اسلاید شو

تولید سالانه ۱۵ هزار مترمربع فرش دستباف در کشور

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

محمدرضا عابد در دیدار با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: شرکت سهامی فرش ایران با قدمت ۸۰ سال در ۲۴ شعبه در کشور فعال است که هشت هزار بافنده فرش دستباف با این شرکت همکاری دارند.
به گفته وی از این میزان فرش تولید شده در کشور بخش عمده ای در کشور عرضه شده و بخشی هم براساس سفارش پذیری در خارج از کشور توسط تاجران صادر می شود و بخشی هم در نمایشگاه های فرش به فروش می رسد.
وی با بیان این که این شرکت واحد طراحی نقشه و تامین مواد اولیه به صورت مستقل دارد، ادامه داد: بزرگترین واحد پشم شویی کشور متعلق به این شرکت در کرج فعال است و انواع مختلف پشم را شست و شو داده، ریسندگی و رنگرزی انجام می دهد و نخ را در اختیار واحدهای بافندگی قرار می دهد.
مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران تصریح کرد: سالانه یکهزار و ۷۰۰ تن پشم توسط واحد شست و شوی پشم این شرکت شست و شو شده، ۲۰۰ تن نخ رنگرزی و سالانه ۸۰ هزار مترمربع فرش شسته می شود.
عابد با بیان این که بافندگان فرش از نقشه های قدیمی کپی برداری می کنند، گفت: سالانه ۲۰ هزار ورق نقشه توسط این شرکت در کشور طراحی می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز در این دیدار گفت: حدود ۱۰۴ هزار بافنده فرش در استان فعالیت می کنند که بیش از نیمی از آنها عضو هفت تعاونی روستایی و دو تعاونی شهری فرش بافی هستند.
سید نعیم امامی گفت: فرش چهارمحال و بختیاری از نظر استحکام و شیوه بافت، رنگ ثابت گیاهی مورد استفاده در تهیه فرش، استفاده از رنگ تند و گرم، نقشه های اصیل و قیمت مناسب در جهان شناخته شده است.
به گفته وی به طور میانگین سالانه یکصد هزار مترمربع فرش توسط بافندگان استان تولید می شود.
کاربرد رنگ های زیبا با استفاده از عصاره گل ها و گیاهان و مواد اولیه طبیعی، شادابی و زنده بودن طرح ها و نقش های متنوع از عوامل تقاضای بالا برای خرید فرش چهارمحال و بختیاری است.
بیشتر فرش های این استان را ‘یلمه’ بروجن، ‘گبه ریزباف’ اردل، فرش ‘بختیاری’ مناطق عشایری و مناطق بختیاری نشین و فرش چالشتری شهرکرد تشکیل می دهد.
فرش نقش چالشتری چهارمحال و بختیاری در استان های مختلف کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا، آمریکا و کانادا طرفداران فراوان دارد.

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : الیاف مصنوعی یا الیاف بشر ساخت چیست ؟ 

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×