اخبار فرش ماشینی

جوابیه شرکت فرش فرهی به شرکت درالون آلمان

جوابیه

در شماره های اخیر مجله کهن مباحث متفاوت و البته متناقضی را در رابطه با الیاف اکریلیک و به ویژه سرطان زا بودن یا نبودن آن به چاپ رسانده ایم که با واکنش های متفاوتی از سوی شرکت های تولیدکننده الیاف و فرش های اکریلیکی مواجه شده است. این جریان از آنجا شروع شد که در شماره ۱۳ مجله مقاله ای به قلم واحد تحقیق و توسعه شرکت فرش فرهی چاپ شد که در بخش هایی از آن به سرطان زا بودن الیاف اکریلیک و ممنوعیت ورود فرشهای اکریلیکی به اتحادیه اروپا اشاره شده بود. این مطلب با واکنش شرکت درالون آلمان و نماینده فروش این شرکت در ایران یعنی شرکت بایر پارسیان روبرو شد. پس از جلساتی که با مدیران این شرکت آلمانی و شرکت بایر پارسیان داشتیم قرار بر این شد تا ایشان جوابیه ای را بر این مقاله برای دفتر مجله ارسال کنند. در شماره ۱۷ مجله جوابیه شرکت درالون آلمان به چاپ رسید. اما متاسفانه به دلیل محدودیت صفحات نتوانستیم اطلاعات و جزئیات فنی الیاف اکریلیک تولیدی شرکت آلمانی
(Data sheet for fiber production) را به چاپ برسانیم. پس از توزیع مجله شماره ۱۷ مجدداً جوابیه ای را از شرکت فرش فرهی دریافت نموده ایم که حاوی مطالبی در مورد ریسک استفاده از الیاف اکریلیک برای سلامتی انسان است.
البته شرکت فرش فرهی ادعای خود مبنی بر ممنوعیت صادرات فرش های اکریلیکی به اروپا را در این جوابیه اصلاح کرده است که در بند پایانی این مطلب می خوانید.

نکته: لازم به ذکر است که مجله نساجی کهن در این جریان کاملاً بدون جانبداری از نظریه یا شرکت خاصی تنها محلی برای بیان نظرات و داده های علمی بر اساس مستندات ارائه شده را فراهم آورده است. قطعاً وظیفه اصلی رسانه ای ما در این مجله تخصصی اطلاع رسانی به فعالان این صنعت است و مجله از کاهش یا افزایش فروش الیاف اکریلیک یا پلی استر در ایران منفعتی نداشته و نخواهند داشت.
در زیر جوابیه ارسالی شرکت فرش فرهی را مطالعه می کنید. ضمناً مجله کهن آمادگی خود را جهت چاپ مطالب و مستندات شرکت درالون و بایر پارسیان در شماره بعدی مجله اعلام می کند.

متن جوابیه

◄ در شماره ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۱ مجله نساجی صنعت کهن شرکت درالون جوابیه ای بر مقاله فرش فرهی “در انتخاب فرش چه نکاتی را باید در نظر بگیریم” ارسال نمودند که در آن ادعا گردیده الیاف آکریلیک بر سلامت انسان تأثیر سوئی ندارد.
با توجه به ماهیت ساختاری الیاف آکریلیک (پلی اکریلونیتریل)، سرطان زا بودن و همچنین ایجاد برخی عوارض مانند سردرد، حساسیت های پوستی و تنفسی و تهوع در مراکز معتبر تحقیقاتی دنیا تأیید شده و قابل استناد می باشد که در ذیل به ۱۰ نمونه همراه با آدرس سایت مربوط به هر گزارش اشاره شده است. لذا چنانچه شرکت درالون مدارک قابل قبولی در خصوص ادعای خود دارد بهتر است به مراکز ذیل ارائه نماید که به صورت تخصصی در حوزه تأثیر مواد مختلف بر سلامت انسان فعالیت دارند و گزارشات آن ها به عنوان مرجع اطلاعاتی در سطح دانشگاه ها و مراکز علمی دنیا قابل استناد و در دسترس همگان قرار دارد. ضمناً ۶۶ برگ کپی مستندات ذیل در اختیار دفتر مجله کهن قرار گرفته که قابل ارائه به علاقمندان می باشد.

