اخبار فرش ماشینی

تولیدات فتوکپی گونه فرش دیگر پاسخگوی سلیقه‌های جدید و متفاوت نیست

 

تولیدات فتوکپی گونه فرش دیگر پاسخگوی سلیقه‌های جدید و متفاوت نیست

 مجتبی مهر آبادی با بیان اینکه اغلب تولیدات فرش‌های دست بافت استان و کشور به صورت سنتی و کپی برداری از نقوش متداول قدیمی است، اظهار کرد: این شیوه تولید در حجم انبوه، نتیجه‌ای جز دپوی آنها در انبارها نداشته است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در عصر حاضر سبک زندگی و ساختار ساختمان سازی ها به سرعت در حال تغییر است و متراژ، مساحت، طرح، نقش و رنگ دست بافته‌های اصیل صنعت فرش با این تغییرات همخوانی ندارند و بافندگان نیز این تغییرات را در تولیدات خود مورد توجه قرار نداد‌ه‌اند. 

وی عدم پذیرش تحصیل‌کردگان حوزه های صنعت فرش در این صنعت از سوی بافندگان سنتی بافت، عدم وجود روحیه همکاری و تعاون در میان فعالان این صنعت، تداوم تولیدات فتوکپی گونه، ضعف عملکرد شرکت‌های فرش دست بافت در راستای وظایفی که برای آنها تعریف شده است و عدم توجه به سفارش پذیری در تولید را از عمده نقایص موجود در این صنعت فرش برشمرد. 

این مسئول تاکید کرد: تداوم این شیوه فعالیتی در صنعت فرش استان و کشور همچنین عدم هماهنگی با مدرنیزه و تغییرات صورت گرفته در عصر حاضر دیگر نمی‌توان به سلیقه‌های جدید و متفاوت داخل و خارج از کشور که بازارهای هدف هستند، پاسخگو بود.  وی با اذعان بر این نکته که هدایت فعالان این صنعت به سوی تولیدات تخصصی و هدفمند اجتناب ناپذیر و بسیار ضروری است، عنوان کرد: تولیدکنندگان باید در زمینه انتخاب سایز، ابعاد، رنگ، نقش و طرح‌هایی که به طور مستمر در دست بافته‌های خود بکار می‌برند، تجدید نظر کنند و خود را با بازار مصرف هماهنگ کنند. 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی در ادامه با اذعان بر این نکته که تقویت تولیدات متناسب با سلیقه بازارهای مصرف، تبلیغ، بازاریابی، آموزش و پژوهش در این صنعت ما را به هدف بسیار نزدیک خواهد کرد، افزود:برای نیل به این مهم باید شرکت‌های فرش دست بافت علاوه بر اینکه نسبت به ارتقای آگاهی و آموزش‌های تخصصی خود ورود پیدا کنند، می‌بایست در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی حضور یابند و با هیات‌های تجاری نیز همراه شوند.  مهرآبادی افزود: این شرکت ها باید نسبت به ارائه آموزش‌های تخصصی به بافندگان اقدام کنند و سلیقه‌های بازار مصرف را به بافندگان انتقال دهند.  وی خاطر‌نشان کرد:این سازمان نیز علاوه بر اینکه از شرکت‌های فرش دست بافت در این زمینه‌های یاد شده حمایت می‌کند، نسبت به راه اندازی سامانه مجازی برای ارائه آموزش‌های تخصصی به بافندگان نیز مبادرت خواهد کرد. 

وی با یادآوری این مطلب که در عصر حاضر در نمای داخلی ساختمان‌ها، دکوراسیون حرف اول را می‌زند، بیان کرد: در این زمینه نیز رسانه‌های دیداری و شرکت‌های طراحی باید نسبت به ترویج فرهنگ بکارگیری از تولیدات صنایع دستی در دکوراسیون منزل ورود پیدا کنند. 

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان افزود:ورود به تجارت الکترونیک در بازاریابی فرش رویکرد تولیدات دست بافت‌ها را نیز تغییر می دهد. 

وی تصریح کرد: بر همین اساس، تشکیل یک انجمن برای ایجاد پیوند میان متولیان، بافندگان، تشکل‌های فرش دست بافت، طراحان اصنعت، شرکت‌های طراحی ساختمان و دکور همچنین بازارهای هدف بسیار حائظ اهمیت است که باید در دستور کار قرار گیرد.  مهرآبادی در پایان یادآور شد: نهادهای اجرایی کلان کشور نیز باید نسبت به اختصاص اعتبارات مستقل برای انجام تبلیغات در زمینه صنعت فرش توجه ویژه داشته باشند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×