اخبار نساجی

جنب پل حافظ؛ رشد بازار در سایه عرضه‌های سنگین

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

جنب پل حافظ؛ رشد بازار در سایه عرضه‌های سنگین

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شروعی مثبت را تجربه کرد که در میانه بازار با عرضه‌های سنگینی در نمادهای دارای صف خرید همراه شد.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که با توقف نمادهای پتروشیمی پردیس و نفت و گاز پارسیان اقبال بیشتری به سوی گروه پتروشیمی معطوف شد.

در این شرایط معامله‌گران شاهد آن بودند که نمادهای کم تعداد قابل معامله در گروه پتروشیمی از جمله پتروشیمی‌های زاگرس، شیراز و کرمانشاه با تشکیل صف خرید سنگین همراه شدند. در این شرایط معامله‌گران همچنین با توجه به توقف شمار قابل‌ملاحظه نمادهای پتروشیمی به سوی گروه فلزی معطوف شدند و نمادهایی نظیر فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، توسعه معادن روی، آلومینیوم ایران و ملی مس با رشد قیمت مواجه شدند. این فضا موجب شد تا برخی از نمادهای فلزی نیز با حجم‌های قابل ملاحظه‌ای همراه شوند؛ در اوج آن معاملات پرحجم آلومینیوم ایران قرار داشت که نزدیک به ۵/۱ درصد سهام این شرکت دیروز در تالار دست به دست شد. گفته می‌شود مهر اقتصاد ایرانیان عرضه‌کننده این ۵ درصد بوده است. در بازار دیروز اما روند مثبت بازار در ساعت پایانی دستخوش تغییر شد؛ انتشار برخی از گزارش‌های شفاف‌سازی در مورد شرکت‌های پتروشیمی موجب عرضه‌های سنگین شد.

انتشار شفاف‌سازی پتروشیمی مارون که بر سود پیش‌بینی شده در سال‌های ۹۰ و ۹۱ تاکید کرده، علت این عرضه‌ها بود و در ابتدا صف خرید مارون عرضه شد. اطلاعیه شفاف‌سازی مذکور سومین اطلاعیه گروه پتروشیمی دیروز بود و اطلاعیه‌های شاراک و کرمانشاه گرچه حاوی تعدیل ۱۲ و ۷ درصدی سود سال ۹۰ بود اما تعدیل‌هایی کمتر از انتظار بودند. همچنین پیش‌بینی سود ۶۶۶ ریالی هر سهم پتروشیمی کرمانشاه برای سال مالی جاری تغییری نکرده است، این شرکت در سال گذشته به ازای هر سهم ۴۹۷ ریال سود محقق کرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در بازار دیروز در گروه پتروشیمی متعاقب توقف نمادهای پتروشیمی پردیس و نفت و گاز پارسیان گمانه‌زنی در مورد میزان تعدیل سود این شرکت‌ها در بازار به چشم می‌خورد. براساس این گمانه پردیس سود خود را به ۷ هزار و ۶۰۰ ریال با پوشش یک هزار و ۹۰۰ ریال افزایش داده است که در نتیجه آن سود نفت و گاز پارسیان به یک هزار و ۸۷۵ ریال افزایش می‌یابد. در گروه پتروشیمی امروز فرابورس شاهد عرضه بلوک ۷۰ درصدی پتروشیمی بیستون خواهد بود، این عرضه یکی از عرضه‌های کم‌سابقه سازمان خصوصی‌سازی است که در آن مدیریت یک شرکت یکجا عرضه می‌شود.

در همین حال با انتشار این گزارش‌ها صف خرید پتروشیمی زاگرس با عرضه سنگین همراه شد تا در نهایت صف‌های خرید بازار به ویژه در نمادهایی نظیر غدیر با عرضه سنگین به تعادل برسند. در همین حال بازار دیروز همچنان شاهد مباحث پررنگ سیاسی بود؛ در صحنه داخلی نایب رییس‌ مجلس شورای اسلامی گفت: روز چهارشنبه استیضاح وزیر کار در صحن علنی مجلس انجام می‌شود.

