اخبار نساجی

توافق هسته‌ای مبادلات تجاری ایران و دبی را احیا می‌کند

 

یورو نیوز طی گزارشی نوشت: در صورت حصول توافق، دبی که زمانی یک قطب مهم تجاری و بانکی محسوب می شد به محلی برای از سرگیری تجارت با ایران تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از یورو نیوز، از زمانی که صید مروارید اصلی ترین صنعت دبی محسوب می شد، لنج های چوبی قدیمی، اصلی ترین ابزار تجارت دریایی بین ایران و این شیخ نشین حاشیه خلیج فارس بوده است.

حجم مبادلات تجاری در طی سال های اخیر افزایش یافته و با وجود تحریم های آمریکا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد ایرانیان مقیم دبی هر روز افزایش یافته است.
تحریم های غرب از سال ۲۰۱۳، وضعیت را برای ایرانیان مقیم دبی تغییر داده است.

موتمنی، از موسسه تجاری ساوان در این باره می گوید: «در واقع آنها در دبی دارند زندگی خودشان را می کنند. اما تعداد آنها به میزان قابل توجهی در حال کاهش است.»

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ایرانیان مقیم دبی پس از ایرانیان مقیم آمریکا دومین جامعه بزرگ ایرانیان خارج از کشور را تشکیل می دهند. با توجه به فاصله ۱۰ ساعته بین سواحل ایران و دبی، حجم مبادلات دو کشور، یک درصد تولید ناخالص داخلی دبی را تشکیل می دهد.

 حقیقی، یکی از موسسان شورای تجاری ایرانیان در این باره می گوید: «دبی قبلا یعنی زمانی که هیچ تحریمی در کار نبود، روابط تجاری و صادرات و واردات بسیار خوبی با ایران داشت، اما این رقم به تدریج کاهش پیدا کرد و ابتدا به ۱۲ میلیارد دلار و سپس به ۸.۵ میلیارد دلار کاهش یافت. حجم مبادلات در سال گذشته ۴.۵  میلیارد دلار شد. اگر تحریم ها برداشته شود، حجم مبادلات می تواند به رقم سابق برگردد.»

دبی پس از چین بزرگترین شریک تجاری ایران است و ایرانیان مقیم دبی می گویند، حجم مبادلات تجاری را به محض اینکه بتوانند افزایش خواهند داد.

مذاکرات هسته ای در وین در جریان است تا در مورد چگونگی لغو تحریم های ایران تصمیم گرفته شود. در صورت حصول توافق، دبی که زمانی یک قطب مهم تجاری و بانکی محسوب می شد به محلی برای از سر گیری تجارت با ایران تبدیل خواهد شد.

ریتا دل پرته، خبرنگار یورو نیوز در دبی می گوید: «ایرانی های مقیم دبی به این فراز و نشیب های مذاکرات بین المللی عادت کرده اند. آنها به من گفتند، معاهدات و توافقات بخشی از فرهنگ آنهاست. این زندگی پر از ابهام آنها را از ادامه مبادلات تجاری ای که سابقه آن به قرن ها قبل بازمی گردد، باز نمی دارد.»

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×