اخبار فرش ماشینی

ثبت جهانی فرش دستباف ۵ منطقه ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: فرش دستباف پنج منطقه ایران به ثبت جهانی رسیده‌ و پرونده دو منطقه دیگر نیز برای ثبت جهانی ارسال شده‌ است که این امر نقش مهمی در جلوگیری از کپی کاری دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در خراسان شمالی، حمید کارگر امروز – شنبه – در جمع خبرنگاران در خصوص ثبت ملی فرش های دستباف اظهار کرد: مرکز ملی فرش ایران درصدد است بر اساس مناطق جغرافیایی تولید فرش در ایران، فرش ۴۰ منطقه را به ثبت ملی برساند که تا کنون ثبت ۱۰ منطقه به ثبت قطعی رسیده‌ است.

وی افزود: فرش دو روی تمام ابریشم منطقه راز و جرگلان واقع در خراسان شمالی از جمله فرش‌هایی است که تا کنون به ثبت ملی رسیده‌اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

کارگر در خصوص کپی کاری فرش ایران توسط کشور چین تصریح کرد: چنین امری در این خصوص در کشور چین اتقاق نیفتاده و کشور چین فرش دستباف ایران را کپی نکرده است.

به گفته وی چین هشتمین کشور وارد کننده فرش دستباف ایران است.

رییس مرکز ملی فرش ایران توضیح داد: آلمان، امارات، ایتالیا و فرانسه بزرگترین واردکنندگان فرش ایران هستند.

بافت سالی ۳ میلیون متر مربع فرش دستباف

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد بافنده فرش در استان خراسان شمالی وجود دارد؟ بیان کرد: آمار مشخصی از تعداد بافندگان فرش دستباف در کشور وجود ندارد اما تخمین زده می‌شود که حدود ۷۰۰ هزار بافنده در کشور وجود دارد و سالانه سه میلیون متر مربع فرش دستباف در کشور تولید می‌شود که دو سوم از این مقدار صادر می‌شود.

ریس مرکز ملی فرش ایران گفت: در سال اقتصاد و فرهنگ از پتانسیل فرش به صورت بهینه استفاده نشد.

کارگر با اشاره اینکه فرش هم مزیت اقتصادی دارد و هم مزیت فرهنگی، افزود: در دورانی هستیم که اقتصاد مقاومتی مطرح است و فرش به دلیل اینکه تمامی مواد اولیه آن در داخل کشور تامین می شود و دانش و مهارت فنی آن به طور چشمگیری در کشور وجود دارد و با کمترین سرمایه نیز می توان در این زمینه شغل ایجاد کرد، می توان با کمک این هنر صنعت به این هدف دست پیدا کرد.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در کاهش میزان صادرات فرش دستباف ایران تاثیر گذار بوده است، گفت: جانشین شدن کالاهای مکمل فرش همچون موکت و پارکت، اشباع شدن بازارهای مهم فرش ایرانی همچون آلمان و پرداخت یارانه و به دنبال آن خروج تعداد زیادی از بافندگان از این صنعت در افت بازارهای این صنعت هنر تاثیر گذار بوده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×