اخبار فرش ماشینی

توافقنامه ترجیحی با ترکیه دست پخت دولت قبل است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

قائم‌مقام وزیر صنعت در امور تجارت پس از تشدید انتقادها از توافقنامه ترجیحی با ترکیه گفت: توافقنامه ترجیحی با ترکیه که تولیدکنندگان صنعت نساجی درباره آن بحث می‌کنند دست‌پخت دولت قبل است که متأسفانه به این دولت به ارث رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، احسان سلطانی پژوهشگر صنعت نساجی شب گذشته در ارتباط تلفنی با برنامه پایش در خصوص توافقنامه ترجیحی با ترکیه اظهار کرد: به دلیل مسائل مختلفی از جمله فضای کسب و کار، هزینه های مالیاتی، سرمایه در گردش و غیره در شرایط نارقابتی و غیرعادلانه ای قرار داشتیم.

وی افزود: وزارت صنعت یکی از دلایل تعرفه های مناسب و ارائه تخفیف به صنعت پوشاک ترکیه را جلوگیری از قاچاق و کاهش آن اعلام کرده ولی متاسفانه مشاهده شد که بعد از اجرای قانون، قاچاقچی هم هزینه اش را کاهش داده است.

پژوهشگر صنعت نساجی تصریح کرد: در حقیقت قاچاقچی اکنون کالای خود را ارزان تر از قبل عرضه می کند و یک رقابتی میان دولت و قاچاقچیان برای واردات ایجاد شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سلطانی بیان کرد: طبق آمارهای جهانی هر ۵۲۰۰ دلار واردات منجر به از دست رفتن یک شغل در کشور وارد کننده می شود.

وی عنوان کرد: به نظر من وزارت صنعت و معدن هم در این زمینه ابزاری در دست برخی از ارکان دولتی شده یعنی آنها هم بعضا شاید موافق این وضعیت نباشند و در حال تلاش هستند تا این مشکل حل شود. ولی رکن اصلی آنها جلوگیری از قاچاق است.

پژوهشگر صنعت نساجی یادآور شد: در حال حاضر یک موازنه منفی ایجاد شده و متاسفانه از کشور ترکیه در ازای این تخفیف ارائه شده هیچ امتیازی نگرفتیم.

سلطانی بیان کرد: صادرات پسته کشور در حال حاضر به ترکیه ممنوع است. ترکیه ۱۴۰ قلم کالا را به ما اجازه داده تا صادر کنیم ولی انتخاب این کالاها برای صادرات به قدری هوشمندانه، سیاستمدارانه و دقیق برای حمله به بازار ما و تمام صنایع کوچک و متوسط ایران از جمله پوشاک، نساجی، لوازم خانگی، پلاستیک و لوازم خودرو است.

وی تاکید کرد: وزیر اقتصاد ترکیه بر ما منت گذاشته و اعلام می کند شرایطی را برای صادرات ایران فراهم کرده و امتیازاتی را به آن دادیم که به هیچ کشور دیگری نداده ایم. وقتی اینگونه اعلام کند قطعا باعث وهم ملی می شود.

پژوهشگر صنعت نساجی اظهار کرد: اینگونه قراردادهای یک طرفه مانند امتیازاتی که به ترکیه ارائه شده و در مقابل هیچ امتیازی دریافت نشده و باعث وهم ملی می شود.

سلطانی در پایان با اشاره به اینکه از دولت توقع حمایت از تولید ملی را دارند گفت: از دولت یازدهم خواهش می کنم که همانطور که رئیس جمهور در روز صنعت قسم یاد کرد، از صنعت حمایت شود. با استناد به مدارک باید گفت که متاسفانه دولت یازدهم در هیچ زمینه ای از صنعت دفاع نمی کند.

