جذاب‌ترین‌ها

تولید کامپوزیت سیمانی ضد زلزله با تلاش دانشجوی دانشگاه امیرکبیر

حمیدرضا پاکروان گفت: هدف از اجرای این طرح تحقیقاتی ساخت و توسعه کامپوزیت سیمانی شکل پذیر تقویت شده با الیاف پلیمری و بهبود خصوصیات شکل پذیری آن بوده است.

وی دانش آموخته دوره دکتری رشته مهندسی نساجی است و تحقیقات وی در زمینه تقویت محصولات پایه سیمانی با استفاده از الیاف و منسوجات به سال ۱۳۸۵ و مقطع کارشناسی ارشد باز می گردد و نتایج آن نیز در مجلات معتبر خارجی و داخلی منتشر شده است.

پاکروان افزود: این کامپوزیت سیمانی با نام کامپوزیت سیمانی مهندسی شده ECC در دنیا شناخته شده است و بیشترین نوع الیاف پلیمری که به صورت تجاری برای ساخت این نوع کامپوزیت سیمانی استفاده می شود الیاف پلی وینیل الکل (PVA) بوده که دانش تولید آن منحصر به چند کشور است.

وی گفت: در این طرح تحقیقاتی، الیاف پلی وینیل الکل و الیاف پلی پروپیلن (PP) با ویژگی ها و خصوصیات مناسب به صورت مخلوط و به عنوان تقویت کننده در کامپوزیت سیمانی استفاده شد و نتایج به دست آمده، نشان دهنده بهبود شکل پذیری کامپوزیت های سیمانی تولید شده نسبت به نمونه های مشابه خارجی حاوی یک جزء الیاف پلی وینیل الکل است.

پاکروان افزود: قیمت محصول کامپوزیت سیمانی جدید به دلیل جایگزینی نسبتی از الیاف پلی وینیل الکل با الیاف پلی پروپیلن که از قیمت پایین تری برخوردار هستند، کاهش یافته است و همچنین این کامپوزیت سیمانی با قابلیت شکل پذیری و جذب انرژی بیشتر در برابر بارهای خارجی نسبت به نمونه های قبلی دارای وزن سبک و از مقاومت بالایی برخوردار است.

وی گفت: قابلیت استفاده به صورت لایه های نازک برای مقاوم سازی سازه ها یکی دیگر از مزیت های این محصول کامپوزیتی است و این محصول می تواند برای مقاوم سازی سازه ها در برابر زلزله استفاده شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پاکروان با بیان اینکه پیش از این ساخت نمونه های کامپوزیت سیمانی مهندسی شده ECC توسط محققان محدودی در دنیا مورد توجه قرار گرفته است افزود: در کامپوزیت های سیمانی آنها تنها از یک جزء الیاف شامل الیاف پلی وینیل الکل استفاده شده است در حالیکه ما در این پروژه از ترکیب الیاف پلی وینیل الکل و الیاف پلی پروپیلن همراه با بهبود خصوصیات جذب انرژی و شکل پذیری محصول کامپوزیتی استفاده کرده ایم.

وی افزود: در این طرح برای نخستین بار استفاده از مخلوط الیاف پلیمری با توجه به ویژگی های مورد نیاز در ساخت کامپوزیت سیمانی مورد توجه قرار گرفت و این مخلوط الیاف توانست به مقدار قابل توجهی خصوصیات شکل پذیری کامپوزیت سیمانی را افزایش دهد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×