اخبار نساجی

تولید، تنها راه رستگاری یک ملت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مهندس مهرداد زکی‌پور به تازگی سمت ریاست هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران را عهده‌دار شده است. با ایشان در روزهای گذشته به گفت‌وگو نشستیم تا برنامه‌های ایشان در این سمت برای نساجی و پوشاک کشور را جویا شویم.

طبق گفته‌های جناب زکی‌پور اتحادیه با همکاری دفتر صنایع نساجی و پوشاک کشور و سایر تشکل‌های این حوزه برای حوزه پوشاک برنامه های بسیار دقیق و کاربردی‌ای در دستور کار خود قرار داده که بخشی از آنها نیز در همین تیرماه به مرحله اجرایی رسیده است. با وجود اینکه مجله کهن به صورت تخصصی بر روی فرش تمرکز دارد اما در این مصاحبه سعی کردیم محوریت سوالات ما بیشتر کل حوزه نساجی باشد. در ادامه خلاصه‌ای از مصاحبه را می‌توانید بخوانید. این مصاحبه به صورت کامل در شماره ۴۲ (تیرماه) مجله کهن منتشر خواهد شد.

 

مجله کهن: اتحادیه چه برنامه های کلی و جامعی برای حوزه نساجی کشور در سال ۹۶ دارد؟

م.زکی‌پور: تا به امروز هرگز برخورد سخت و قاطعی با واردات بی‌رویه صورت نگرفته و عمده کالاهای وارداتی در صنعت پوشاک یا تقلبی هستند که در  با برچسب برندهای معتبر  خارجی تولید می‌شوند و یا اصل هستند که به صورت قاچاق از مبادی غیر رسمی و یا با کم اظهاری از مبادی رسمی وارد شده‌اند. شاید ۳ درصد و یا ماکسیمم ۵ درصد واردات قانونی پوشاک داشته باشیم.

از نیمه دوم سال قبل روشی به دولت پیشنهاد شده که مطابق با آن واردات پوشاک بایستی همچون سایر کشورهای دنیا به صورت رسمی و از طریق ثبت نمایندگی صورت گیرد. از این پس آن نمایندگی رسمی میتواند بر اساس مستندات و پروانه سبز گمرکی بر کالاهای موجود در بازار آن به همراه مراجع زیربط نظارت برندنظارت داشته باشد به همراه مراجع زیربط نظارت داشته باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این مورد توسط وزیر محترم صنعت مورد توجه قرار گرفته و وزارت خانه در این قضیه پیش قدم شده و با کمک تشکل‌ها دستور العملی تهیه شده تحت عنوان “دستورالعمل چگونگی واردات پوشاک” که مطابق با این دستورالعمل تمامی برندهای خارجی برای جلوگیری از قاچاق موظف هستند در ایران نمایندگی آن برند را به ثبت قانونی برسانند. نمایندگی ثبت شده بایستی نمایندگی خود را از شرکت مادر گرفته باشد نه از دفاتر محلی آن شرکت در کشورهای دیگر.

مجله کهن: آقای زکی‌پور دلیل تعداد کم تولیدکنندگان فرش در اتحادیه و عدم استقبالشان چیست؟

م.زکی‌پور: اصولاً، ذاتاً و ماهیتاً شروع تشکیلات ما با پوشاکی‌ها بود. هر تشکلی ابتدا در سال‌های اولیه تشکیل بر اساس ریشه خود گسترش میابد. تا اینکه همچون درختی به اطراف خود رشد و نمو کند. ده سالی می‌شود که به تدریج صنایع نخ و ریسندگی در اتحادیه عضو شده‌اند. سعی ما بر این است که ضمن تقویت بخش پوشاک بخش‌های دیگر را نیز به عضو شدن در اتحادیه تشویق کنیم.

مجله کهن: برای جامعه‌ای همچون جامعه ما که اصولا مردمان‌ قانون گریزی داریم و به نوعی قاچاق یکی از راه های پردرآمد برای گذران زندگی بخش زیادی از مردمان مرز نشین هست این دستورالعمل جوابگو خواهد بود یا خیر؟

م.زکی‌پور: به مردم ما قانون گریزی آموزش داده شده است. به مردم ما گفته شده اگر این تونل را رد کنید سریعتر به مقصد می‌رسید ولی گفته نشده که عبور از این تونل قانونی نیست و برای عبور افراد خاصی طراحی شده است. گفته نشده برای عبور باید عوارض پرداخت کنید. به مردم ما گفته شده به دنبال کار راحت تر، دنبال دلالی و دنبال کسب و کار  غیرمولد باشید. چرا؟

به ما در کارگروه تهیه دستورالعمل عده‌ای از آقایان گفتند با کار شما بازار به هم خواهد خورد. سوال من از این دوستان این است؛ چرا در ده سال گذشته به فکر بازار نبودید؟ چرا از نابودی تولیدکننده نمی‌ترسید؟ چرا نگران قاچاقچی هستید ولی ذره‌ای نگران کارگران و تولیدکنندگان نیستید؟ معضل اجتماعی تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران است نه دلالان و قاچاقچی.

قانون گریز آدم‌هایی هستند که در همه کشورهای دنیا سوار بر موج بی قانونی شده و حق و حقوق دولت و ملت را نمی‌دهند نه مردم ما. شما فکر می‌کنید در این مملکت چند نفر قاچاقچی هستند؟ در مقابل این همه تولیدکننده و کارگر آنها تعداشان بسیار اندک است. در مملکت ما برخی از مسئولین دولتی ما اصولا مدافع تولید نیستند. حداقل در سیاست های خود اینگونه نشان نداده‌اند. باید بدانیم تنها راه رستگاری یک ملت تولید است.

مجله کهن: آیا صنعت نساجی ایران امکان تبدیل شدن و رسیدن به جایی که امروز صنعت نساجی هند یا ترکیه در آن قرار دارد را داراست؟ آیا اصلا این نیاز احساس می‌شود؟ آیا برنامه‌ای در سطوح بالای مدیریتی کشور برای رسیدن به این جایگاه وجود دارد؟

م.زکی‌پورببینید من شخصاً اعتقاد دارم که همه کشورها نباید همه کار بکنند. امروز دوران تقسیم کار در جامعه جهانی است. دیگر همه نباید فولاد یا سنگ یا فرش یا اتومبیل تولید کنند.

 مجله کهن: همانگونه که مستحظر هستید فعالیت های علمی و تحقیقاتی یکی از بندهای اساسنامه اتحادیه می‌باشد. چه فعالیت‌هایی در این زمینه برای سال ۹۶ درنظر گرفته شده است؟

م.زکی‌پور: سال هاست که گفته می‌شود همکاری صنعت و دانشگاه، ولی تا به امروز چندان نتیجه مفیدی که به درد صنعت بخورد نداشته! دانشجوی ما وقتی وارد حوزه کار می‌شود تازه به خود می‌آید که اطلاعات چندانی در زمینه کاری ندارد و از نظر عملی صفر است. برخی کتاب‌های ما در برخی دانشگاه‌ها مربوط به ۴۰ سال قبل اروپاست. بنابراین به هنگام فارغ التحصیلی هم از نظر تئوریک عقب هستند هم اجرایی.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×