اخبار فرش ماشینی

تولید بیوجاذب جذب آلاینده‌های صنایع نساجی در کشور

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

پژوهشگران دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به تولید بیو جاذب برای جذب آلاینده های صنایع نساجی شدند.

دکتر موسی صادقی کیاخانی- مجری طرح کیتوسان را نوعی بیو پلیمر و جاذب طبیعی دانست و گفت: این بیوپلیمرها که از سخت پوستان و گیاهان تولید می‌شوند، قدرت بالایی در جذب آلاینده ها دارند از این رو برای جذب آلاینده های زیست محیطی به ویژه در صنایع نساجی کاربرد دارند.

وی با اشاره به پساب کارخانه های نساجی، خاطر نشان کرد: امروزه قوانین سخت‌گیرانه زیست محیطی برای حذف پسابهای مضر وضع شده است از این رو باید با استفاده از روش‌های خاصی اقدام به حذف آلاینده‌ها بخصوص آلاینده‌های رنگی کرد.

صادقی به بیان جزئیات این پروژه تحقیقاتی پرداخت و یادآور شد: در این تحقیقات از بیوپلیمر کیتوسان که دارای قدرت جذب بالایی است استفاده شد و از آنجایی که هر جاذبی دارای ظرفیت خاص برای جذب است از این رو برای افزایش قدرت جذب این بیوپلیمر از ترکیباتی جدید با عنوان دندریمر بهره‌مند شدیم.

این محقق دندریمر را پلیمرهای پر شاخه توصیف کرد و ادامه داد: این پلیمرها ترکیبات جدیدی هستند که برای اصلاح و افزایش کارایی کیتوسان در این پژوهش از آن استفاده شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

صادقی اضافه کرد: با اضافه کردن دندریمر به ترکیبات جدیدی دست یافتیم که دو کاربرد اصلی داشت. یکی آنکه جاذب مناسبی برای جذب و حذف مواد رنگی از پساب صنایع نساجی است و دیگر آنکه به ترکیب ضد میکروبی دست یافتیم که می تواند بر روی محصولات صنایع نساجی اعمال شود.

مجری طرح، غیر سمی بودن، دوستدار طبیعت و زیست تخریب پذیر بودن را از ویژگیهای این ترکیبات نام برد.

وی با اشاره به نتایج به دست آمده از این تحقیقات یادآور شد: نتایج حاکی از آن است که بیوجاذب اصلاح شده با نانو ساختار دندریمر پتانسیل بسیار بالایی برای رنگ‌زدایی پساب نساجی حاوی مواد رنگزای آنیونی به‌ کار برده شده را دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×