علی فرهی

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

۱- سرویس سلامت عمومی آمریکا بخش آژانس ثبت امراض ناشی از مواد سمی
www.atsdr.cdc.gov/toxprofiles/tp125.pdf
عنوان گزارش: TOXICOLOGICAL PROFILE FOR ACRYLONITRILE – ATSDR Home،  دسامبر سال ۱۹۹۰
خلاصه گزارش: در این گزارش اقدام به ارائه اطلاعاتی در زمینه تاثیرات ناشی از اکریلو نیتریل (به عنوان مونومر سازنده پلی اکریلونیتریل) بر سلامت  گردیده است. بر اساس مطالعات صورت گرفته بر روی موش، استنشاق و تماس با اکریلونیتریل دارای تاثیر به سزا بر بروز سرطان، ایجاد غدد سرطانی  و تومور، سرطان ریه، سرطان پروستات
( ۱۹۸۵ O’Berg etal (Chen et می باشد. همچنین در این گزارش اشاراتی به گزارش موسسه EPA مبنی بر سرطان زا بودن اکریلونیتریل گردیده است. (صفحه ۵۴ گزارش، IRIS-1988)
در این گزارش همچنین به  تاثیرات ناشی از اکریلونیتریل بر بروز حساسیت های معده، روده، حساسیت های سیستم تنفسی و عصبی؛ بروز مرگ در حیوانات (تماس حیوانات با اکریلونیتریل تحت دوزهای بالا)، حساسیت های پوستی، بالا رفتن ضربان قلب در کودکان تا سن ۳ سال (ناشی از تماس و خوابیدن کودکان در اتاق دارای فرش از جنس اکریلیک (صفحه ۱۹ ) اشاراتی شده است. بر اساس گزارش ارائه شده از سوی  Grunske  در سال ۱۹۴۹؛ خوابیدن کودکان زیر سه سال در اتاق های دارای فرش اکریلیکی می تواند منجر به مرگ کودکان گردد. (صفحه۱۲)

۲-گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA)
http://www.epa.gov/wastes/hazard/wastetypes/wasteid/paint/appndxq-w.pdf
خلاصه گزارش: در بخش Q.2.1 گزارش، اشاره مستقیم به کاربرد اکریلو نیتریل در تولید الیاف اکریلیک و مد اکریلیک گردیده است. بر اساس گزارش ارائه شده در بخش Q.2.2 تماس کوتاه مدت افراد با اکریلو نیتریل (کمتر از یک ساعت) می تواند منجر به بروز سردرد، حساسیت، حس تهوع و تنگی نفس گردد. در ادامه در بخش Q.2.3 اشاره مستقیم به سرطان زا بودن اکریلو نیتریل  و بروز سرطان ریه در افراد در تماس با اکریلو نیتریل شده است. بر اساس طبقه بندی صورت گرفته از سوی EPA، اکریلونیتریل به عنوان ماده ای محتمل از لحاظ سرطان زایی (Group B1) در نظر گرفته شده است. (صفحه ۱۰-Q خط سوم) جهت کسب اطلاعات بیشتر، می توان به صفحه ۷ بخش Q.2، صفحه ۸ بخش Q.2.2 (چهار خط اول)، صفحه ۹ بخش Q.2.3 (هفت خط اول) مراجعه نمود.

