اخبار فرش ماشینی

جوابیه شرکت فرش فرهی بر جوابیه شرکت درالون

 جوابیه شرکت فرش فرهی بر جوابیه شرکت درالون

◄ پیش از ذکر موارد جوابیه، لازم است به عرض خوانندگان محترم برسانم متأسفانه مطالب ارائه شده از سوی اینجانب مبنی بر سرطان زایی و ایجاد حساسیت الیاف اکریلیک از سوی برخی همکاران و حتی صاحبان رسانه به موارد دیگری مانند رقابت با الیاف اکریلیک و … تعبیر شده است؛ اما اینجانب هرگز سرمایه اصلی خود و پدر بزرگوارم که اعتباری شصت ساله  در صنعت فرش ماشینی است را در قیاس با هیچ چیز قرار نداده و صرفاً به جهت اخلاق حرفه ای، پیگیری و پافشاری به مضر بودن الیاف اکریلیک را بر اساس دلایل علمی غیر قابل انکار یک ضرورت  می دانم.
علی فرهی

طی جوابیه های اخیر و قبلی شرکت محترم درالون به ۲ نکته اشاره شده است:
الف- دریافت گواهینامه ای از یک شرکت آلمانی به نام OEKO- TEX  مبنی بر بی خطر بودن تولیدات آن شرکت.
ب – اشاره به متفاوت بودن ماده شیمیایی پلی اکریلو نیتریل از مونومر آن اکریلونیتریل و ذکر این نکته که منابع اعلام شده از سوی فرش فرّهی همگی در خصوص مونومر الیاف اکریلیک می باشند نه پلیمر آن.

———————————————————-

جوابیه گروه فرش فرّهی:
پاسخ مورد الف –  طی بررسی گواهینامه صادر شده مشخص گردید که گواهینامه ارائه شده از سوی شرکت درالون فاقد اعتبار می باشد و تاریخ اعتبار آن تا مورخ ۳۱/۱۲/۲۰۱۲  بوده است که منقضی شده است.
پاسخ مورد ب – در خصوص مضر بودن  پلیمر پلی اکریلو نیتریل با شناسه شیمیایی (شماره CAS)  ۲۶۶۵۸ – ۸۸ – ۸، منابع علمی و غیر قابل انکار ذیل مبنی بر سرطان زایی و ایجاد حساسیت الیاف اکریلیک ارائه می گردد که به عنوان مرجع تمامی مراکز علمی دنیا مانند دانشگاه ها و صنایع معتبر هستند:

۱- سرویس سلامت عمومی آمریکا (ATSDR):
در بخش افزایش ثبت امراض ناشی از مواد سمی صفحه ۱۲مقاله Toxicological profile for Acrylonitrile که متن کامل آن در آدرس زیر قرار دارد، صراحتاً قید گردیده است که تماس و خوابیدن کودکان تا سن ۳ سالگی روی فرش های اکریلیکی منجر به بالارفتن ضربان قلب کودکان گردیده و حتی می تواند منجر به مرگ کودکان گردد (این منبع در جوابیه شماره ۱۸ مجله کهن نیز قید گردیده بود که ظاهراً مسئولان محترم درالون آن را مشاهده ننموده اند! )                     www.atsdr.cdc.gov/toxprofiles/tp125.pdf

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

۲- انجمن شیمی آمریکا (ACC): 
این انجمن  به عنوان یکی از معتبرترین مراکز تحقیقاتی در دنیا اقدام به انجام آنالیزهایی بر روی مواد شیمیایی مختلف از لحاظ ایمنی، خواص شیمیایی و فیزیکی می نماید. از جمله فعالیت های این انجمن می توان به تدوین استاندارد ایمنی در زمینه مواد شیمیایی تولیدی شرکت های مختلف اشاره نمود. در یکی از گزارشات ارائه شده از سوی این انجمن، به بررسی تولیدات شرکت بلژیکی Acros Organic N.V. ( پلی اکریلو نیتریل) بر اساس استاندارد ACC 98213 اقدام گردیده است. در ادامه خلاصه ای از این گزارش آورده شده است.
خلاصه گزارش:
بر اساس این گزارش که متن کامل آن در آدرس https:/fscimage.fishersci.com/msds/98213.htm قرار دارد، پلی اکریلو نیتریل از قابلیت بالایی از لحاظ سرطان زایی، ایجاد حساسیت های پوستی، چشمی، معده، روده، سیستم گوارشی و تنفسی (مانند تنگی نفس) برخوردار است.

۳- موسسه استاندارد پلیمر آمریکا (APSC):
این موسسه به عنوان یک واحد مستقل آزمایشگاهی در زمینه آنالیز مواد شیمیایی و پلیمری در آمریکا فعالیت دارد. از جمله فعالیت های این واحد آزمایشگاهی می توان به صدور استاندارد ایمنی در زمینه مواد شیمیایی و پلیمری اشاره نمود.
خلاصه گزارش:
بر اساس این گزارش که متن کامل آن در آدرس www.ampolymer.com/standards/PAN.html قرار دارد، تماس افراد با پلی اکریلونیتریل ممکن است منجر به بروز حساسیت های پوستی، حساسیت چشمی و تنفسی گردد.
لازم به ذکر است اطلاعات جامع و کامل در زمینه تاثیرات و مضرات ناشی از پلی اکریلونیتریل بر سلامت انسان در صفحه اول بخش ۵ (Toxicology information)  این گزارش آورده شده است.

تمامی منابع فوق دلایل غیر قابل انکاری از مضرات الیاف اکریلیک، مانند سرطانزایی و ایجاد حساسیت می باشند که هر فرد عادی نیز با مطالعه آن کاملاً متوجه موضوع می گردد؛ حال سوال بنده این است که چرا شرکت معظمی مانند درالون تا به حال نسبت به گزارشات فوق که همگی از سوی منابع معتبر علمی و تحقیقاتی دنیا ارائه شده اند بی تفاوت بوده و پاسخی ارائه نداده است؟ ولی جوابیه های منظم این شرکت در مجله کهن جلب توجه می نماید؛ شاید هم از نظر مسئولین محترم شرکت درالون، قانع نمودن مصرف کنندگان ایرانی با یک گواهینامه منقضی شده راحت تر به نظر می رسیده است!

منبع: شماره ۲۰ مجله کهن

تلفن اشتراک: ۰۹۱۲۱۹۰۵۸۱۷

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×