اخبار فرش ماشینی

تولید نانوذرات ضدمیکروب از عصاره‌ ریشه‌ یک گیاه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 تولید نانوذرات ضدمیکروب ::  امروزه استفاده از نانوذرات فلزی به دلیل خواص منحصربه ‌فردشان در حوزه‌های مختلف علم کاربرد فراوان یافته است. پتانسیل کاربردی بالای نانو ذرات نقره در بخش‌های مختلف، این نانو ذره را به‌ عنوان یکی از مهمترین نانو ذرات تجاری مطرح کرده است. در حال حاضر نانو ذرات نقره کاربردهای فراوانی در صنعت و پزشکی دارند. عکسبرداری، تصفیه‌ آب و هوا، مواد آرایشی بهداشتی و نساجی کاربردهای عمده‌ این نانو ذرات هستند. تاکنون روش‌های گوناگونی جهت سنتز نانوذرات نقره مورد استفاده قرار گرفته است.

اخیرا سنتز بیولوژیک این نانو ذرات با بهره‌گیری از سیستم‌های زیستی از قبیل باکتری‌ها، قارچ‌ها، جلبک‌ها و گیاهان بسیار مورد توجه قرار گرفته است و محققان دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در این زمینه دستاوردی را عرضه کرده‌اند. دکتر سید یوسف ابراهیمی‌پور، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان و محقق طرح در این باره گفت: گیاه مامیران یکی از گیاهانی است که در گذشته بسیار مورد توجه بوده است. کیمیاگران قرون وسط تلاش می‌کردند با استفاده از شیرابه‌ طلایی ‌رنگ آن، سایر فلزات را به طلا تبدیل کنند.

وی ادامه داد: از زمانی که تأثیر این گیاه بر درمان انواع مختلف سرطان به اثبات رسیده، توجه ویژه‌ای را به خود جلب کرده است. بر این اساس در این کار تحقیقاتی، از ریشه‌ این گیاه به ‌منظور سنتز نانوذرات نقره/نقره کلرید استفاده شد و در ادامه خاصیت ضد میکروبی این نانوذرات مورد بررسی قرار گرفت. محقق طرح با تاکید بر این که در این طرح بدون استفاده از مواد شیمیایی گران‌قیمت و خطرناک، نانو ذرات ضد میکروب نقره با سرعت و بازدهی بالایی سنتز شد،یادآور شد: ‌علاوه بر آن با استفاده از این روش ساده می‌توان به نانو ذرات ریزتر و با کیفیت بالاتری دست‌ یافت. ابراهیمی‌پور با اشاره به روند انجام این طرح خاطرنشان کرد: برای این منظور در ابتدا نانو ذرات نقره/نقره کلرید به روش بیولوژیکی و با استفاده از عصاره‌ ریشه‌ گیاه مامیران، از نمک نقره نیترات تهیه شد.

در ادامه نانوذرات سنتز شده با روش‌های مختلف فیزیکو-شیمیایی شامل طیف الکترونی، پراش اشعه ایکس و میکروسکوپ الکترونی عبوری شناسایی شدند که اندازه‌ متوسط نانو ذرات ۱۵ نانومتر بود. وی اضافه کرد: در نهایت به بررسی خواص ضد میکروبی این نانو ذرات بر روی باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی پرداخته شد. به گفته وی، نتایج نشان می‌دهد که نانو ذرات حاصله از پتانسیل بالایی در کشندگی این دسته از باکتری‌ها برخوردار است. نتایج این تحقیقات که حاصل تلاش‌های دکتر یوسف ابراهیمی پور، دکتر شهرام پور سیدی و دکتر سعید اسماعیلی ماهانی از اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان و حسین عالیشاه دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد است، در مجله‌ Cluster Science منتشر شده است.

———————————————

تحریریه مجله نساجی کهن

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

جهت دریافت آخرین خبرها و به روز ترین نمایشگاه های نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×