اخبار نساجی

دولتی‌ها نحوه راه‌اندازی بورس ارز را تشریح کردند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

دولتی‌ها نحوه راه‌اندازی بورس ارز را تشریح کردند

دبیر شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت با تشریح جزئیات جلسه این شورا با حضور مسئولان دولتی، گفت: دولتی‌ها طرح تفصیلی راه‌اندازی بورس ارز را در جلسه شورا مطرح کردند اما در نهایت همه اعضا بر این باور بودند که باید نظام شناور مدیریت شده در زمینه ارز در کشور حاکم شود.

محمد نهاوندیان در حاشیه نوزدهمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران به توضیح دستور اصلی جلسه امروز شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی پرداخت و گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی برای ساماندهی موضوع ارز طرح تشکیل بورس ارز را در حال پیاده سازی دارد و امروز نیز طرح تفصیلی آن را در شورای گفتگو مطرح کرد اما در نهایت همه اعضا بر این باور بودند که باید نظام شناور مدیریت شده در زمینه ارز در کشور حاکم شود.

رئیس اتاق بازرگانی با تاکید بر ضرورت استقرار نظام تک نرخی در بازار، گفت: پیشنهاد مشخص این است که به غیر از ارز تخصیصی به اولویت‌های یک و دو، تامین ارز مورد نیاز گروه های ۸ گانه بعدی و استفاده از ارز حاصل از صادرات نیز در قالب مکانیزم بورس ارز ساماندهی شود تا علاوه بر ایجاد شفافیت، تماس عرضه و تقاضا نیز صورت گرفته و هزینه مبادلات کاهش یابد.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: البته مسئولیت مدیریت بازار ارز کماکان بر عهده بانک مرکزی است، ضمن اینکه مکانیزم پیش بینی شده در این بورس به نحوی است که گواهی ارزی مورد مبادله قرار گیرد و نیازی به جابه جایی ارز در بورس نباشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، تمامی عوامل حاضر در بازار ارز می توانند در این مکانیزم مشارکت داشته باشند.

نهاوندیان گفت: بنابراین انحصاری بودن یا ممانعت از حضور اعضا مطرح نیست و یک رویکرد تشویقی مدنظر قرار دارد تا تمامی کسانی که در بازار غیر متشکل ارزی حضور دارند برای استفاده از تشویقات پیش بینی شده در بورس در این بازار حضور یابند.

وی ادامه داد: منابع حاصل از فروش ارز دولتی در بازار نیز می تواند در بورس ارز عرضه شده و مابه التفاوت این نرخ با نرخ ارز مرجع به تامین نقدینگی واحدهای تولیدی اختصاص یابد، چرا که هم اکنون نیاز به نقدینگی واحدهای تولیدی بالا رفته است.

نهاوندیان با اشاره به ضرورت ایجاد شفافیت لازم و معقول در بورس ارز خاطر نشان کرد: اطلاعات کلان عرضه در تماس با اطلاعات کلان تقاضا منجر به کسر قیمت می شود بنابراین شفافیت آن ضروری است اما ضرورتی به شفافیت اطلاعات درون بنگاهی وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به دستورالعمل اجرایی ماده ۲۹ قانون بودجه در خصوص استمهال معوقات بانکی، گفت: پیش نویس جدید این دستورالعمل از سوی بانک مرکزی تدوین شده است که در جلسه آتی شورای گفتگو مورد بحث قرار گرفت.

رئیس پارلمان بخش خصوصی همچنین از ارائه طرحی از سوی کمیسیون صنایع مجلس با همکاری مرکز پژوهش های مجلس و اتاق بازرگانی خبر داد و گفت: طرح قانونی حمایت از تولید با توجه به نامگذاری امسال و شرایط ویژه اقتصاد ایران در حال تدوین است و چنانچه تصویب شود می تواند فضای تنفس و توانمندی های واحدهای تولیدی را فراهم آورد.

نهاوندیان در ادامه در پاسخ به این سئوال که آیا ارز تک نرخی در بورس ارز محقق خواهد شد؟ خاطر نشان کرد: باید منتظر ماند و دید اما مطابق قانون برنامه پنجم نرخ ارز باید در نظام شناور مدیریت شده تعیین شود. در این میان اگر هدف حفظ قدرت رقابت داخلی است، باید اجازه داد عرضه و تقاضا به صورت واقعی خود را پیدا کنند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خاطر نشان کرد: البته نباید فراموش کرد که هنوز هم دولت عمده ترین عرضه کننده ارز در بازار است، بنابراین بانک مرکزی باید رویکرد راهگشایی داشته و برای حفظ حرکت تعادلی که قدرت رقابتی در اقتصاد ایران را بالا می برد، تلاش کند.

وی با اشاره به وجود رانت ارزی به دلیل چند نرخ بودن ارز در شرایط کنونی، گفت: زمانی که میان دلار موجود در بازار آزاد و نرخ مرجع ۱۰۰۰ تومان اختلاف داشته باشد، آن وقت هر کس که دسترسی به دلار با نرخ پایین تر دارد، رانت عظیمی را نیز در اختیار خواهد داشت؛ بنابراین هر چه سریعتر باید ارز تک نرخی را در بازار حاکم کنیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×