اخبار فرش ماشینی

جان پنبه کاران خراسان‌جنوبی را گرفته‌ اند!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

واردات بی رویه پنبه، خشکسالی، دلال بازی و بی‌توجهی به مشکلات کشاورزان پنبه کار خراسان جنوبی هر کدام مشکلی است که جان پنبه کاران را گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان‌جنوبی، پنبه یک ماده طبیعی است که از گیاهان به دست می‌آید. معمولا پنبه را وقتی می‌بینیم که به لباس تبدیل شده است، اما پنبه، روی بوته‌ی پنبه، شبیه موی سفید پف کرده به نظر می‌رسد.

پنبه از مهمترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن کشی در اشتغال زایی بخش‌های کشاورزی، صنعت و بازرگانی نقش مهمی ایفا می‌کند و کمتر محصول کشاورزی از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده‌ها، یارای برابری با پنبه را دارد.

خراسان جنوبی به دلیل داشتن آب و هوای مناسب برای کشت پنبه در حال حاضر رتبه سوم کشور در تولید پنبه را دارد اما این روزها به دلیل برخی نامهربانی‌ها و به علت واردات بی‌رویه حتی در فصل برداشت، این محصول حال خوبی ندارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

روزگار سیاه پنبه کاری در خراسان‌جنوبی بسیاری از دست اندرکاران و تولیدکنندگان صنعت پنبه و صنایع وابسته را نگران کرده است و بیم آن می‌رود در صورت رفع نشدن این مشکلات، کشاورزان به کشت محصول دیگری روی آورند.

سهم تولید پنبه شهرستان بشرویه در کشور حدود ۴ درصد است

حسین سرچاهی، مدیر جهاد کشاورزی بشرویه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بشرویه با دارا بودن سطح کشت ۴۰۰۰ هکتار پنبه دارای رتبه اول استانی است که میانگین تولید آن ۲۲۰۰ کیلوگرم در هکتار است و میزان حدود ۸۰۰۰ تن وش در سال تولید می‌شود.

وی افزود: پنبه تولیدی بشرویه از لحاظ کیفیت منحصر به فرد است به طوری که از نظر استحکام الیاف و طول آن جزء پنبه‌های با کیفیت کشور است. ۱۴۳۰ نفر کشاورز پنبه کار در این شهرستان فعالیت می‌کنند و سهم تولید پنبه شهرستان بشرویه در کشور حدود ۴ درصد است.

بیکاری کارگران کارخانه پنبه به دلیل واردات کنجاله

محمد کیانی زاده، مدیرعامل کارخانه پنبه پاک‌کنی کوثر کویر بشرویه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه از سال ۷۲ این کارخانه را راه‌اندازی کرده است، افزود: با قیمت تضمینی تعیین شده توسط دولت، پنبه را از پنبه کاران خریداری کرده و گاهی اوقات از قیمت تعیین شده بالاتر می‌خریم.

وی، عدم نقدینگی، رکود بازار، عدم فروش محصولات و سودهای بانکی بالا را از جمله مشکلات این صنعت دانست و افزود: از ۴ سال قبل به دلیل واردات روغن پنبه دانه و کنجاله از آسیای میانه با قیمت پایینتر از قیمت تمام شده بخش روغن کشی کارخانه تعطیل شده است.

مدیرعامل کارخانه پنبه پاک‌کنی کوثر کویر بشرویه ادامه داد: در این بخش ۱۵ نفر مشغول به کار بودند که به دلیل واردات بیکار شده‌اند. در صورتی که واردات این محصولات انجام نشود این کارخانه قدرت تولید کنجاله استان و ۱۴ درصد محصول روغن را دارد که باعث اشتغال زایی می‌شود.

بحران شدید آب از عوامل کاهش محصولات اراضی پنبه

موسی سلیمانی، مدیر جهاد کشاورزی سرایان به خبرنگار ایسنا گفت: ۲۲۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت پنبه بوده که پیش‌بینی می‌شود ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تن برداشت پنبه داشته باشیم. در سال گذشته ۷۰۰۰ تن پنبه از ۳۸۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان برداشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سرایان، علت کاهش محصول اراضی را بحران شدید آب در این شهرستان و کنتورگذاری چاه‌ها دانست.

سلیمانی تصریح کرد: در این شهرستان ۳ کارخانه پنبه پاک کنی فعال بوده که به علت نوسانات قیمت و تولید بالا و خرید کم محصول توسط کارخانجات نساجی، ۲ کارخانه از این تعداد تعطیل شده است. همچنین از سال ۹۲ پنبه آماده شده در کارخانه فعال سرایان موجود است که هنوز فروش نرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی سرایان، علت فروش کم محصول را قیمت پایین پنبه وارداتی دانست و گفت: مالیات زیاد و نبود تسهیلات در گردش با سود پایین از دیگر عوامل کاهش تولید پنبه در این شهرستان است.

