اخبار فرش ماشینی

تولید چادر مشکی رویایی که هرگز محقق نشد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تولید چادر مشکی رویایی که هرگز محقق نشد

بانوان ایرانی دیگر عادت کردند که برای داشتن حجاب خود چادرهای خارجی را بر سر کنند اگر تا سال‌های پیش چادرهای کرب ناز، ژورژت، کرب کیف، خاویار بر سر زنان ایرانی بود این روز‌ها چادرهای الگانس، میت سوبیشی و کریستال چادر زنان ایرانی است، چادری که تنها نام آن فرق کرده و تولید کننده‌های آن تفاوتی نکردند

تولید ایرانی: دکتر غلامعلی حداد عادل عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم در کتاب فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی خود جواب این سوال مهم را برای خوانندگان خود تشریح می‌کند که «لباس ژاپنی‌ها چگونه غربی شد؟» و حال به نظر می‌رسد بعد از گذشت سی سال از عمر با برکت جمهوری اسلامی باید سئولان به این سوال پاسخ دهند که چگونه چادر زنان ایرانی ژاپنی و کره‌ای شد؟

۱۰۰ درصد نیازمان را وارد می‌کنیم

شاید هیچ محصولی در صنعت نساجی در کشور پیدا نشود که کارخانه‌های تولیدی کشور نتوانند حتی با کیفیت پایین‌تر از کیفت محصولات مشابه خارجی آن را تولید کنند و تنها یک محصول در بازار نساجی کشور وجود دارد که بعد از گذشت سال‌ها هنوز ایرانیان توان تولید حتی یک متر از آن را ندارند و به طور صد در صد نیازمند واردات این محصول برای تامین نیاز داخل هستند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

راسته چادرفروشی‌های بازار تهران سرزمین نخ مشکی و چادرهای رنگی است و عجبا که در این راسته رنگارنگ خبری از چادر ساخت وطن نیست. برای وارد شدن به راسته چادرفروشیهای بازار تهران باید وارد سبزه میدان بشوی و سراغ بازار «کیلویی»‌ها را بگیری. سرزمینی که مملو از پارچه‌های مشکی و رنگی است و زینت هر مغازه توپ‌های رنگ به رنگ چادرهای کره‌ای و ژاپنی است که توصیه اول و آخر فروشندگان این راسته به مشتریان جور و واجور را رقم می‌زند.

پول داری ژاپنی بخر، وگرنه چادر کره‌ای هم خوبه

حتی افرادی که برای نخستین بار وارد این بازار می‌شوند در هنگام خریداری پارچه چادر مشکی دچار گیجی مزمن خواهند شد و در آن زمان جمله تکراری تمامی بازاریان این راسته تکلیف را برای آنان تعیین می‌کند، جمله‌ای به این معنی که اگر پول داری و می‌خواهی برای چادر مشکی هزینه کنی، ژاپنی بخر و اگر نه کره‌ای کیفیت بسیار خوبی دارد.

حجاب زنان ایرانی؛ از چادر خاویار دیروز تا الگانس امروز

اگر در سال‌های گذشته چادرهای ژرژت، کرب‌ناز، خاویار، کرب کیف بر سر زنان ایرانی بود و زنان ایرانی با هر سلیقه‌ای این چادرهای مشکی ژاپنی را به قیمت قواره‌ای چهار هزار تومان تا دو هزار تومان بر سر می‌کردند حال امروز نیز زنان ایرانی همچنان انواع چادرهای ژاپنی، کره‌ای، تایوانی و اندونزیایی را با قیمت‌های بسیار بسیار گران‌تر از سال‌های نه چندان دور در اختیار مادران و دختران ایران زمین می‌گذارند و تا به امروز هنوز مسئولی پیدا نشده است که پاسخ دهد آیا تولید چنین پارچه‌ای در کشور دشوار‌تر و پیچیده‌تر از فعالیت‌های دیگر علمی و تحقیقاتی از قبیل انرژی هسته‌ای، سلول‌های بنایادین و یا خودکفایی در تولید محصولات مختلف کشاورزی است.

بگو چه چادری سر می‌کنی تا بگویم از کدام طبقه‌ای!!

