اخبار نساجی

جوراب های سمی در آمریکا!

آزمایشات جدید در آمریکا سطوح بالای BPA را در جوراب نشان می‌دهد!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مرکز بهداشت محیطی مستقر در کالیفرنیا (CEH) سطوح بالای ماده BPA (بیسفنول آ) را در جوراب‌هایی که عمدتاً از پلی استر با اسپندکس ساخته شده‌اند، از چندین برند پیدا کرده است. در این آزمایشات همه محدوده اندازه‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اما تاکید بر جوراب‌های نوزاد و کودک است.

در این بررسی مخلوط‌های مختلف پلی استر، پنبه و اسپندکس بر اساس استانداردهای به روز نساجی مورد آزمایش قرار گرفتند. غلظت یافت شده این ماده شیمیایی تا ۱۹ برابر بیشتر از حد مجاز در کالیفرنیا بود، اگرچه جوراب‌هایی که عمدتاً از پنبه ساخته شده بودند تحت تأثیر قرار نگرفتند.

وجود BPA دلیلی برای نگرانی است. اعتقاد بر این است که BPA باعث آسیب در رشد و تولید مثل می‌شود و با سرطان سینه، سرطان پروستات، اختلالات متابولیک، دیابت و بسیاری از تهدیدهای جدی دیگر برای سلامت، به ویژه در نوزادان و کودکان نوپا مرتبط است. مسیر قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی جذب پوستی – مستقیماً از طریق پوست – هنگام پوشیدن جوراب و همچنین بلع از طریق تماس دست به دهان پس از لمس یا دست زدن به جوراب است.

توصیه هایی درباره راه‌اندازای جوراب‌بافی
تصویر یک جوراب پلی استر با طرح رنگین کمان

بر اساس یافته‌های اداره استاندارد و سلامت کالیفرنیا،CEH در سپتامبر ۲۰۲۱ اخطارهای ۶۰ روزه را به ۷۵ برند جوراب ارسال کرد. طبق فرآیند Prop 65، متهمان ۶۰ روز فرصت خواهند داشت تا با CEH برای اصلاح تخلفات همکاری کنند، به عنوان مثال برندها بایستی برچسب‌های هشدار دهنده Prop 65 مبنی بر وجود BPA را همراه با محصولات خود در هنگام فروش پیش از شکایت CEH ارائه دهند.

ماده شیمیاییBPA را می‌توان در تولید پلی استر به عنوان یک مرحله واسطه به منظور بهبود خواص طبیعی و طول عمر پارچه اضافه کرد.

در تولید پارچه پلی استر می توان از BPA برای ایجاد خصوصیاتی مثل جذب رطوبت، خاصیت آنتی استاتیک و ثبات شستشویی رنگ استفاده کرد. BPA و سایر بیسفنول‌ها ممکن است به عنوان مواد تثبیت کننده رنگ برای منسوجات پلی استر و پلی آمید استفاده شوند.

علاوه بر این،BPA را می‌توان در تولید بازدارنده‌های شعله، قارچ کش‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و همچنین در تولید PVC استفاده کرد. همچنین ممکن است از این ماده شیمیایی در فرایند تولید اسپندکس جهت ایجاد خواص آنتی استاتیک استفاده شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به طور سنتی، BPA یک ماده شیمیایی پرخطر در الیاف نساجی در نظر گرفته نمی‌شد. کمیسیون اروپا (EC) از کمیته علمی ایمنی مصرف‌کننده (SCCS) خواسته است تا تعیین کند که آیا پوشاک تولید شده مصرف‌کنندگان را در معرض سطح نگران‌کننده‌ای از BPA قرار می‌دهند یا خیر، و آیا مصرف‌کنندگان آسیب‌پذیر مانند نوزادان، کودکان خردسال یا زنان باردار بیشتر در معرض خطر هستند یا خیر.

همچنین در صورت امکان خواستار معرفی یک محدوده برای وجود این ماده شیمیایی در محصولات شدند. در سپتامبر ۲۰۲۱، مرکز بهداشت محیط (CEH)، ایالات متحده آمریکا، برای اولین بار اطلاعیه‌هایی را برای وجود BPA در منسوجات صادر کرد. پیش از این برای محصولاتی از قبیل عینک آفتابی، کاغذ حراتی و یا سایر محصولات اینچنینی اطلاعیه BPA Prop 65 صادر شده بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×