سلیمانی خاطرنشان‌کرد: محصول پنبه ۲۰ درصد کشاورزی این شهرستان را تشکیل می‌دهد.

تامین سرمایه در گردش ار مشکلات پیش روی کارخانه پنبه

حسین دباغ‌زاده، مدیرعامل کارخانه پنبه طلای سفید بشرویه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تصریح کرد: کارخانه پنبه در سال ۱۳۸۰ تاسیس شد که در صورت فعالیت در یک شیفت ۲۶ نفر و در دو شیفت کاری تعداد کمتری فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه گنجایش این کارخانه تولید ۱۰ هزار تن محصول است، افزود: با توجه به اینکه غیر از پاک کردن پنبه کار دیگری در این کارخانه کاری انجام نمی‌شود اما با همین حال اشتغال زایی بوجود آمده و در صورتی تعطیلی چندین نفر بیکار می‌شوند. از جمله مشکلات پیش روی ما تامین نشدن سرمایه در گردش بوده که مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

دباغ زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر با مشکل کمبود سرمایه گذاری نیز مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: در این حوزه مشکلات زیادی داریم. مشکلات کمبود آب در منطقه تا قیمت بالای کود، همگی باعث افزایش قیمت محصولات می‌شود.

قیمت خرید تضمینی پنبه به ازای هر کیلو ۲۹۲۵ تومان

خسروی، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، قیمت خرید تضمینی پنبه در سال جاری را به ازای هر کیلو ۲۹۲۵ تومان، اعلام کرد و افزود: سال گذشته قیمت پنبه به ازای هر کیلوگرم ۲ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد اما با این‌ وجود از کشاورزان به قیمت بالاتر خریداری شد.

وی ادامه داد: گرایش به کشت جالیزی با توجه به نیاز آبی بالا و به دلیل وارد شدن خسارت به بخش کشاورزی پیشنهاد نمی‌شود. تغییر الگوی کشت باید علمی و مدون و در بخش زراعت و باغبانی متعادل باشد.

خسروی، کاهش عملکرد ۲۰ درصدی زمین‌های سطح کشت پنبه در استان طی سال جاری، خشک‌سالی‌های چندساله، نبود آب و شور بودن آن را مهم‌ترین عوامل کاهش تولید عنوان کرد.

تعطیلی ۴ کارخانه فراوری پنبه در خراسان جنوبی

وی با اشاره به اقدام های انجام‌شده برای استفاده بهینه از آب تصریح کرد: خراسان جنوبی پیشرو در زمینه کشت مستقیم است و اجرای این روش باعث صرفه‌جویی در مصرف آب، کوتاه شدن دوره رشد و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

وی با اشاره به وجود هفت کارخانه فرآوری پنبه در استان از تعطیلی چهار کارخانه از این تعداد خبر داد و تاکید کرد: پنبه‌های تولید استان در ۳ کارخانه فرآوری و مازاد آن به استان‌های خراسان رضوی و قم ارسال می‌شود.

پیش‌بینی برداشت ۲۰ هزار تن پنبه در خراسان جنوبی

هاشم ولی پور مطلق، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تصریح کرد: سطح زیر کشت پنبه در استان ۸۹۵۰ هکتار است که پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۰ هزار و ۵۲۵ تن پنبه از اراضی استان برداشت شود.

وی افزود: برداشت پنبه در خراسان جنوبی از اواسط مهرماه، آغاز و تا اواخر آذرماه ادامه دارد که البته با توجه به شرایط جوی ممکن است تا فروردین‌ماه نیز ادامه پیدا کند. شهرستان بشرویه با دارا بودن ۴۰۰۰ هکتار، بیشترین سطح زیر کشت پنبه را در استان دارد.

ولی پور مطلق با اشاره به تحویل حدود ۱۰ هزار تن پنبه تولیدی به کارخانجات پنبه‌پاک‌کنی استان و حمل بیش از چهار هزار تن به خارج از استان در سال گذشته یادآور شد: حدود ۳۰ درصد محصول پنبه تولیدی نیز سال قبل در اثر خشک‌سالی و گرمازدگی از بین رفت و ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تن در دست کشاورزان باقی ماند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال نزدیک به ۵۰۳ میلیارد ریال درآمد عاید کشاورزان شود. تعداد بهره برداران این محصول نزدیک به ۴۰۰۰ نفر است.

وی با بیان اینکه بشرویه رتبه اول کشت مستقیم پنبه در کشور را نیز دارد، یادآور شد: در حال حاضر سطح کشت مستقیم پنبه در بشرویه ۱۱۰۰ هکتار است.

گزارش از سیده طوبی موسوی، خبرنگار ایسنای منطقه خراسان جنوبی

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×