اخبار فرش ماشینی

تلفیقی از هنر و تجارت در بزرگترین مجتمع تجاری فرش ماشینی کشور

در دو دهه گذشته حمایت های خوب دولتی در بخش واگذاری وام های مناسب جهت ورود ماشین آلات مرتبط با صنعت فرش ماشینی از جمله ریسندگی نخ های اکریلیک و پلی استر، ماشین آلات بافندگی مدرن، ماشین آلات تکمیل و … با تلاش و برنامه ریزی های اهالی این صنعت همراه و موجب رشد چشمگیر این صنعت در تمامی ابعاد شده است. صنعت فرش ماشینی از معدود بخش های تولیدی کشور است که یک توسعه درون زا را تجربه کرده و در سه بخش کلی تولید، توزیع و صادرات گام های بلندی را برداشته است. اما به هر حال با توجه به همه پیشرفت ها این صنعت همواره نیاز به تغییر و حرکت رو به جلو را احساس می کند.
یکی از بحث هایی که امروزه به ویژه در بخش توزیع در صنعت فرش ماشینی مطرح است ایجاد شبکه فروش و توزیع مناسب در سراسر کشور است که بتواند برای مشتری بالاترین امکانات را فراهم آورد. با وجود اینکه صنف فرش ماشینی و موکت و فروشگاه داران زیادی در سراسر ایران شبکه های توزیع مناسبی را برای این کالا فراهم آورده اند اما هنوز به نظر می رسد این شبکه دارای ضعف هایی است.
در دنیای امروز از جمله نمودهای شبکه توزیع مدرن و کارا، ایجاد مراکز بزرگ تجاری می‌باشد. مراکز بزرگ تجاری مکانی است که دارای محدوده و مساحت معین و با داشتن امکانات زیربنایی و خدمات ضروری به منظور استقرار مجموعه‌ای از واحدهای صنفی مختلف، ایجاد شده و این مراکز شیوه کارآمدی را در بخش خرده فروشی‌ فراهم می‌کند.
این مراکز به انواع  تجهیزات ایمنی، تاسیسات رفاهی، بهداشتی و تفریحی مجهز شده‌اند. با ایجاد مراکز تجاری بزرگ زیرساخت های مدرن در بخش خرده فروشی شکل گرفته و در نتیجه کیفیت مکان عرضه کالا و کالای عرضه شده در قبال پرداخت هزینه اجاره کمتر، میسر می‌شود. مراکز یاد شده سبب می شود پیوند موثر بین اجزای شبکه توزیع فراهم شود. به این صورت که از یک طرف تولید کنندگان داخلی می توانند با همکاری فروشگاه های مستقر در این مراکز به عرضه مستقیم محصول تولیدی خود بپردازند. از سوی دیگر مصرف‌کنندگان نیز محصولات مختلف مورد نیاز خود را در یک مکان مشخص با سهولت و هزینه کمتر و با رضایت بیشتر تهیه می‌نمایند.
تجربه ترکیه مصداقی عینی در آثار موفقیت آمیز ایجاد اینگونه مراکز در حمایت موثر از تولید داخلی را نشان می‌دهد. در این کشور نمونه های  بسیاری از کارگاه های کوچک تولیدی را می‌توان یافت که بواسطه عرضه محصول با کیفیت خود به این مراکز تبدیل به تولید کنندگان بزرگ و عرضه کننده برتر محصول به بازار داخلی و جهانی شده اند. این شرایط سبب توجه بیش از پیش به ایجاد مراکز بزرگ تجاری در این کشور و دیگر کشورهای در حال توسعه شده است. بر اساس آخرین آمارها تا قبل از سال ۲۰۱۰ حدود ۲۳۶ مراکز بزرگ تجاری در این کشور وجود داشته، در این سال ۲۶ مراکز جدید  افتتاح شده و در سال جاری نیز ۶۸ مرکز دیگر در دست احداث است که در این صورت تعداد مراکز بزرگ تجاری این کشور به ۳۰۴ باب خواهد رسید.
در کشور ما ایران  نیز با توجه به رشد گسترده جمعیت در کشور، تراکم جمعیت در شهرهای بزرگ، افزایش تقاضا و غیره ضرورت‌ نوین‌سازی شبکه توزیع مورد توجه قرار گرفته به طوری که پس از اجرای طرح تحول اقتصادی، توجه به این امر به عنوان یکی از ارکان اجرای این طرح مورد توجه خاص قرار گرفته است. در این ارتباط باید گفت در شهرهای مختلف کشور به خصوص مراکز استان‌ها ایجاد مراکز تجاری منطبق بر استانداردهای مربوطه از جمله الزامات در این خصوص محسوب می‌شود.
در صنف فرش ماشینی این اتفاق خوب افتاده است و بزرگترین مرکز تجاری ویژه فرش ماشینی واقع در بازار تهران در حال بازگشایی است. پروژه تجاری سرای ابریشم واقع در تقاطع خیابان شهید مصطفی خمینی و ۱۵ خرداد یا همان چهارراه سیروس در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع و با زیربنایی در حدود ۴۰۰۰ متر ساخته شده است. این پروژه دارای بیش از ۵۰ واحد تجاری مدرن و با امکانات ویژه برای فروشگاه های فرش است که به خریداران این امکان را می دهد تا با مراجعه به آن علاوه بر برخورداری از امکانات ویژه ای مانند پارکینگ، رستوران و … مجموعه ای از انواع محصولات صنعت فرش ماشینی را در زیر یک سقف بازدید کنند. برای اطلاع از خصوصیات و ویژگی های این مجتمع می توانید به آدرس زیر مراجعه نمائید. ■                                        
www.sarayeabrisham.com

نویسنده: بهنام قاسمی- مجله کهن

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×