۳۷ درصد واردات خود‎ ‎را از اتحادیه اروپا و ۴/۶۲ درصد را از سایر کشورها انجام داده بود‎.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×