اخبار فرش ماشینی

تولید واحدهای نساجی به دلیل نداشتن پنبه مورد نظر بین یک تا ۸ روز آینده متوقف می شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ایلنا: رییس انجمن نساجی ایران گفت: با تصمیم جدید وزارت جهاد کشاورزی تولید واحدهای نساجی به دلیل نداشتن پنبه مورد نظر بین یک تا ۸ روز آینده متوقف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد مروج رییس انجمن صنایع نساجی در جمع خبرنگاران افزود: هفته پیش وزارت جهاد کشاورزی بدون در نظر گرفتن میزان نیاز صنایع نساجی به پنبه، واردات پنبه را متوقف کرد و این در حالی است که فصل برداشت پنبه در ایران از ۱۵ شهریور آغاز می‌شود و تاکنون تنها در منطقه گلستان برداشت پنبه آغاز شده است.
وی با بیان این‌که باید برای تولید نخ از پنبه مخلوط و ترکیبی همه مناطق استفاده کرد، ادامه داد: برداشت پنبه در سایر مناطق از جمله خراسان و استان فارس هنوز آغاز نشده و واحدهای نساجی نیز باید برای استفاده و تولید نخ بهتر منتظر برداشت پنبه مناطق دیگر بمانند و این در حالی است که این واحدها تنها پنبه چند روز خود را در انبارها دارند.

مروج تصریح کرد: میزان تولید پنبه داخلی در ایران تنها ۵۰ هزار تن است و نیاز واحدهای نساجی ۱۵۰هزار تن است که با توقف واردات پنبه از هفته پیش واحدهای نساجی باید تولید خود را متوقف و منتظر اتمام فصل برداشت پنبه در ایران باشند.
رییس انجمن صنایع نساجی خاطر نشان کرد: البته باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که دولت از ۱۵سال قبل واحدهای نساجی را ملزم به خرید پنبه تنها از سه کشور ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان کرده و از سایر کشورها به بهانه وجود کرم سرخ نمی‌توانیم پنبه بخریم.
مروج ادامه داد: البته این موضوع نیز درحالی اعمال می‌شود که موضوع کرم سرخ پنیه از ده سال پیش با ضد عفونی کردن کانتینرهای پنبه در مبدا برطرف شده اما هنوز دولت اجازه واردات پنبه از سایر کشورها مثل چین و آمریکا و هند را نمی‌دهد و دلیل این کار را آلوده شدن ۵۰ هزار تن پنبه داخلی عنوان می‌کند.

وی به میزان اشتغال صنعتی واحدهای نساجی اشاره کرد و گفت: در شرایطی که وزارت جهاد کشاورزی دستورالعمل محدودیت و یا به عبارتی ممنوعیت واردات پنبه را صادر کرده است، این نگرانی وجود دارد که در آینده نزدیک یکصد هزار موقعیت شغلی موجود در صنایع ریسندگی و بافندگی با تهدید مواجه شود.
مروج با اشاره به لیست اقلام ممنوع شده وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: متاسفانه مسئولین دولت ماده حیاتی و استراتژیک پنبه را همردیف با چیپس و پفک و آدامس و لوازم آرایش و…قرار داده‌اند بنابراین استمداد صنایع نساجی از دولت و به ویژه شخص رئیس جمهور این است که در راستای جلوگیری از بروز چالش‌های جدی در صنایع نساجی کشور این محدودیت را لغو و به منظور حمایت بیشتر از این صنعت و رقابت پذیری واحدهای تولیدی حتی واردات پنبه از دیگر کشورها را نیز آزاد کنند.