۳- گزارش ارزیابی ریسک مواد اتحادیه اروپا
www.cdc.gov/niosh/docket/review/docket153A/pdfs/A-06.skprofile(Acrylonitrile).pdf
خلاصه گزارش: بر اساس گزارش ارائه شده، اکریلونیتریل دارای تاثیر مخرب بر بروز حساسیت های پوستی، چشمی، تنفسی و عصبی می باشد.  در جدول ۳ صفحه ۵ اشاره مستقیم به تاثیرات ناشی از اکریلونیتریل بر بروز حساسیت های پوستی شده است. بر اساس طبقه بندی صورت گرفته از سوی
GHS “Globally Harmonized System of Classification and Labelling of Chemicals، اکریلونیتریل به عنوان ماده ای سرطان زا در نظر گرفته شده است. (UNECE 2007) جهت کسب اطلاعات بیشتر، به صفحه ۵ بخش ۵ (۵summery) خط ۲-۳-۲۰ و ۲۱ و جدول ۳ می توان مراجعه نمود.

۴-انجمن تولید کنندگان مواد پتروشیمی در اروپا (بخش MSDS)

خلاصه گزارش: بر اساس گزارش ارائه شده اکریلو نیتریل دارای قابیلت اشتعال بالا و سمیت بالا می باشد.  اکریلو نیتریل دارای تاثیر حساسیت زا بر پوست، چشم و سیستم های تنفسی می باشد. همچنین در این گزارش اشاره به امکان سرطان زایی اکریلو نیتریل نیز شده است. تماس مستقیم افراد با اکریلو نیتریل دارای تاثیر بسزا در بروز سر درد، ایجاد حالت تهوع، تنگی نفس و همچینن مرگ (در صورت تماس افراد با اکریلو نیتریل تحت دوز بالا)  می باشد. بر اساس گزارش ارائه شده، این حالات ممکن است تا ۱۰ ساعت بعد از تماس با این نوع مواد در فرد به وقوع بپیوندد. در بخش انتهایی گزارش، اشاره ای به تاثیرات ناشی از این مواد در بروز سرطان در حیوانات و همچنین احتمال بالای سرطان زا بودن آن در انسان ها (صفحه ۸  دو خط قبل از بخش ۱۲)  گردیده است.

۵- موسسه تحقیقاتی Science lab
www.petrochemistry.net/ftp/pressroom/microsoftword-Msds generic 3.08.pdf
خلاصه گزارش: بر اساس گزارش ارائه شده، تماس پوست و چشم با اکریلونیتریل همراه با بروز حساسیت های پوستی، چشمی می باشد. همچنین تماس کوتاه مدت فرد با اکریلونیتریل می تواند منجر به بروز مشکلات تنفسی و ریوی گردد.  از لحاظ سرطان زایی اکریلونیتریل به عنوان مواد مضر (۲B) طبقه بندی شده و دارای تاثیر بسزا در بروز آسیب هایی در کبد، خون، کلیه، سیستم های قلبی و عروقی و سیستم های عصبی می باشد.  جهت کسب اطلاعات دقیق تر، به بخش های ۳، ۱۱ ،۱۵ از MSDS مربوط به اکریلونیتریل مراجعه شود.

۶-انجمن شیمی آمریکا (ACC)
https:/fscimage.fishersci.com/msds/98213.html
خلاصه گزارش: بر اساس گزارش ارائه شده، پلی اکریلو نیتریل دارای قابلیت بالا از لحاظ سرطان زایی، ایجاد حساسیت های پوستی، چشمی، معده، روده، سیستم گوارشی و  تنفسی (مانند تنگی نفس) می باشد. جهت کسب اطلاعات دقیق تر، می توان به بخش Potential Health effects واقع در صفحه اول گزارش مراجعه نمود.

۷-موسسه استاندارد پلیمر آمریکا
www.ampolymer.com/standards/PAN.html
خلاصه گزارش:  در صفحه اول بخش ۵ (Texicology information) گزارش، اشاراتی به امکان بروز حساسیت های پوستی، حساسیت چشمی و تنفسی در اثر تماس افراد با پلی اکریلونیتریل گردیده است.

