اخبار فرش ماشینی

تولید جهانی الیاف مصنوعی در سال ۲۰۰۶‏

پس از افزایش چشمگیر ۵ درصدی تولید الیاف مصنوعی (معادل ۲.۱ میلیون تن) و رسیدن آن به ۴۳.۱ میلیون تن در سال ۲۰۰۵، در سال ۲۰۰۶ با تولید ۴۴.۶ میلیون تن الیاف مصنوعی، شاهد افزایش ۳.۴ درصدی (معادل ۱.۴ میلیون تن) بودیم. نکته جالب توجه این که در خارج از چین و هند عمدتاً کاهش میزان تولید گزارش شده است.

در سال ۲۰۰۶ ، تولید جهانی الیاف نساجی با ۳.۹% افزایش (معادل ۲.۷ میلیون تن) به ۷۱.۷ میلیون تن رسید که ۲۷.۱ میلیون تن آن را الیاف طبیعی با ۴.۸% افزایش (جدول۱) ، الیاف مصنوعی با ۴۱.۳ میلیون تن( با ۳.۲% افزایش) و الیاف سلولزی بازیافتی با ۵% افزایش(معادل ۳.۳ میلیون تن) بوده است. در این میان بیشترین افزایش مربوط به الیاف سلولزی استیپل با ۸.۱% افزایش، و نخ های فیلامنتی پلی استر با ۷.۶% افزایش می باشد.

‏ 
تولید الیاف پلی استر؛ ۵% افزایش
در سال ۲۰۰۶ تولید جهانی الیاف پلی استر با ۱.۳۵ میلیون تن( معادل ۵%) افزایش به ۲۷.۸ میلیون تن رسید که ۱۶.۶۵ میلیون تن معادل ۷.۶% آن  را الیاف فیلامنتی و ۱۱.۱۵ میلیون تن معادل ۱.۷% بقیه را الیاف استیپل تشکیل می دادند. این بدین معنی است که ۶۷% از کل تولید الیاف مصنوعی به الیاف پلی استر اختصاص داشته است.   ‏
سال ها بود که مهم ترین تولیدکننده الیاف پلی استر جمهوری خلق چین ‌بود. در سال ۲۰۰۶ میزان تولید این کشور با ۱.۷ میلیون تن افزایش (۱۲%) به ۱۶.۱ میلیون تن رسید (جدول۲). اما میزان تولید نخ های فیلامنتی افزایش بیشتری نسبت به الیاف استیپل نشان می دهد  (جدول۳). با وجود این که تنها از ۷۳% ظرفیت اسمی تولید الیاف پلی استر استفاده می شود، ظرفیت آن از ابتدای سال ۲۰۰۷ تا پایان ۲۰۰۸ همچنان افزایش خواهد یافت و از ۲۳.۹ میلیون تن به ۲۵.۱ میلیون تن در سال خواهد رسید.

تولید الیاف پلی استر در هند با ۱۹% افزایش به حدود ۲ میلیون تن رسید که ۱.۲ میلیون تن آن سهم نخ های فیلامنتی با ۱۸۰ هزارتن افزایش (معادل ۱۷%) و ۷۵۰ هزار تن  آن سهم الیاف استیپل با ۱۴۰ هزار تن افزایش (معادل ۲۲%) می باشد. این در حالی است که تولید الیاف پلی استر در کشورهای تایوان و کره ۱۰% و در آمریکای لاتین ۱۶% کاهش یافته است.
‏ 
تولید الیاف پلی پروپیلن؛ ۶.۵ میلیون تن
تولید جهانی الیاف پلی پروپیلن در سال ۲۰۰۶ به ۶.۵ میلیون تن رسید که ۲.۹ میلیون تن آن (با ۱% کاهش) نخ های فیلامنتی، ۱.۲ میلیون تن (با ۲% کاهش) الیاف استیپل و ۲.۳ میلیون تن (با ۲% افزایش) الیاف نواری بوده است.
بزرگ ترین تولیدکننده های نخ های فیلامنتی پلی پروپیلن همچنان اروپای غربی، ایالات متحده آمریکا (به انضمام نخ های ‏BCF‏)، چین و ترکیه هستند. در زمینه الیاف استیپل، تولیدکنندگان فرش و منسوجات بی بافت در اروپای غربی و ایالات متحده آمریکا به بازار مسلط بودند که در مقابل، تولید سالیانه چین به کمتر از ۹۰ هزار تن در سال رسید.
با این حال، تولید الیاف نواری به طور وسیع در مقیاس جهانی گسترش یافت و در سال ۲۰۰۶ در تمامی کشورهای فوق الذکر با ۲% افزایش همراه بود.