این روز‌ها دیگر طبقه اجتماعی بانوان ایرانی را نیز می‌توان به راحتی از جنس چادرهای مشکیشان تشخیص داد به عنوان نمونه طبقه مرفه و بالای جامعه به طور حتم در بازار چادر به دنبال خرید پارچه چادری Soalonکه محصول کارخانه‌های ژاپن است خواهد گشت و طبقه پایین جامعه پارچه چادری کریستال کره‌ای را که قیمتی به مراتب ارزان‌تر از پارچه‌های ژاپنی را دارد، انتخاب خواهند کرد.

رقابت چشم بادامی‌ها برای تسخیر بازار چادر مشکی در ایران

هم‌اکنون در راسته چادرفروشی‌های بازار تهران قیمت یک قواره چادر مشکی از ۱۸ هزار تومان تا نزدیک ۲۰۰ هزار تومان است، چادرهای مشکی تولید اندونزی، کره و تایوان با نام‌های مختلف کریستال، کریستال سه ستاره، چهار ستاره آهونشان ونیز، حریرالاسود مدینه منوره، فلورانس، عروس کویت، فرست کلاس قیمت‌هایی در حدود ۱۸ تا ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان دارند.

چادر با برند Soalon قواره‌ای ۲۰۰ هزار تومان

ولی قواره چادر مشکی ژاپنی با نام‌های مختلفSoalonو یا الگانس و میت سوبیشی نیز چادرهای گران قیمت و لوکس در این بازار هستند که مشتریان خاص خود را دارند.

چادرهایی که قیمت متوسط یک قواره آن‌ها از ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود.

بنا به اسناد و آمار سازمان‌های متولی حداقل نیاز کشور به چادر مشکی ۳۵ میلیون مترمربع در سال است که تمامی این نیاز از طریق واردات تامین می‌شود و نکته قابل توجه در مورد چادر مشکی این است که در حالی چادر به عنوان حجاب بر‌تر معرفی می‌شود که قیمت آن بسیار بالا است.

چادر مشکی پس از ۳۰ سال هنوز واسطه‌ای وارد می‌شود

نیما گودرزی، یکی از فعالان بازار چادر مشکی در این رابطه می‌گوید: «علت گرانی چادر، دلالان و قاچاقچیان آن هستند که چادر را ارزان می‌خرند و گران می‌فروشند.»

وی تأکید می‌کند: «یکی دیگر از علل گرانی چادر تعرفه بالایی بود که بر این کالا اعمال می‌شد و بالا بودن این تعرفه دلالان را وسوسه می‌کرد که چادر را از مبادی غیرقانونی وارد کشور کنند که احتمالاً با کاهش تعرفه، انگیزه واردات چادر از مبادی غیررسمی کاهش پیدا کرد و قیمت‌ها اندکی کاهش یافت با این حال هنوز هم قیمت چادر مشکی در ایران بسیار بالا است.

وارداتی که شیخ‌نشینان خلیج فارس هم از آن سهم دارند

قیمت بالای پارچه چادر مشکی در ایران نه تنها به دلیل واردات این محصول و تعرفه گمرکی آن است که علت مهم دیگر آن این موضوع است که بعد از گذشت ۳۰ سال هنوز تاجران ایرانی پارچه چادر مشکی را از کارخانه‌های تولید کننده در ژاپن و یا کره به صورت مستیقم خریداری نمی‌کنند و نزدیک به ۹۵ درصد این نوع پارچه از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به کشور وارد می‌شود که قیمت این واسطه‌گری نیز از جیب زنان ایران پرداخت می‌شود.

به نام واردات به کام قاچاق

سود سرشار واردات چادر مشکی به کشور و مافیای فعال در این واردات به صورتی است که ناصر بزرگ کار‌شناس صنعت نساجی در این زمینه معتقد است: وقتی دو برابر نیاز کشور چادر مشکی وارد می‌شود این نشان دهنده حضور و فعالیت بسیار زیاد مافیا در این بازار است زیرا نه تنها حجم بالایی پارچه چادر مشکی به کشور با تعرفه بسیار پایین وارد می‌شود و با قیمت بسیار بالا به فروش می‌رسد که با نام واردات ۱۰۰میلیون متری پارچه چادر انواع پوشاک زنانه نیز به کشور قاچاق می‌شود.

