اخبار فرش ماشینیاسلاید شوگزارش نمایشگاه ها

تنش بی سابقه در صنعت فرش ماشینی

این روزها تنش بی سابقه ای بر صنعت فرش ماشینی ایران سایه انداخته و در استانه برگزاری دو نمایشگاه فرش ماشینی در مجموعه شهر افتاب و پس از آن در محل نمایشگاه های بین المللی تهران نه تنها برگزارکنندگان این دو رویداد و هواداران آنها به انتقاد و اظهار نظرهای جنجالی می پردازند بلکه تولیدکنندگان نیز به دو گروه مردادی و شهریوری تقسیم شده اند و یکدیگر را برای حضور در هریک از نمایشگاه ها ترغیب و تشویق و حتی تهدید می کنند.

این تنش ها تا جایی پیش رفته است که رییس اتحادیه فرش و موکت تهران به عنوان مهمترین مرجع صنفی فرش ماشینی و موکت در تهران و حتی ایران ، عملا با برگزارکنندگان نمایشگاه شهریور اتمام حجت کرده و با حمایت تمام قد از نمایشگاه فرش ماشینی شهر آفتاب اعتقاد دارد در مسیر یک طرفه ای پای گذاشتند که انتهای آن تقویت هر چه بیشتر نمایشگاه فرش ماشینی شهر آفتاب و از بین بردن نمایشگاه شهریور ماه است.

 

این تنش ها و درگیری ها برای رقابت بر سر بازار نمایشگاهی فرش ماشینی فی نفسه قابل احترام است و مسلما اهالی این صنف نیز از رقابتی که منجر به افزایش کیفیت نمایشگاه بشود استقبال می کنند و حتی قطعا برگزار کنندگان نمایشگاه شهریور نیز از این تلاش رقیب اگر در شرایط عادلانه و در چهارچوب قانون انجام شود ناراحت نخواهند بود اما آنچه باعث می شود بسیاری از فعالان فرش ماشینی و موکت به عنوان یک ناظر،  برگزاری نمایشگاه شهر آفتاب را در این زمان و برحه برای صنعت فرش ماشینی مضر بدانند نحوه رفتار و ورود آن و رفتارهای تلافی جویانه ای است که در پیش گرفته شده. در واقع نحوه ورود نمایشگاه شهر آفتاب به عرصه رقابت بیشتر شبیه یک جنگ و شبیخون است تا یک رقابت نمایشگاهی  در چهارچوب حرفه ای.

مهمترین عامل در این بین زمان برگزاری نمایشگاه است که بسیار غیر حرفه ای انتخاب شده است و متاسفانه این مطلب شاید به ضرر فرش ماشینی تمام شود، مساله بعدی تلاش معنادار برخی شرکتهای داخلی و خارجی است که نه به عنوان غرفه گذار بلکه به عنوان بخشی از تیم برگزاری عمل می کنند و گویی برای انتقامی بزرگ پا به عرصه گذاشته اند.

چه حیف که هنوز فرهنگ رقابت سالم و عادلانه را نیز یاد نگرفته ایم ، شاید هم در ایران مثل خیلی از مسایل اجتماعی و فرهنگی دیگر با فرهنگ بودن چیزی نصیب انسان نمی کند و منفعتی ندارد. به نظر میرسد با توجه به قربانی شدن تولیدکنندگان در این کشمکش هر دو نمایشگاه ضعیف برگزار شود و سال آینده نیز هر طرفی که بتواند بهتر لابی کند و بهتر  برای خود یار گیری کند پیروز میدان است و خیر وصلاح صنعت فرش ماشینی و موکت هم چندان مهم نیست و اصولا مرجعی هم برای رسیدگی به این تنش ها و درگیری های مخرب وجود ندارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×