اخبار نساجی

تلاش مافیا برای لغو ممنوعیت واردات!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

«بهمن‌ماه سال ۹۰ بود که گفتند در اردیبهشت‌ماه ۹۱ واردات لوازم خانگی ممنوع می‌شود و از همان زمان عده‌یی از وارد‌کنندگان که برای خود مافیا تشکیل دادند شروع به فشار آوردن به دولت کردند و خواستار ادامه روند واردات شدند و حتی در همان اردیبهشت‌ماه نیز عده‌یی از دولت ارز ۱۲۲۶ تومانی گرفتند و جنس‌های خارجی وارد کردند و حتی ثبت سفارش واردات لوازم خانگی تا شهریورماه سال ۹۲ را نیز انجام دادند و حالا نیز با همان جنجال‌آفرینی‌ها به دنبال لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی هستند چراکه سودشان در واردات لوازم خارجی است این در شرایطی است که داخلی‌سازی این لوازم اصلا کار سختی نیست اما چون چینی‌اش ارزان‌تر است عده‌یی دنبال واردات هستند.» اینها بخشی از گفته‌های محمدرضا دیانی از اعضای اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی است که به تازگی با انجام انتخابات انجمن صنفی تولید‌کنندگان لوازم خانگی به ریاست این انجمن نیز منصوب شده است.

وی با انتقاد از روند پیش رو بعد از ممنوعیت واردات لوازم خانگی و برخی اظهارنظرات درباره احتمال لغو این ممنوعیت از گروهی غیرمتخصص نام می‌برد که برای حفظ منافع شخصی حاضر هستند تولید داخلی را به زمین بزنند.

به گفته وی همین شرایط موجب شده است بازار لوازم خانگی با جنجال‌آفرینی گروهی خاص‌دار تنش شده و به یکباره شاهد افزایش قیمت‌‌ها در بازار باشیم در حالی که اگر نفع گروهی به خطر نمی‌افتاد هیچ گاه با اعلام ممنوعیت واردات کالاها در بازار به سمت گرانی و افزایش قیمت سوق نمی‌یافت.

رییس انجمن صنفی تولید‌کنندگان لوازم خانگی از برگزاری نمایشگاه اختصاصی لوازم خانگی برای مسوولان دولتی خبر داد و گفت: یکی از مشکلات بخش صنعت لوازم خانگی عدم شناخت صحیح از این صنعت توسط مسوولان دولتی و مدیران مجموعه‌های مرتبط دولتی است که در کنار پراکندگی تولید موجب شده اطلاعات مناسبی درباره لوازم خانگی منتشر نشود. به این جهت نمایشگاه اختصاصی لوازم خانگی را در هفته آینده برای بازدید خاص مسوولان دولتی ترتیب خواهیم داد.

مصاحبه با غیرمتخصص‌ها به این صنعت لطمه می‌زند

وی یکی از آفت‌های بحث لوازم خانگی را اظهارنظرهای افرادی خواند که بدون داشتن تخصص لازم در تولید لوازم خانگی به صرف فروشنده بودن انجام می‌دهند و موجب می‌شوند این بازار ضرر کرده و در نهایت به برندهای خارجی‌ها واگذار شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران گفت: با وجود آنکه واردکنندگان برای ورود لوازم خانگی تا یک‌سال آینده ثبت سفارش کرده‌اند و کمبودی از این نظر در بازار وجود ندارد عده‌یی با جنجال‌آفرینی برای لغو مصوبه ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور تلاش می‌کنند. وی ادامه داد: همین گروه در این شرایط حساس که دولت ممنوعیت واردات را اعلام کرده است غوغا راه انداخته‌اند و سعی می‌کنند این مصوبه را لغو کنند حال اینکه در حال حاضر نیز ۶۵ درصد واردات در انحصار چند نفر و چند برند است.

دیانی افزود: از دولت می‌خواهیم تصمیم خود را تغییر ندهد زیرا در حال حاضر نیز بیش از ۶۵ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار برندهای خارجی است و این گروه با ثبت سفارش‌های انجام داده تا یک سال آینده انبارهای خود را از اجناس وارداتی پر کرده‌اند.

تعهد ۵ ساله برای صادر‌کننده شدن ایران

رییس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی با ادعای اینکه لوازم خانگی بعد از خودرو دومین صنعت اشتغال‌زاست گفت: من حاضرم به دولت تعهد بدهم که اگر ۵ سال جلوی واردات لوازم خانگی را بگیرد بعد از این مدت ایران می‌تواند صادر‌کننده لوازم خانگی شود و اگر این اتفاق نیفتد دولت مختار است همه آنچه من تعهد کرده‌ام برای خود بردارد.