ظرفیت جهانی تولید الیاف پلی پروپیلن در پایان سال ۲۰۰۸، ۸.۷۵ میلیون تن در سال پیش بینی می شود، و بنابراین در فاصله ۲۰۰۸/۲۰۰۷ تنها به میزان ۱۲۰ هزار تن در سال افزایش خواهد یافت. آمارها نشان می دهد که تولید این نوع الیاف در سال ۲۰۰۶ تنها معادل ۷۵% ظرفیت اسمی آن بوده است.‏

Image

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

کاهش ۱ درصدی در تولید الیاف پلی آمید
در سال ۲۰۰۶، تولید جهانی الیاف پلی آمید با ۳۰۰۰۰ تن (معادل ۱%) کاهش  به ۳.۹ میلیون تن رسید که از این میزان ۳.۵ میلیون تن (با ۲%  افزایش) به نخ های فیلامنتی و۳۶۰۰۰۰ تن آن (با ۱۰% کاهش)  به  الیاف استیپل اختصاص داشت.

بزرگ ترین تولیدکنندگان پلی آمید، ایالات متحده آمریکا، چین و اروپای غربی هستند که در این میان تنها چین افزایش قابل ملاحظه ای به میزان ۱۳۰۰۰۰ تن در تولید خود نشان می دهد، اما میزان تولید در ایالات متحده آمریکا نشان دهنده کاهش ۶۰ هزار تنی و در اروپای غربی نیز در حدود ۸  هزار تن کاهش می باشد. (جدول۲).
در زمینه نخ های فیلامنتی پلی آمید ، ایالات متحده آمریکا با تولید ۷۸۹۰۰۰ تن (با ۳% کاهش)، چین با ۸۰۸۰۰۰ تن (با ۱۹% افزایش) و تایوان با ۴۲۰۰۰۰ تن (با ۱% افزایش) عمده بازار نخ های پلی آمید را در دست دارند.
در زمینه الیاف استیپل پلی آمید ، ۶۵% تولید جهانی معادل ۲۳۵ هزار تن به ایالات متحده آمریکا تعلق دارد. در چین تولید این الیاف با ۴ هزار تن افزایش به ۳۶ هزار تن رسیده است. در تولید الیاف پلی آمید هنوز تنها از ۶۹% ظرفیت اسمی تولید الیاف استیپل و نیز ۸۰% ظرفیت اسمی تولید نخ های فیلامنتی استفاده می شود.‏

کاهش ۶ درصدی در تولید الیاف اکریلیک

در سال ۲۰۰۶، تولید جهانی الیاف اکریلیک با ۱۶۰ هزار تن کاهش به ۲.۵ میلیون تن رسید. میزان تولید در ایالات متحده آمریکا با کاهش قابل ملاحظه ای به ۳ هزار تن رسید (‏Fiber Organon‏ ظرفیت تولید این محصول را در ایالات متحده آمریکا تنها ۷ هزار تن در سال ۲۰۰۷ پیش بینی کرده است) . کره و اروپای غربی نیز به ترتیب  شاهد کاهشی به میزان ۴۸ هزار و ۳۵ هزار تن بودند. در مقابل در چین تولید این الیاف با ۵۰ هزار تن افزایش به حدود ۸۳۵ هزار تن رسید (جدول۲).
‏ 
افزایش ۵ درصدی در تولید الیاف سلولزی
تولید جهانی الیاف سلولزی مصنوعی (به جز الیاف لایوسل) با ۵% افزایش به ۳.۳ میلیون تن رسید که ۲.۲ میلیون تن آن (با ۸.۱% افزایش) شامل الیاف استیپل، ۳۸۰ هزار تن آن (با ۳.۱% کاهش) شامل نخ های فیلامنتی فنی و نساجی و ۶۸۰ هزار تن نیز (با ۲% افزایش) فیلتر استات  بود.
آمارها نشان می دهد که ظرفیت جهانی تولید الیاف لایوسل در سال گذشته ۱۲۴ هزار تن بود که بیش از ۹۸ درصد آن توسط شرکت ‏Lenzing AG‏ (با مارک تجاری ‏Tencel‏) تولید شده است.‏

تسلط آسیا بر بازار:
در سال ۲۰۰۶، آسیا ۸۰.۳% از تولید جهانی الیاف مصنوعی را به خود نسبت داد که ۵۱.۸% آن مربوط به کشور چین بود. ‏
به طور کلی در فاصله سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ آسیا سهمی معادل ۶۷% در تولید الیاف مصنوعی در جهان داشته است که در این میان سهم چین به تنهایی ۲۴% بوده است.‏

Image

Image Image

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×