اخبار نساجی

جلوگیری از ورود کالای بی‌کیفیت به بازار

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

در همایش تحقق بخشی به شعار سال ٩١ در راستای استاندارد‌سازی که روز گذشته با حضور مسوولان سازمان استاندارد و برخی از مسوولان کشوری برگزار شد علاوه بر اقداماتی که برای پاکسازی بازار از کالای بی‌کیفیت در سال گذشته صورت گرفت تفاهمنامه‌ای نیز به منظور استفاده از فناوری‌های نوین میان معاونت علمی ریاست‌جمهور و سازمان ملی استاندارد به امضا رسید. عدم توجه به استفاده از اصول علمی و مدون در حوزه‌های مختلف اقتصادی را می‌توان یکی از دلایل عقد تفاهمنامه مذکور دانست اقدامی که موجب شد تا تولیدکنندگان داخلی در بازار جهانی نتوانند حضور پررنگی داشته باشند. تفاهمنامه مذکور در راستای اجرای قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد مبنی بر استفاده از فناوری‌های نوین و به منظور اصلاح الگوی مصرف و ارتقای کیفیت محصولات دانش‌بنیان منعقد شد.

استفاده بهینه از توانایی‌های علمی، فنی، تجربی و اختیارات قانونی طرفین در تدوین استانداردهای بومی کالاهای دانش بنیان، استانداردهای محصولات دانش بنیان، بررسی روش‌های ارزیابی استانداردها، تجاری‌سازی نتایج تحقیق، حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی محصولات دانش بنیان و ترویج فرهنگ مصرف محصولات دانش بنیان تولید داخل را می‌توان از جمله مفاد این تفاهمنامه دانست. براساس این تفاهمنامه استفاده از حداکثر امکانات موجود آزمایشگاهی سازمان ملی استاندارد در طرح‌ها منطبق بر قوانین و مقررات و ملزم کردن ستادهای فناوری به رعایت و کنترل استانداردهای اعلام شده از جمله تعهدات معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در نظر گرفته شده است.
تفاهمنامه مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و سازمان ملی استاندارد از زمان امضای قرارداد به مدت دو سال اجرا می‌شود و تمدید این زمان براساس توافق طرفین صورت خواهد گرفت.

پاکسازی بازار از کالای بی‌کیفیت

بهادر کاظمی معاون سازمان ملی استاندارد در همایش تحقق بخشی به شعار تولید ملی در مسیر ارتقای کیفیت و استاندارد‌سازی تصریح کرد: ایجاد رقابت ناسالم بین تولیدات داخلی و کالاهای بی‌کیفیت و ارزان قیمت خارجی یکی از چالش‌های مهم بخش تولید در سال‌های گذشته محسوب می‌شده که برای رفع آن قانون ارتقای کیفی خودرو و کالاهای صنعتی تدوین شده است. وی ادامه داد: با اجرای این قانون و توجه به کیفیت کالاهای وارداتی در سال گذشته از ۴۰ هزار درخواست ثبت سفارش که به سازمان استاندارد داده شده حدود ۱۰ هزار کالا تاییدیه استاندارد نگرفته‌اند. کاظمی اظهار کرد: با ادامه این روند می‌توان بازار را از کالاهای وارداتی بی‌کیفیت پاکسازی کرد و در این شرایط تولیدکننده داخلی امکان رقابت با اجناس خارجی را پیدا می‌کند.

