اخبار نساجی

جزئیات واریز یارانه ویژه مرزنشینان / ۱۰۰ هزارتومان به حساب سرپرستان خانوار واریز شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

جزئیات واریز یارانه ویژه مرزنشینان / 100 هزارتومان به حساب سرپرستان خانوار واریز شد

معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اعلام اختصاص ۵۰۰ لیتر گازوئیل به هر خانوار مرزنشین سیستان و بلوچستان و فروش ۶ میلیون لیتر سوخت در مرحله اول گفت: با اجرای طرح فروش سوخت مرزی در این مرحله ، ۱۰۰ هزارتومان به حساب سرپرستان خانوار واریز شد که تا ۳۰۰ هزارتومان نیز قابل افزایش است.

به گزارش مهر، مهدی ابویی در یک نشست خبری با تشریح جزئیات اجرای فاز اول فروش سوخت به مرزنشینان و واریز ۱۰۰ هزارتومان به حساب سرپرستان خانوار مرزنشین گفت: اولین مرحله از درآمد حاصل از فروش سوخت مرزی به حساب سرپرستان خانوار ساکن در منطقه مرزی هیرمند و سراوان در استان سیستان و بلوچستان واریز شد.

معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: از ابتدای خردادماه سال جاری این طرح در دو منطقه یادشده آغاز شد و تمامی ساکنان در عمق ۲۰ کیلومتری مرز شناسایی و برای آنها کارت ویژه صادر می شود. در مرحله اول کار سهمیه هر خانوار ماهیانه ۵۰۰ لیتر نفت گاز است.

ابویی خاطر نشان کرد: سوخت از طریق مباشران در نقاط مرزی از طریق شرکت ملی پخش تحویل می شود و فروش سوخت به مرزنشینان قیمت گذاری می شود. در این زمینه کارگروهی توسط دولت متشکل از نمایندگان وزارت اقتصاد، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی، ستاد قاچاق کالا، وزارت نفت و نماینده استاندار استان مربوطه تشکیل شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی ادامه داد: در مرحله اول کار قیمت هر لیتر نفت گاز برای مرزنشیان ۲ هزار و ۳۰۰ تومان محاسبه شده است که تقریبا به قیمت فوب خواهد بود. مباشرینی که در این برنامه حضور دارند سوخت را در افغانستان و یا پاکستان می فروشند و پس از کسر درصدی از فروش، بقیه درآمد حاصل از فروش سوخت به مرزنشینان اختصاص می یابد.

این مقام مسئول در ستاد قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته مرحله دوم طرح در کلیه مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان خواهد بود که برای این منظور ابلاغ کردیم تا مقدمات کار را فراهم نمایند. از ابتدای شهریورماه سال جاری (امروز جمعه) کار در مراحل بعدی اجرایی می شود.

به گفته ابویی، با به دست آمدن نتایج حاصل از مرحله اول و اجرا در سیستان و بلوچستان، طرح در استان های دیگر مانند هرمزگان انجام می شود که هم اکنون فراهم کردن مقدمات انجام کار به این استان نیز ابلاغ شده است. به صورت کلی، طرح ابتدا در استان هایی که بیشترین میزان قاچاق سوخت را دارند انجام خواهد شد.

معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه طبق گزارشات به دست آمده، با اجرای طرح در فاز اول روند مهاجرت به خارج از مرزها معکوس شده است گفت: در طرح دوم موضوع معافیت هر خانواده برای ورود ۲ میلیون تومان کالا به کشور است که در روزهای گذشته پیشنهاد جدیدی را به دولت ارائه کردیم تا در صورت موافقت این میزان به ۴ میلیون تومان افزایش یابد.

وی اجرایی شدن این برنامه ها را گام های کوتاه مدت و فوری برای تقویت معیشت مرزنشینان دانست و افزود: آوردن دام پرواری و مولد توسط مرزنشینان از جمله دیگر طرح ها برای توسعه فعالیت اقتصادی مرزنشینان است. از سویی موضوع ارائه تسهیلات برای کارگاه های کوچک نیز مطرح است.

این مقام مسئول در ستاد قاچاق کالا و ارز بیان داشت: برای معافیت ملوانان در ورود کالا به کشور نیز توافقاتی با وزارت تعاون، کار و رفاه برای ایجاد تعاونی های ملوان یار انجام شده و از طریق پرداخت تسهیلات بانک توسعه تعاون، امکانی برای عرضه کالاهای ملوانی ایجاد می شود.

ابویی اظهار داشت: در قالب اجرای مرحله اول طرح فروش سوخت مرزی، ۶ میلیون لیتر گازوئیل اختصاص یافت. برآورد این است که اگر بتوانیم برای هر خانوار در ماه ۵۰۰ لیتر سوخت به فروش برسد تا ۳۰۰ هزارتومان نیز قابل اختصاص باشد. همچنین برنامه داریم برای خانوارهای بالای ۵ نفر نیز ۱۰۰۰ لیتر سوخت اختصاص دهیم.

معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه تاکنون ۱۹ هزار خانوار تحت پوشش قرار گرفته است اظهار داشت: در استان سیستان و بلوچستان کل خانوارها به ۶۰ هزار خواهد رسید. به صورت کلی در مرحله اول ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان سوخت فروخته شد و از این طریق ۱۰۰ هزارتومان به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

وی افزود: آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، بوشهر، سیستان بلوچستان و هرمزگان استان هایی هستند که قرار است این طرح در آنجا اجرا شود. تاکنون در مناطق اجرا شده کاهش قابل توجه قاچاق سوخت را داشتم. در گذشته از طریق مرز سیستان و بلوچستان روزانه ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق می شد که هم اکنون با اقداماتی از قبیل بستن معابر خروجی و پرداخت یارانه سوخت، بحران خاصی به عنوان قاچاق سوخت نداریم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×