اخبار فرش ماشینی

تلاش برای بازگرداندن جایگاه گذشته فرش راور

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

فرماندار راور گفت: برای بافتن قالی سرمایه زیادی لازم نیست به همین دلیل در شهرستان راور فرش بافته می‌شود، اما مشکل ما تامین بازار و صادرات آن است.

“سیدحسن میرصادقی” در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، در رابطه با وضعیت کنونی فرش راور اظهار کرد: همه می‌دانیم که بهترین فرش دنیا در کرمان و بهترین فرش کرمان در راور بافته می‌شده و می‌شود.

وی افزود: متاسفانه طی سنوات گذشته مقداری در زمینه کیفیت مواد اولیه و نوع بافت فرش راور اختلالاتی ایجاد و موجب از رونق افتادن بازار این صنعت شده است.

میرصادقی بیان کرد: در حال حاضر تمام تلاش ما این است که بار دیگر قالی راور را به عنوان یک هنر مطرح کنیم که در همین رابطه در طول یکسال گذشته با بکار گرفت تیمی متخصص، اقدام به راه‌اندازی انجمن فرش شهرستان راور کرده‌ایم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

فعالیت ۴۰۰۰ قالی‌باف در راور

فرماندار راور با اشاره به اینکه تعداد ۴۰۰۰ بافنده در شهرستان راور فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: ما مدعی بودیم که بهترین و بیشترین بافنده‌های قالی را دارا هستیم و این مساله را ثابت کردیم، چراکه هم اکنون انجمن فرش این شهرستان دارای ۱۲۰۰ نفر عضو می‌باشد و شاید اگر حق عضویت دریافت نمی‌کردیم همه بافندگان عضو انجمن می‌شدند.

وی در بخش دیگری گفت: فرش راور پتانسیل بسیار خوبی دارد، از همین رو عتبات عالیات که نیاز به ۳۰ هزار متر مربع قالی داشت، طی عقد قراردادی‌ بنا شد ۱۰ هزار متر مربع فرش مورد نیازش را شهرستان راور تامین کند.

میرصادقی ادامه داد: نخستین کارگاه قالی‌بافی ما به سفارش عتبات عالیات با ۴۰ دار قالی و اشتغال‌زایی برای حدود ۱۰۰ نفر آغاز به کار کرده است و بنا داریم کارگاه دوم را نیز با ۶۰ دار قالی و اشتغال‌زایی برای ۱۲۰ نفر تا یک و نیم و سومین کارگاه را نیز تا دو ماه آینده برپا کنیم.

تلاش برای بازگرداندن جایگاه گذشته فرش راور

فرماندار راور با اشاره به اینکه تلاش ما برگرداندن جایگاه گذشته فرش راور است اظهارکرد: انجمن فرش راور با سه غرفه در نمایشگاه هفته فرهنگی اقتصادی کرمان در برج میلاد شرکت و با حضور مسوولین کشوری و استانی از بهترین فرش دست‌باف این شهرستان رونمایی کرد.

وی سپس به بیمه قالی‌بافی اشاره کرد و گفت: حدود ۲۰۰۰ نفر از بافنده‌های شهرستان راور تحت پوشش بیمه قالی بافی هستند و در صورتی که بافندگانی تاکنون بیمه نشده باشند، حتما تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

میرصادقی افزود: در پروژه بافت قالی‌های عتبات عالیات نیز پیمانکار متعهد شده است بافنده‌هایی که بیمه نیستند را تحت پوشش قرار دهد، ضمن اینکه برخی قالی‌بافان شهرستان راور که توانایی تامین تجهیزات بافندگی را ندارند مورد حمایت قرار گرفته و حتی تلاش جهت فروش قالی آنها نیز انجام می‌شود.

فرماندار راور بیان کرد: از آنجایی که برای بافتن قالی سرمایه زیادی لازم نیست به همین دلیل فرش بافته و به ازای هر تخته برای دو نفر اشتغال‌زایی می‌شود اما مشکل ما تامین بازار و صادرات است، ضمن اینکه یکی از شرح وظایف انجمن فرش، پیگیری مسائل صادرات و بررسی چگونگی خروج از رکود صادرات فرش است.

امکان اشتغال ۱۰۰۰ نفر در راور با صنعت فرش

وی تاکید کرد: امیدواریم بعد از توافق هسته‌ای مشکلات بر سر صادرات فرش نیز کاهش یابد همچنین بایستی سیاست‌های دولت و استان نیز به سوی صادرات روزافزون فرش پیش برود، بنابراین اگر بازار فروش فرش رونق گیرد، مشکلی بر سر راه بافتن، سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در این زمینه نخواهیم داشت و حتی ما قادر خواهیم بود در شهرستان راور زمینه اشتغال ۱۰۰۰ نفر را با صنعت فرش ایجاد کنیم.

میرصادقی گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای که با صندوق مهر امام رضا(ع) بسته شده است، امسال به قالی‌بافان شهرستان راور دو میلیارد تومان تسهیلات اعطا خواهد شد، ضمن اینکه در سال گذشته نیز ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات داده شده است.

فرماندار راور در پایان خاطرنشان کرد: برای راه‌اندازی یک بخش صنعتی ممکن است به ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز باشد، اما در زمینه صنعت فرش با ۵۰ میلیون تومان هم می‌توان دارهای قالی را برپا کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×