وی با بحرانی خواندن وضعیت تولید در برخی کارخانجات لوازم خانگی، اظهار داشت: در صورت لغو مصوبه ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور، تولیدکنندگان نیز باید به سمت واردات روی بیاورند که این امر تبعات جبران‌ناپذیری را برای کشور به همراه دارد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد میزان تولید داخلی کاهش پیدا کرده است و اضافه‌کاری‌ها نیز حذف شده است، بنابراین در صورت عدم حمایت جدی دولت از این صنعت باید شاهد از دست رفتن صنعتی باشیم که دانش فنی تولید در آن بومی‌سازی شده و دومین صنعت اشتغالزای کشور به شمار می‌رود.

واردکنندگانی که سخنگو شدند

وی که خود را حامی تولید داخل می‌خواند با انتقاد از مصاحبه‌هایی که درباره بازار لوازم خانگی و تولید می‌شود، گفت: مشکل اینجاست که مشخص نیست چه کسی در این بازار مونتاژکار است و چه کسی تولید‌کننده. البته این به دلیل این است که تشکل خاصی وجود ندارد و واردکنندگان و توزیع‌کنندگان سخنگوی تولید شده‌اند و کسانی راجع به این صنعت سخن می‌گویند که تولیدکننده نبوده و اطلاعی از وضعیت تولید ندارند. دیانی در اعتراض خبرنگار اعتماد به اینکه برخی از تولیدکنندگان با واردات مواد اولیه و تجهیزات مختلف کالاهای گروه خود را مونتاژ می‌کنید پس خود را نیز نباید تولید‌کننده بدانید»، گفت: مهم این است که ما دانش فنی تولید یخچال و گاز و ماشین لباسشویی را در اختیار داریم و حاضریم با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت کارگروهی برای تولید لوازم خانگی ایجاد کنیم. وی افزود: البته اگر قرار است صنعت مونتاژ در اختیار گروهی قرار گیرد بهتر است ممنوعیت واردات برداشته شود و هیچ حمایتی هم از تولید نکنند، مثل صنعت خودرو که مشخص است چه کسی تولید‌کننده است و چه کسی مونتاژکار. این امر موجب می‌شود حداقل رانت‌ها هم برداشته شود. رییس انجمن صنفی تولید‌کنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: آنچه تولید را از مونتاژ متفاوت می‌کند بومی‌سازی دانش فنی است به طوری که در حال حاضر در تولید یخچال توانایی طراحی، قالب‌سازی و… به وجود آمده است و ما دانش فنی تولید سایدبای‌ساید را نیز به دست آورده‌ایم و در بحث طراحی یخچال از خودرو جلوتر هستیم. همچنین دیانی در شرایطی که بنا به گفته یکی از مدیران خود ۹۰ درصد مواد اولیه پتروشیمی را از کره وارد می‌کند، درباره عدم خرید از داخلی‌ها و حمایت از تولید داخل که خود داعیه‌دار آن است، می‌گوید: ما خواستیم از تولید داخل مواد خود را تامین کنیم اما پتروشیمی رسما اعلام کرد که زمانی می‌تواند مواد اولیه مورد نیاز ما را تولید کند که به ادامه بقا و تولید دایمی ما امیدوار باشد تا تولید در این کارخانه‌ها توجیه‌پذیر باشد بنابراین چون تولید انبوه نداریم برای پتروشیمی صرف ندارد.

ظرفیت‌های خالی در تولید

رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با اشاره به وجود ظرفیت تولید حدود دو میلیون و ۴۵۰ هزار دستگاه یخچال در کشورگفت: ظرفیت بازار حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه است که ۵۰۰ هزار دستگاه از طریق واردات تامین می‌شود و بالغ بر یک میلیون و ۲۲۰ هزار دستگاه نیز در داخل تولید می‌شود. دیانی ظرفیت تولید ماشین لباسشویی در کشور را یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه اعلام و تصریح کرد: یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه پیش‌بینی ظرفیت بازار است که سهم برندهای وارداتی حدود ۵۰۰ هزار دستگاه و برندهای تولید داخل بیش از ۹۰۰ هزار دستگاه است. وی همچنین ظرفیت تولید اجاق گاز در کشور را یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه در سال عنوان کرد و ادامه داد: در این بخش ۵۰ هزار دستگاه وارد می‌شود و یک میلیون دستگاه نیز در داخل تولید می‌شود. وی با اشاره به فشار‌های وارد‌کنندگان به دولت برای لغو ممنوعیت ثبت سفارش واردات لوازم خانگی به کشور گفت: امسال ظرفیت بالفعل کارخانه‌های لوازم خانگی به دلیل مشکلات اقتصادی به وجود آمده بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×