اخبار نساجی

تقسیط۱۰ساله بدهی تعاونی‌های فرش با اجرای تبصره۱۹بودجه ۸۵

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف خبر داد:
تقسیط۱۰ساله بدهی تعاونی‌های فرش با اجرای تبصره۱۹بودجه ۸۵

با ابلاغ دستورالعمل بند ۲۸ قانون بودجه سال ۹۰ از این پس تمام بانک‌های عامل موظفند بدهی معوق واحدهای تولیدی تعاونی، صنعتی و کشاورزی را طی مدت پنج ساله با حذف جریمه و دیرکرد تقسیط کنند.

عبدالله بهرامی ـ مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف کشور ـ به خبرنگار تعاون ایسنا گفت: خوشبختانه بانک توسعه تعاون پیشتر از سایر بانک‌ها در جهت اجرای این دستورالعمل گام برداشت که بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای را با بانک توسعه تعاون منعقد کردیم و به موجب آن بانک بدهی واحدهای تولیدی فرش را با حذف جریمه و دیرکرد پنج ساله تقسیط کرده است.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه دستور العمل مذکور به تمام بانک‌ها ابلاغ شده و موظف به اجرای آن هستند ولی متاسفانه برخی از بانک‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند و مدت تقسیط پنج ساله را لحاظ نکرده یا منوط به تایید هیات مدیره کرده‌اند اما بانک توسعه تعاون بلافاصله اعلام آمادگی کرد و پذیرای این دستورالعمل شد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف کشور کل مبلغ بدهی معوق تعاونی‌های فرش را حدود ۱۰۰ میلیون تومان ذکر کرد و گفت:

در حال حاضر با ابلاغی که از طرف بانک توسعه تعاون به تمام شعب استانی و شهرستانی صورت گرفته همه تعاونی‌های فرش که بدهی معوق دارند می توانند از طریق شعبات بانک توسعه تعاون اقدام و اتحادیه‌های فرش نیز در صورت وجود تعاونی‌های بدهکار باید هرچه سریعتر به شعبات بانک توسعه تعاون مراجعه کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بهرامی در ادامه از پیگیری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور اجرایی کردن بند (ز) تبصره ۱۹ بودجه سال ۸۵ خبر داد و گفت: بر اساس این تبصره بانک‌های عامل موظف شدند بدهی تعاونی‌های فرش را با بهره و دیرکرد مورد بخشودگی قرار داده و به مدت ۱۰ سال تقسیط کنند.

وی ادامه داد: آن زمان بانک توسعه تعاون، در قالب صندوق تعاون فعالیت می‌کرد و هنوز بانک نشده بود و متاسفانه قانونگذار نام صندوق تعاون را در مصوبه نیاورد در حالی که بیشترین دریافتی تعاونی‌ها از صندوق تعاون بود و به همین دلیل امکان اجرای تبصره برای تعاونی‌های فرش بدهکار محقق نشد اما خوشخبتانه معاونت امور تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مساعدت بانک توسعه تعاون به دنبال اجرایی کردن بند (ز) تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۸۵ هستند و مصوبه آن را نیز از هیات دولت گرفته‌اند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف در عین حال به تفاوت بند (ز) تبصره ۱۹ بودجه ۸۵ و بند ۲۸ قانون بودجه سال ۹۰ اشاره کرد و گفت: در ماده ۲۸ بودجه ۹۰ صرفا جریمه دیرکرد و تاخیر مورد بخشودگی قرار گرفته و بهره به قوت خود باقی است، تقسیط هم با بهره صورت می‌گیرد؛ اما در بند (ز) تبصره ۱۹ بودجه سال ۸۵ هم بهره و هم جریمه تاخیر با هم بخشیده شده و اصل وام بدون بهره به مدت ۱۰ سال تقسیط می شود.

به گفته وی تبصره ۱۹ بودجه سال ۸۵ مشمول کسانی است که قبل از سال ۸۵ بدهی داشتند و طبعا تولیدکنندگان بدهکار بعد از سال ۸۵ را شامل نمی شود.

بهرامی در ادامه از تلاش مجدانه معاونت امور تعاونی‌های وزیر تعاون و کار و بانک توسعه تعاون تقدیر و ابراز امیدواری کرد: مصوبه مذکور از سال ۹۱ در کشور اجرایی و تعاونی‌های فرش دارای بدهی معوق از این وضع خارج شوند.

به گزارش ایسنا، دستورالعمل بند ۲۸ قانون بودجه سال ۹۰ به منظور تجمیع و تقسیط بدهی‌های سررسیده و معوق واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی به تمامی شعب بانکهای عامل ابلاغ شده و در این بند به منظور حمایت از تولید و اشتغال به بانکها و موسسات اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی اجازه داده شده است با تائید هیات مدیره بانکها و موسسات اعتباری مذکور، اصل و سود تسهیلات سررسید شده و معوقه واحدهای تولیدی صنعتی، معدنی و کشاورزی که در بازپرداخت بدهی‌های خود دچار مشکل شده‌اند، برای یک بار تا پنج سال تقسیط و از سر فصل مطالبات سررسید گذشته و معوق خارج کنند.همچنین اجازه داده شده کلیه جرایم ناشی از دیرکرد بازپرداخت اصل و سود تسهیلات موضوع این بند پس از تعیین تکلیف تا آن زمان و انجام تسویه حساب کامل با تائید هیات مدیره بخشیده شود.

بند (ز) تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۸۵ نیز بر موضوع تقسیط ۱۰ ساله بدهی و همچنین بخشودگی سود و کارمزد جرایم دیرکرد اتحادیه‌ها و تعاونیهای فرش تاکید کرده است که با همکاری نمایندگان مجلس و تصویب آن در قالب بخشنامه‌ای به سیستم بانکی کشور جهت اجرا ابلاغ شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×