محمدرضا باهنر گفت که قاعدتا چهارشنبه هفته جاری و حداکثر یکشنبه هفته بعد وزیر باید در جلسه استیضاح حضور پیدا کند. باهنر با بیان اینکه موضوع استیضاح فقط بحث انتصاب مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی است، گفت: استیضاح‌کنندگان در مورد خود وزیر مطلب قابل توجهی را اعلام نکردند، فقط سوال بابت این انتصاب است. وی گفت: با رایزنی‌هایی که در حال انجام است، این احتمال وجود دارد که مرتضوی از سمت خود در تامین اجتماعی کناره‌گیری کند. از سوی دیگر زهره الهیان درباره طرح استیضاح شیخ‌الاسلام وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی، اظهار کرد: طبق آخرین خبری که به دستمان رسیده نمایندگان بر استیضاح وزیر کار اصرار دارند و این امر در مهلت قانونی خود باید انجام شود.

وی افزود:‌ اما رایزنی‌هایی با وزیر کار و مرتضوی در حال انجام است تا مرتضوی کنار برود و این انتصاب منتفی شود. تا به ‌این ترتیب وقت نمایندگان و دولت نیز گرفته نشود.

در همین حال در صحنه مذاکرات اتمی نیز گفته می‌شود دو طرف در آستانه زمان برگزاری این مذاکرات بر سر مکان مذاکرات در استانبول به توافق نزدیک شده‌اند. انتظار می‌رود نفس برگزاری مذاکرات به معنای آرامش در حوزه سیاسی باشد. در گروه تجهیزات دیروز سرمایه‌گذاران شاهد اعلام تصمیم وزارت نفت برای جریمه پیمانکاران ضعیف پارس جنوبی بودند.

در همین حال در نماد متوقف مپنا خبرهای منتشره حکایت از تداوم دشواری‌ها برای ثبت افزایش سرمایه این شرکت دارد؛ نماد مپنا نزدیک به دو ماه متوقف است. در همین حال، دیروز یک مقام مسوول در شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با اشاره به توافق این شرکت با سازمان خصوصی‌سازی در زمینه موضوع مطالبات و تسویه وجوه ناشی از عدم پرداخت سهام واگذار شده آذرآب، از بازگشایی احتمالی نماد معاملاتی «خصدرا» در هفته جاری خبر داد.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل صدرا اظهار کرد: با توافقی که بین شرکت صدرا و سازمان خصوصی‌سازی در آخرین روز کاری سال گذشته انجام گرفت، مقرر شد نسبت به تسویه طلب این سازمان در اقساط مختلف اقدام و وجوه التزام ناشی از آن نیز در موعد دیگری پرداخت شود.

بر این اساس، سازمان خصوصی‌سازی متعهد شد نسبت به عرضه مابقی آن بخش از سهام شرکت آذرآب که به شرکت صدرا فروخته شده است، صرفه نظر نماید.

به گفته زارعی، آن بخش از سهام عرضه شده «فاذر» از سوی سازمان خصوصی‌سازی که پیشتر با هدف وصول مطالبات صورت گرفت، از تعداد بسیار محدودی برخوردار است.

در گروه فلزی، امروز عرضه‌های فولاد مبارکه در بورس کالا از سوی معامله‌گران با دقت دنبال خواهد شد، جایی که انتظار می‌رود قیمت‌ها با رشد همراه شود.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما با عرضه‌های سنگین بود که در آن شاخص ۱۰۸ واحد رشد کرد و به سطح ۲۶هزار و ۴۹۱ واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به ۱۰۳ میلیارد تومان رسید که ۷/۲۴ درصد آنرا معاملات بانک پارسیان تشکیل داد. از ۲۲۵ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۳۵ نماد با افت قیمت و ۸۶ نماد با رشد ارزش همراه شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×