وی ادامه داد: به طوری که اخیرا درخواست وزیر جهاد کشاورزی از وزیر بازرگانی مبنی بر لزوم اخذ مجوز از وزارت تابعه ایشان جهت واردات پنبه نگرانی‌های عمده‌ای را در بین فعالان صنعت نساجی ایجاد کرده و باعث سردرگمی آنان خواهد شد این در حالی است که انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی پنبه را در بین محصولات استراتژیک قرار دهد، زیرا پنبه برای صنایع نساجی مثابه خون جاری در رگهای انسان است و با محدودیت واردات آن بخش عمده‌ صنعت نساجی کشور فلج می‌شود.
مروج افزود: در حال حاضر نیاز سالانه صنایع نساجی به پنبه حداقل ۱۵۰هزار تن برآورد می‌شود و در عین حال تولید سال جاری پنبه کشور به زحمت به ۵۰ هزار تن بالغ خواهد شد.

در این جلسه همچنین علیرضاحائری دبیر انجمن صنایع نساجی ایران نیز به موضوع خرید تضمینی پنبه تولید داخل به قیمت درخواستی دولت گفت: پارسال رسما انجمن صنایع نساجی ایران به دولت متعهد شد که کل پنبه تولیدی کشور را به قیمت جهانی از کشاورزان خریداری کند.
وی همچنین به حمایت‌های سایر کشورها اشاره کرد و گفت: در حالی که تمام کشورهای دنیا به خاطر حمایت از صنعت حمایت‌های صادراتی پنبه خود را لغو کرده‌اند ما برعکس واردات آن را ممنوع کرده‌ایم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

حائری تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به این‌که پنبه یک محصول فصلی است، هم اکنون ذخیر پنبه واحدهای ریسندگی کشور رو به اتمام است و ظرف ۱۰روز آینده پنبه‌ای برای ادامه فعالیت این واحدها وجود نخواهد داشت. از این رو این احتمال می‌رود که بازار سیاه پنبه نیز در کشور شکل بگیرد و در پی سوداگری عده‌ای افراد سودجود، قیمت تمام شده تولیدات داخلی رشد فزاینده‌ای را دنبال کند.
وی با بیان این‌که افزایش نرخ جهانی پنبه به دلیل کاهش تولید آن در جهان و ناشی از سیل در کشورهای پاکستان وچین، صنایع نساجی را بیش از پیش با مشکل تهیه پنبه روبرو کرده افزود: از سوی دیگر سایر محدودیت‌های واردات پنبه از قبیل نرخ تعرفه ده درصدی و محدودیت واردات پنبه از تمامی نقاط پنبه خیز دنیا به دلیل داشتن آفات نباتی و آفت کرم سرخ بر مشکلات صنایع افزوده است.
وی ادامه داد: با توجه به آغاز برداشت پنبه از مزارع داخل کشور و به رغم تعیین نرخ تضمینی ۷۵۰۰ ریال برای هر کیلو وش، این محصول به قیمت‌هایی بیش از ۱۰۰۰تومان خرید و فروش می‌شود و این امر باعث افزایش قیمت پنبه محلوج تا هر کیلو ۲۸۰۰تومان شده و در عین حال کسی هم فروشنده نیست.

حائری خاطر نشان کرد: بنابراین همان‌طور که دولت اعلام کرده چنانچه قرار باشد قانون هدفمندسازی‌یارانه‌ها نیز در نیمه دوم سال جاری اجرایی شود معلوم نیست چه برسر صنایع ریسندگی و صنعت نساجی و قیمت تمام شده محصولات آن خواهد آمد. در همین حال باید به این موضوع اشاره داشت که سطح زیرکشت پنبه طی سال‌های اخیر همواره کاهش یافته و صنعت نساجی کشور برای تامین دو سوم نیاز خود به پنبه نیازمند واردات است.