راهکارهای تشخیص چادر مرغوب از غیر مرغوب

عباس، یکی از فعالان دیگر بازار چادر مشکی نیز در رابطه با بازار این کالا می‌گوید: «چادرهای ژاپنی به خاطر وزن، جنس و کیفیت بافت و رنگ جزو بهترین چادر‌ها هستند، چادرهای کره‌ای، از نظر سطح کیفیت از چادرهای ژاپنی پایین‌تر هستند و کره‌ای‌ها برای اینکه تولیدات خود را به سطح ژاپنی‌ها برسانند، برای پررنگ نشان دادن چادر‌هایشان، آن‌ها را دو بار رنگ می‌کنند و همین امر باعث می‌شود که چادرهای کره‌ای رنگ پس بدهند، زیرا موادی که برای رنگرزی استفاده می‌کنند مرغوب نیست.»

وی برای تشخیص چادرهای مرغوب از نامرغوب تاکید می‌کند: «خریداران موقع تهیه چادرمشکی باید به مارک چادر توجه کنند و از خرید چادرهایی که در مارک آن‌ها به جای madeاز modeاستفاده شده است، خودداری کنند.» وی افزود: «مارک چادرهای مرغوب، هم به زبان فارسی و هم به زبان انگلیسی درج می‌شود.»

با وجود آنکه ایرانی‌ها مدت‌ها است که چادر را به عنوان پوشش اصلی خود برگزیده‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند در تولید چادر خودکفا بشوند. بنا بر اعلام مراجع رسمی سالانه در حدود ۱۰۰ میلیون متر مربع چادر مشکی به ایران وارد می‌شود و ایران بزرگ‌ترین وارد کننده چادر مشکی در جهان است. ضمن آنکه آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا نشان می‌دهد که سالانه قریب به ۳۹ میلیون متر مربع چادر مشکی به صورت قاچاق وارد بازارهای ایران می‌شود.

در بازار چادر اگر از هر فروشنده‌ای سراغ چادر مشکی تولید ایران را بگیرید به طور حتم با خنده و تمسخر جواب خواهد داد: ایران مگر چادر هم تولید می‌کند؟ نه تنها ایران که هیچ کشور اسلامی توان تولید این نوع پارچه را ندارد.

تولید چادر مشکی رویایی که هرگز محقق نشد

توانایی ساخت پارچه چادر مشکی در کشور که از سال‌های ۱۳۸۷ و ۸۸ مورد توجه مسئولان قرار گرفت تا به امروز به نتیجه نرسیده است، علی رضا حائری در این رابطه معتقد است: از سال ۱۳۸۵ تعرفه واردات چادر مشکی به کشور از ۷۰ درصد به ۱۶ درصد کاهش یافت و این اقدام دقیقا همزمان با افتتاح و راه‌اندازی چند خط تولید چادر مشکی در کشور بود.

دبیر انجمن نساجی کشور تاکید می‌کند: هم‌اکنون حتی توان تولید ۱۰ درصد نیاز بازار را نداریم و به نوعی حجاب زنان نجیب ایرانی در دست تولید کنندگان خارجی قرار دارد.

وی ادامه ادامه می‌دهد: سیاست‌های ناکارآمد و عدم حمایت از بخش تولید تا به امروز سبب شده است که حتی یک متر پارچه چادر مشکی در کشور تولید نشود.

چاره‌ای جز خرید چادر خارجی نداریم

سال جاری با نام سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی نیز در حال گذر است و کمتر از ۶ ماه آن باقی مانده است و آنچه که در این سال به مانند سال‌های گذشته در حال تکرار است، واردات گسترده کالا از جمله پارچه چادر مشکی به کشور است، وارداتی که حجاب زنان ایرانی را به طور مستقیم در دست خود گرفته است و این گونه است که لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون زنان مجلس با صراحت می‌گوید: چادر کره‌ای سر می‌کنم، چون مدل ایرانی آن در بازار وجود ندارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×