مجتبی خسرو تاج قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با صحبت های سلطانی به پایش گفت : صنعت نساجی از صنایع قدیمی کشور هست که چه از بخش دانش فنی و چه در بخش بخش نیروی انسانی ، برای تولید رقابتی و حضور در بازارهای جهانی مزیت های مناسبی دارد . منتهی در طی یک دهه گذشته یکی از معضلات اصلی ما در این صنعت بحث قاچاق بوده به طوری که هزینه قاچاق بین ۵ تا ۱۵ درصد در نوسان است .
وی تصریح کرد: اگر امروز در بازار ترکیه هر نوع سفارشی را که بدهید به راحتی در هر نقطه ای که بخواهید محموله را با هزینه ۵ تا ۱۵ درصد در ایران تحویل می دهند . بنابراین یکی از بزرگترین معظلات صنعت نساجی این است که چرا در کشور قادر به کنترل قاچاق در این صنعت نیستیم که کسانی دیگری باید جواب این سوال را بدهند .

به گفته خسروتاج، اگر به سیستان و بلوچستان بروید مشاهده می کنید که بازار مکران و چابهار پر از پوشاک خارجی شده است که از پاکستان و هند وارد می شود .

خسروتاج ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات صنعت نساجی ما این است که این صنعت ۵۰ درصد از مصرف کنندگان خود را در تولید این صنعت ندارد . اکثر واردات پوشاک پوشاک بانوان هستند ، اکنون تولید کنندگان ما در صنعت نساجی نمی توانند مطابق خواست و نظر مصرف کنندگان تولید کنند و از این امر هم نگران هستند .

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خود تولید کنندگان اعلام می کنند نمی توانند مطابق خواست ۵۰ درصد از مصرف کنندگان حرکت کنند . در حال حاضر تعرفه پوشاک در کشور ما ۲۰۰ درصد است ، سود بازرگانی که برای واردات پوشاک گرفته می شود ۱۰۰ درصد است ، پوشاک امروز در گروه ده کالایی دسته بندی شده است ، گروه ده گروهی است که اگر کسی بخواهد از کالاهای این گروه ، کالایی را وارد کند باید دو برابر سود سمی آن عوارض کمرگی بپردازد .

وی تصریح کرد: توافقنامه ترجیهی با ترکیه که تولید کنندگان صنعت نساجی بحث ان می کنند دست پخت دولت قبل بوده و متاسفانه به این دولت رسیده ، با فرض اینکه بر اساس آن قرار داد ۴۰ درصد به پوشاک تخفیف ترجیهی بخورد باز بالای صد درصد سود بازرگانی بر واردات پوشاک وضع می شود .

به گفته قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بعید است با تعرفه دویست درصدی اکنون پوشاک به صورت رسمی وارد کشور شود . با این توافقنامه نیز ، که سود بازرگانی واردات پوشاک را ۱۲۰ درصد می کند نیز هیچ نوع پوشاکی نمی تواند با محصول تولید داخلی رقابت بکند . اگر عنوان شود که این تخفیف ترجیهی به صنعت نساجی ضربه می زند این اشتباه است . اگر صنعتی در کشور داریم که با ۱۲۰ درصد سود بازرگانی توان رقابت ندارد این دیگر ضعف ان صنعت است .بایستی صنعت نساجی رقبای قدر خود را ببنید و با انها رقابت کند .

احسان سلطانی در ادامه ارتباط تلفنی خود گفت : این کاری که انجام شده و دستور برپایی نمایشگاه بیشتر به خاطر فشارهایی است که از بیرون بر وزارت صنعت و معدن وارد شده است . ما در شرایط نرمال رقابت پذیری نیستیم که بگوییم با باز شدن دروازه بتوانیم رقابت کنیم . از سال ۸۰ تا ۹۳ قیمت کالای خارجی به عتل تعدیل نرخ ارز ۳ برابر شده ولیکن دستمزد کارگرد ۱۱ برابر شده و هزینه تولید کننده ۶ برابر شده است .

پژوهشگر صنعت نساجی گفت : وزارت صنعت و معدن نسخه خوبی پیچیده ولی چرا همین نسخه را برای خودسازی نمی پیچد ؟ صنعت نساجی لابی سیاسی ندارد که این بلاها بر سرش آمده است .

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×