۸-گزارش دپارتمان سلامت و خدمات نیروی انسانی در سال ۲۰۱۱، نسخه دوازدهم

خلاصه گزارش : در صفحه ۲۸ گزارش، اشاراتی به قابلیت سرطان زایی بالای اکریلونیتریل بر اساس نتایج آزمایشات صورت گرفته بر روی حیواتات گردیده است.  بر اساس آزمایشات صورت گرفته بر روی موش، اکریلونیتریل دارای تاثیر بسزا بر ایجاد تومورهای سرطانی در اندام های مختلف موش می باشد.  همچنین تماس موش با اکریلونیتریل از طریق آب های آشامیدنی آلوده شده با اکریلونیتریل و یا استنشاق می تواند منجر به بروز سرطان در سیستم های عصبی، تنفسی، مغز، معده، گوارش، کبد گردد. (IARC1979)  جهت کسب اطلاعات بیشتر، به صفحه ۲۸ گزارش ” بخش Carcinogenicity (سرطانزایی)”خط سوم تا بیست و چهارم و همچنین بخش “مطالعات صورت گرفته در زمینه سرطان در انسان ها (Cancer studies in humans)” واقع در صفحه ۲۸ گزارش مراجعه شود.

۹- گزارش موسسه MEGS در زمینه ایمنی اکریلونیتریل

خلاصه گزارش: بر اساس گزارش ارائه شده، تماس اکریلونیتریل با پوست، چشم ها می تواند منجر به بروز حساسیت های پوستی و چشمی در انسان گردد. بر اساس گزارش ارائه شده تماس کوتاه مدت فرد با اکریلو نیتریل می تواند منجر به بروز حساسیت، خارش، ایجاد حس تهوع، درد معده، سردرد، بالارفتن ضربان قلب  و تماس طولانی مدت با آن می تواند منجر به بروز سرطان و اختلالات گوارشی در فرد گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر، می توان به صفحه ۳ قسمت  “Potential health effect “و صفحه ۷ بخش ۱۱ “(Toxicological information)” مراجعه نمود.

۱۰-موسسه تحقیقات صنعتی کالیفرنیا

خلاصه گزارش: در ماده ۱۱۰ لایحه ۵۲۱۳، اقدام به ارائه اطلاعاتی در زمینه  اعمال کنترل بر اکریلونیتریل  شده است. در این گزارش اشاراتی به سرطان زا بودن اکریلو نیتریل و محتاط بودن افراد در حین تماس با این مواد شده است. جهت کسب اطلاعات دقیقتر می توان به صفحه ۱۱ خط ۱۵، ۱۶ و ۲۶ مراجعه نمود.

در ضمن، مطابق با قوانین مصوب پارلمان اتحادیه اروپا در ۱۷ ژوئن سال ۲۰۰۸، واردات مواد شیمیایی خطرناک به اروپا و صادرات آن به کشورهای دیگر با ممنوعیت روبرو می باشد. از جمله مواد شیمیایی خطرناک طبقه بندی شده بر اساس ماده ۷ قانون می توان به مواد بر پایه سیانو” CN” اشاره نمود که از جمله اجزای تشکیل دهنده الیاف اکریلیک و مد اکریلیک می باشد. (صفحه ۱۷ از گزارش)

بر این اساس با توجه به ممنوعیت واردات مواد بر پایه سیانو  به اشتباه در مقاله مذکور اعلام بر ممنوعیت واردات فرش از جنس اکریلیک گردیده بود که بدین ترتیب اصلاح می گردد.
آدرس سایت :http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:204:0001:0035:EN:PDF

◄در شماره بعدی مجله کهن مستندات کامل و گواهی نامه های بین المللی ارسالی شرکت درالون و توضیحات مفصل شرکت بایر پارسیان در مورد این جوابیه به چاپ خواهد رسید. قصد ما بر این بود که توضیحات هر دو طرف را در این شماره به چاپ برسانیم که متاسفانه به دلیل برخی ملاحظات  شرکت ها این امر محقق نشد.
لازم به ذکر است مستندات ارسالی شرکت ها برای مجله نساجی کهن در دفتر مجله موجود و برای علاقمندان قابل دسترسی می باشد.

منبع: شماره ۱۸ مجله کهن

 

تلفن اشتراک: ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

 

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×