اخبار فرش ماشینیاسلاید شو

تولید۴۰۰ هزار تن الیاف پلی استر در ایران

نائب رئیس کمیته الیاف پلی استر کشور گفت: سالانه ۴۰۰ هزار تن الیاف پلی استر در ایران تولید می شود که بخش عمده ای در داخل مصرف و بخشی روی ریل صادرات قرار می گیرد.

به گزارش مجله نساجی کهن، به نقل از بهرام محمدی در برنامه « کالای ایرانی » رادیو اقتصاد افزود: الیاف مصنوعی کاربردهای بسیار متنوع و متفاوتی در صنایع مختلف از جمله نخ ریسی دارد.
وی همچنین اظهارداشت: این الیاف در کارخانجات نخ ریسی تبدیل به نخ و در صنایع گوناگون مانند تولید پارچه، موکت، فرش ، نمد، عایق رطوبتی ، خودروسازی، فیلتر های صنعتی ، مبلمان و کالبای خواب مورد استفاده قرار می گیرد.
نائب رئیس کمیته الیاف پلی استر از وجود ۵۰ واحد فعال تولید کننده الیاف پلی استر در ایران خبرداد و گفت: سالانه ۴۰۰ هزار تن در سال الیاف پلی استر در کشور تولید می شود.
وی در ادامه افزود: ایران امروز از واردات این محصول در گریدهای مختلف بی نیاز است.
محمدی یادآورشد: اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی در صنعت الیاف مصنوعی پیاده سازی شده چون نه تنها نیاز داخل تامین شده بلکه مازاد این محصول در حال صادرات است.
یک فعال در صنعت تولید نخ مصنوعی نیز در برنامه کالای ایرانی رادیو اقتصاد گفت: زمانی که احساس شد الیاف طبیعی پاسخگوی نیاز جامعه نیست بطور طبیعی می بایست جایگزینی تعریف می شد.
حسین اخوان افزود: دانشمندان پس از مطالعات و تحقیقات فراوان پلیمرها از جمله پلی آمید،پلی استر و سایر موارد را به عنوان جایگزین مناسبی برای الیاف طبیعی تشخیص دادند.
وی همچنین اظهارداشت: انواع نخ های پلی استر شامل POY ، DTY، FDY و ATY است.
یک فعال در صنعت تولید نخ مصنوعی گفت: هم اکنون ۳۸ کارخانه بزرگ در حال تولید انواع نخ های POY و FDY در کشور هستند.
وی در ادامه افزود: افزون بر ۵۷۰ هزار تن در سال ظرفیت واحدهای مزبور است ناگفته نماند این ۵۷۰ هزار تن ظرفیتی که نخ میانگین را انتخاب کرده اند.
اخوان در خصوص نخ میانگین توضیح داد: واحدها بواسطه مشکلات عدیده در تامین مواد اولیه برای اینکه ظرفیت ها را اصلاح کنند وارد یک فرآیندی شدند برای مثال مبنا نخ ۱۵۰ دنیر قرار گرفت در
صورتیکه واحد ها می توانند نخ ۳۰۰ دنیررا هم تولید کنند بنابراین اگر نخ ۳۰۰ دنیر بزنند این ۵۷۰ هزار تن تا ۹۰۰ هزار تن می تواند ظرفیت توان تولید داخلی ایران در رشته نخ های POY و FDY باشد.
وی گفت: خوراک در شرایط حاضر مشکل اساسی این واحدهاست و پتروشیمی ها هم قادر به تامین مواد اولیه نبوده از اینرو واحدها هم اکنون با ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت در حال کار هستند.
این فعال در صنعت تولید نخ مصنوعی افزود: نخی که در حال حاضر در داخل تولید می شود هیچ تفاوتی با نخ های ترکیه، چین و هند ندارد بلکه در گاهی مواقع به لحاظ کیفیت و استانداردنیز از نخ های خارجی بالاتر است.

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×