اخبار نساجی

توجیهات ایران خودرو برای افزایش قیمت رانا

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

ایران خودرو در واکنش به گلایه خریداران از افزایش ۴۴ درصدی قیمت رانا، با اعلام توجیهاتی ادعا می کند که قیمت رانا در واقع باید بیش از دو برابر افزایش می یافت.

به گزارش فارس، اداره اطلاع رسانی ایران خودرو، در پاسخ به گزارش روز ۱۹ مهرماه سال جاری با عنوان «گلایه خریداران از افزایش ۴۴ درصدی قیمت رانا، دعوت نامه ها نرسید» توضیحاتی را به شرح زیر ارسال کرده است:

«همانطور که مستحضرید عمده سهم قیمت هر خودرو وابسته به قیمت قطعات و مواد اولیه آن است و در ساخت خودروهای تولید داخل قطعه‌سازان داخلی بیشترین سهم را در تولید قطعات خودروهای داخلی عهده‌دارند.

نوسانات بازار ارز و افزایش بیش از انتظار قیمت مواد اولیه که تابع این نوسانات ارزی است، موجب شده قطعه‌سازان به عنوان مصرف‌کنندگان اصلی مواد اولیه نسبت به افزایش قیمت قطعات تحویلی به خودروسازان و از جمله ایران خودرو اقدام کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این تغییر قیمت در قطعات بی‌تردید بر قیمت خودرو تاثیر شگرفی خواهد داشت زیرا قیمت تمام شده در چنین فرایندی افزایش چشمگیر می‌یابد.

در چنین شرایطی تلاش اولیه ما این بوده است تا با افزایش بهره‌وری در خطوط تولید و مدیریت اقتصادی فرآینده های مونتاژ نسبت به بهبود شاخص‌های تولید اقدام کرده و از رهگذر عملکرد مطلوبی را به نمایش بگذارد؛ نتیجه محتوم چنین اقداماتی نیز، کاهش هزینه‌ها به نحوی است که بار کلی افزایش قیمت‌ها را به مصرف کننده منتقل نکند.

همچنین در حالی که قیمت مواد اولیه تحویلی به قطعه‌ساز و متعاقب آن تحویل قطعات به خودروسازان افزایش یافته شکی نیست که ایران‌خودرو به طور اعم و خط تولید رانا به طور اخص متاثر از قیمت جدید شود، شرحی از دلایلی که علت قیمت‌گذاری‌‌های جدید است ذیلا به اطلاع می‌رساند:

۱- قیمت خودرو رانا درآن مقطع زمانی ۱۵ میلیون تومان اعلام شد که قیمت مواد اولیه برای تولید قطعات این محصول کمتر از نیمی از قیمت فعلی بود.

۲- همانطور که مستحضرید تمام آنچه که مواد اولیه برای تولید محسوب می‌شود با افزایش قیمت مواجه شده و در مواردی قیمت آن چند برابر شده است. جهت اطلاع به عرض می‌رساند طی همین ایام اخیر، قیمت فولاد، آلومینیوم، مواد پلیمری، مس و روی، پلاستیک و لاستیک و سایر مواد تشکیل دهنده خودروافزایش قیمت چشمگیری داشته است؛ در نظر بگیرید که این مواد جزو مواد اولیه تولید محسوب می‌شود؛ به این موضوع اضافه کنید افزایش و نوسانات نرخ ارز را که گاهی تا سه برابر طی سال جاری رسیده است.

۳- مجموعه شرایط پیش گفته دلالت بر این دارد که قیمت واقعی خودرو در چنین شرایطی باید بیش از دو برابر قیمت گذشته شود حال آنکه قیمت مصوب با در نظر گرفتن محدودیت‌های خریداران نیز تعیین شده است.

۴- از آنجایی که قیمت تمام شده قطعات از عوامل مهم و موثر بر قیمت‌گذاری هر خودرو به شمار می‌رود، بی‌تردید قیمت خودرو رانا نیز از همین قاعده پیروی می‌کند.

۵- اما باید اذعان نمود که در شرایط تحریم ساخت و تولید خودروی مدرن رانا، افتخاری برای تولید کشور محسوب می گردد و بدیهی است با کاهش قیمت عوامل تولید از جمله مواد اولیه و افزایش تولید رانا در آینده قیمت تمام شده آن و طبعا قیمت فروش این خودرو نیز می تواند کاهش یابد.

۶- در پایان اینکه با تصویب قیمت جدید خودرو رانا از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کننده، خوشبختانه صدور دعوت‌نامه برای اولویت‌های مهرماه این خودرو آغاز شده و در آینده نزدیک تحویل این محصول به مشتریان آغاز خواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×