اخبار فرش ماشینی

جایگاه علوم مختلف در صنعت فرش ماشینی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

برای آن که جایگاه علم در صنعت فرش ماشینی را دریابیم بهتر است از تعریف فرش ماشینی شروع کنیم ، آن گاه روابط و مقررات به کار گرفته شده را با اصول علمی بسنجیم ، سپس پی خواهیم برد که کاربرد علم در صنعت فرش ماشینی چیست ؟

جایگاه علوم مختلف در صنعت فرش ماشینی :

برای آن که جایگاه علم در صنعت فرش ماشینی را دریابیم بهتر است از تعریف فرش ماشینی شروع کنیم ، آن گاه روابط و مقررات به کار گرفته شده را با اصول علمی بسنجیم ، سپس پی خواهیم برد که کاربرد علم در صنعت فرش ماشینی چیست ؟

پیشینه فرش ماشینی در ایران :

حدود ۴۵ سال قبل تولید فرش ماشینی در ایران آغاز و از ۳۰ سال پیش به این سو شاهد رشد و توسعه آن ، خصوصا در شهر کاشان هستیم . این رشد و توسعه زمینه های مختلفی مانند ساخت ماشین آلات قالیبافی ، طراحی ، و پانچ نقشه های متنوع ، انواع بافت و عملیات مقدمات بافت وتکمیل قالی را شامل می گردد. اکنون که یک تعریف از عملیات تولیدی یک فرش ماشینی را ذکرکردیم می پردازیم به رابطه این صنعت با علم !

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

۱- علم حساب یا محاسبه یا ریاضی
در مرحله طراحی که شامل طراحی و رنگ آمیزی و همین طور تغییر سایز اندازه ها خیلی مهم تلقی می شوند از قانون تقارن و تعادل در فرش ماشینی به وسیله محاسبات ریاضی طرح هایی در خور فرش ایران به وجود می آید . برای محاسبات تعداد گره ها در متر مربع وسانتی متر مربع از این علم بهره ای در خور توجه برده می شود .
۲- علم معماری و آرشیتکت و کاربرد آن در فرش
در این صنعت سعی می شود با توجه به سبک معماری منازل و محل های مسکونی و حتی اداری که از فرش به عنوان کف پوش استفاده می شود مطابق با اندازه و نوع سبک آن معماری طرح های زیبا خلق شود که مصرف کننده از این هماهنگی لذت کافی را ببرد.
۳- رابطه علم تاریخ با صنعت فرش ماشینی
قطعا با توجه به گذشت زمان این صنعت نیز پیشرفتهایی خواهد داشت به طوری که هم در طراح یبا توجه به تفاوت سلیقه های مختلف در زمانهای مختلف و نیز با پیشرفت علم در این صنعت با افزایش کیفی مواد اولیه و نوع تولید محصول می توان کاملا به اثر تاریخ در این صنعت پی برد .

۴- رابطه علم جغرافیا و یا کاربرد آن در فرش ماشینی
از نظر جغرافیایی هر منطقه دارای طرحی اصیل و رنگهای خاص آن منطقه می باشد که امروزه با توجه به تغییر سلا یق هنوز هم مورد علاقه مصرف کنندگان می باشد و شرکتهای تولیدی فرش ماشینی در این راستا حرکت می کنند .
۵- رابطه علم شیمی با صنعت فرش ماشینی
موضوع رنگ در صنعت فرش ماشینی را می توان اصلی ترین رابطه علم شیمی با این صنعت دانست .
۶-رابطه صنعت نساجی با صنعت فرش ماشینی
این رابطه کاملا مشهود است تمام مراحل تولیدی و عرضه این کالا ارتباط مستقیم با این صنعت که بسیار وسیع و جامع است دارد .

 

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×