دبیر انجمن نساجی همچون رییس انجمن به موضوع محدودیت واردات پنبه از سه کشوربه بهانه وجود افت کرم سرخ اشاره و افزود: این در حالی است که سالانه ۲۰میلیون تن پنبه در جهان تولید می‌شود و بالغ بر هشت میلیون تن از آن بین کشورهای مختلف دنیا تجارت می‌شود. در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که کل پنبه‌های تولیدی جهان به این آفت آلوده باشند.
وی ادامه داد: از طرفی سیاست دولت ازبکستان به عنوان عمده‌ترین تامین کننده پنبه ایران (حدود۹۰درصد) در جهت ایجاد ارزش افزوده بیشتر از پنبه و احداث کارخانجات ریسندگی و تبدیل پنبه به انواع نخ مشکلاتی را برای مشتریان ایرانی این کشور ایجاد کرده است. در همین حال عدم رغبت برخی کشورها نسبت به فروش پنبه در حجم‌های کوچک به ایران همگی باعث بروز بحران قریب الوقوع در صنایع ریسندگی پنبه‌ای کشور شده و به طور حتم تاثیر خود را بر روی سایر رشته‌های نساجی نیز خواهد گذاشت.

در ادامه این نشست مجددا رییس انجمن نساجی گفت: در حالی که کشورمان با انواع محدودیت‌های بین‌المللی روبرو است، مسئولین به منظور مقابله با آثار آن در جهت تسهیل تامین مواد اولیه صنایع کشور اقدام کنند و از ایجاد محدودیت‌های بیشتر خودداری کنند. درخواست انجمن صنایع نساجی ایران حذف فوری ردیف تعرفه‌ای پنبه از نامه اخیر وزیر جهاد کشاورزی و حذف محدودیت‌های ناشی از ممنوعیت واردات آزاد پنبه از کلیه نقاط جهان است.

مروج تصریح کرد: در چنین شرایطی چنانچه وزارت جهاد کشاورزی قصد حمایت از تولید داخلی را دارد، باید در مرحله اول تدابیری برای تامین نیاز واحد های نساجی کشور به پنبه اتخاذ کند و از سوی دیگر با دیگر مکانیزم‌های حمایتی کشاورزان را نسبت به افزایش سطح زیرکشت پنبه ترغیب کند. پیشنهاد مشخص انجمن صنایع نساجی ایران طی سال‌های اخیر این بوده است که بابت هر یک کیلوگرم وش پنبه ۱۵۰ تومان، و برای هر کیلو پنبه ۴۵۰تومان یارانه به کشاورز پرداخت شود.

وی افزود: در همین حال زمینه توسعه مکانیزاسیون در کاشت پنبه فراهم شود، زیرا اجرای مکانیزاسیون در مزارع کوچک امکان پذیر نیست و در حال حاضر نیز ۹۰ درصد پنبه کشور به صورت دستی برداشت می‌شود. در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا به پنبه کاران در بخش کاشت و صادارت یارانه می‌دهند، اما در ایران به دلیل عدم حمایت از پنبه کاران تولید پنبه هرسال کاهش می‌یابد.
در این راستا مروج رییس انجمن نساجی همچنین به پیگیری حل این موضوع از طریق وزارت جهاد کشاورزی وصنایع و معادن اشاره کرد و گفت: پیگیری‌های انجمن نساجی برای برگزاری جلسه باوزیرصنایع و یا جهاد کشاورزی به نتیجه نرسید بنابراین مجبور شدیم تا موضوع را با ستاد خبری وزارت اطلاعات در جریان بگذاریم.

وی در این باره گفت: هفته پیش سه بار درخواست وقت با زویر جهاد کشاورزی داشتیم که میسر نشد و حتی قرار شد برای مکالمه چند دقیقه‌ای با وزیر صنایع و معادن نیز از طریق رییس دفترشان منتظر باشیم که این امر نیز میسر نشد.
مروج تصریح کرد این تصمیم وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد که به ظاهر در این وزارتخانه کسی اهمیت پنبه را درک نکرده است و البته نباید توقع داشت وزیر به تمام مسائل کشاورزی واقف باشد ولی حتما معاونین وی باید در جریان این موضع باشند و وزیر را یاری کنند.
رییس انحمن نساجی خاطر نشان کرد: مشخص نیست این تصمیم یه تصمیم سیاسی است یا صنعتی که به یک باره یک مدیر کل درباره ممنوعیت یک کالا اظهار نظر می‌کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×