مد و پوشاک

تولید لباس ضد آتش از پنبه توسط محققان جهاد دانشگاهی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تولید لباس ضد آتش از پنبه توسط محققان جهاد دانشگاهی

محققان جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر برای نخستین بار در کشور موفق به تولید صنعتی پارچه ضدآتش و پاشش مذاب از الیاف پنبه‌ای شدند.

مهندس حمیدرضا علی بابایی، مدیر گروه نساجی جهاد دانشگاهی واحد امیرکبیر، گفت: پوشاک مقاوم در برابر آتش عموما از الیاف نسوز مانند «نامکس» و «کولار» تهیه می‌شوند که تکنولوژی و قیمت بسیار بالایی دارند و راحتی لباس تولید شده از آنها بسیار کم است.

وی ادامه داد: الیاف پنبه‌ای، ذاتا آتش‌گیر هستند اما راحتی پوشاک تهیه شده از آنها نسبت به سایر الیاف بیشتر است. در این طرح تحقیقاتی این پارچه‌های پنبه‌ای با افزودن موادی، ضدآتش شده‌اند و می‌توانند دو ویژگی مقاومت در برابر شعله و پاشش مذاب و نیز راحتی برای استفاده‌کنندگان را توامان داشته باشند.

به گفته مدیر گروه نساجی جهاد دانشگاهی واحد امیرکبیر این پارچه تولید شده قابل رقابت با انواع خارجی موجود آن در بازار است و هم اکنون نیز در مرحله تولید تجاری برای سه واحد ذوب و فرآوری فازات است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بابایی همچنین درباره مراحل مختلف تولید این پارچه توضیح داد: فاز نخست این طرح شامل مطالعات جامع در زمینه‌های احتراق، عوامل آتش‌زا و روش‌های آزمایش‌ نمونه‌های تولیدی برای سنجش میزان مقاومت آنها در شرایط محیطی مختلف بود که در آن نوع پلیمر و الیاف مناسب برای این گونه منسوجات، عملکرد الیاف مختلف در برابر گرما و سوختن، روش‌های ضد آتش کردن پارچه و مواد تکمیلی برای این گونه پارچه‌ها ارزیابی شد.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه این فاز همچنین تاثیر ساختار پارچه و شکل نهایی لباس بر چگونگی سوختن و میزان راحتی لباس‌های محافظ با توجه به مصرف نهایی آنها، بررسی شد که با جمع‌بندی مطالعات انجام شده، استراتژی کلی فاز دوم طرح، تدوین شد.

مدیر گروه نساجی جهاد دانشگاهی واحد امیرکبیر درباره فاز دوم این پروژه گفت: این بخش شامل سه بخش «انتخاب مواد اولیه» (نوع لیف)، «بافت پارچه» و «تکمیل شیمیایی» بود که طی آن الیاف مناسب انتخاب و پارچه پنبه‌ای با تراکم و ساختمان بافت مناسب طراحی و تولید شد.

به گفته علی بابایی پس از تولید نمونه صنعتی این محصول، پوشاک تولید شده از آن توسط کارفرمای طرح – شرکت فولاد خوزستان – در شرایط واقعی آزمایش شده و تایید نهایی آن اخذ شد. پارچه ضد آتش و پاشش مذاب پنبه‌ای تولیدی، علاوه بر ثبت در اداره کل شرکت‌ها و مالکیت صنعتی ایران به عنوان یک اختراع، از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت و بهداشت کار وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی تاییدیه دریافت کرده است.

پیش از تولید این پارچه، واحدهای بزرگ فولادسازی کشور برای تهیه لباس ضد آتش و پاشش مذاب برای تمامی کارکنان خود با مشکلات مالی روبه‌رو بودند که تولید پارچه ضد آتش پنبه‌یی استفاده از لباس کار ایمن در واحدهای صنعتی کشور را افزایش داده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×