معاون سازمان ملی استاندارد عنوان کرد:‌ همچنین با اجرای طرح شبنم، کالاهایی که از مبادی غیررسمی به کشور وارد می‌شوند نیز کنترل خواهند شد. وی ادامه داد:‌ به استناد همین قانون همه کالاهای داخلی هم باید استانداردهای لازم را داشته باشند.
وی تصریح کرد: تحقق این هدف نیاز به عزم ملی و همکاری دستگاه‌های اجرایی و مراکز علمی و صنعتی دارد. کاظمی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در سازمان ملی استاندارد در حوزه استانداردسازی کالاهای داخلی گفت: هم‌اکنون ۶ هزار قلم کالای صنعتی در کشور تولید می‌شود که برای ۲ هزار و ۳۰۰ قلم کالا استاندارد ملی از قبل وجود داشته است.
وی افزود: تدوین استاندارد برای مابقی این کالاها نیز در دستور کار قرار دارد که با کمک انجمن‌های علمی و تحقیقاتی انجام می‌گیرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

حرکت به سمت اقتصاد دانش‌محور

نسرین سلطانخواه، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت: سال گذشته ۸۴۰ میلیون دلار کالا و خدمات دانش‌محور صادر شده که این رقم امسال به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار خواهد رسید. وی در این همایش افزود: برای حرکت به سمت اقتصاد جهانی باید به سمت اقتصاد دانش محور حرکت کنیم که امضای تفاهمنامه امروز نشان دهنده اهمیت حرکت در این مسیر است و امیدواریم برنامه‌های اجرایی این تفاهمنامه تدوین شود.

سلطانخواه با اشاره به تفاهمنامه امضا شده میان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و سازمان ملی استاندارد ایران گفت: باید استانداردهای مورد نیاز در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و کالاها و خدمات آنها تدوین شود همچنین آزمایشگاه‌های موجود با ارائه کمک و تسهیلات، به آزمایشگاه‌های مرجع استاندارد تبدیل یا آزمایشگاه‌های جدیدی احداث تا به تولید با کیفیت در علوم جدید برسیم.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور افزود: برای اینکه کالاهای دانش بنیان به بازارهای بین‌المللی راه یابند لازم است تاییدیه‌های داخلی را از مراجعی مانند سازمان ملی استاندارد کسب کنند.

تولید باید صادرات محور باشد

رییس سازمان ملی استاندارد ایران نظام‌الدین برزگری نیز با اشاره به شعار سال ۹۱، این شعار را نقشه راهی برای ارتقای سطح تولید در کشور دانست و گفت: تولیدکنندگان باید کیفیت تولید داخل را ارتقا دهند و در این باره مردم و دولت در کنار هم مسوولیت دارند. وی اضافه کرد: سازمان ملی استاندارد به عنوان رابط می‌تواند ظرفیتی ایجاد کند که از توان تشکل‌های علمی، صنعتی و تخصصی استفاده شود و با تجمیع این علوم و تخصص، صنعت سنتی را به سمت صنعت نوبنیان سوق می‌دهیم.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: تولیدکنندگان در شرایط فعلی برای مقابله با واردات بی‌رویه باید به کیفیت محصولات تولیدی خود و رضایت مشتری توجه کنند و به دنبال تولیدات صادرات محور باشند.

کنترل بر کیفیت محصولات لبنی

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در حاشیه همایش در خصوص وضعیت کیفیت محصولات صنعتی در کشور گفت: بررسی استاندارد در محصولات مختلف نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته محصولات صنعتی افت کیفی نداشته‌اند.
برزگری درباره دلیل افت کیفیت محصولات به‌خصوص کالاهای لبنی تصریح کرد: محصولات لبنی از لحاظ کیفیت قابل کنترل است و سازمان ملی استاندارد کار نظارت خود را انجام می‌دهد.

برزگری خاطرنشان کرد: نزدیک ۹ میلیون تن تولید شیر در کشور وجود دارد که بیش از ۴۰ درصد آن خارج از حوزه صنعت در سطوح مختلف تبدیل به ماست و لبنیات می‌شود و تحت کنترل دستگاه دیگری است، اما افت کیفیت را در محصولات صنعتی نمی‌بینید.
وی گفت: اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها یک مقدار از لحاظ قیمت به برخی از واحدهای صنعتی فشار وارد کرد که باید دقت کنیم افزایش قیمت باعث کاهش کیفیت نشود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×