اخبار فرش ماشینی

تقاضای جهانی برای فرش سالیانه ۵ درصد افزایش می‌یابد

 

تقاضای جهانی برای فرش سالیانه 5 درصد افزایش می‌یابد

روندهای موجود نشان می‌دهند که تقاضای جهانی برای فرش سالیانه ۵ درصد افزایش می یابد و برنامه‌ریزی شده که تولید سالیانه برای سال ۲۰۱۶ به ۱۸.۶ میلیارد متر مربع برسد.

بر اساس اعلام جامعه تحقیق و توسعه اطلاعات کمیسیون اروپا، در حال حاضر عملکرد زیست محیطی مناسب اولویت‌ اصلی در این صنعت رو به رشد می‌باشد.
برای افزایش رقابت‌پذیری، اتحادیه اروپا پروژه Euro2c Carpetchains را با همکاری تولیدکنندگان کفپوش‌ها، تجار و شرکت‌های بازیافت‌ برای بازیافت فرش صورت داده است.

Marco van Bergen، مدیر پروژه شرکت Desso، اظهار داشت که بازیافت فرش‌های قدیمی ضروری است. بطور سنتی، بخش تولید فرش از مواد نو برای تولید نخ و سایر اجزای آن استفاده می‌کنند. این محصول، پس از اتمام عمر مفیدش دورن زباله‌سوزهای شهری، کوره‌های سیمان و یا محل دفن زباله‌ها انداخته می‌شود.
بر این اساس، فرآیند تولید فرش سازگار با محیط زیست نیست چراکه اغلب فرش‌های جدید از مواد سنتتیک و مواد مشتق شده از سوخت‌های فسیلی هستند که زمانیکه می‌سوزند و تجدید نمی‌شوند، به محیط زیست آسیب‌ می‌رسانند.

در مراکز Desso در هلند، محققین Euro2c Carpetchains یک کارخانه ابتکاری برای جداسازی ضایعات فرش راه‌اندازی کرده‌اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بر اساس توضیحات آقای van Bergen، اولین قدم، شناسایی نوع نخ است. بدین منظور، از یک آنالیزور نزدیک به مادون قرمز استفاده می‌شود. در سال ۲۰۰۹، یک تکنیک خلاقانه برای جداسازی تحت عنوان «Refinity» توسط این مجموعه توسعه یافت که ایشان را قادر ساخت تا نخ و سایر اجزای فرش را جدا کنند. این امر، دو جریان اصلی از مواد را به وجود می‌آورد که می‌توانند بازیافت شوند. پس از یک مرحله خالص سازی دیگر، نخ‌های جدا شده با درجه خلوص مورد نیاز برای تولید نخ‌های جدید به تولیدکنندگان داده می‌شود.

در این فرآیند، مقداری مواد اولیه‌ی نو، برای جبران ضایعات و عدم بازده کامل فرآیند، مورد نیاز است. در مورد نخ‌های تولید شده از پلی‌آمید ۶، این فرآیند در Aquafil، که یکی از تأمین‌کنندگان نخ Desso است، صورت می‌پذیرد. آن‌ها قادرند الیاف پلی‌آمید ۶ موجود در فرش‌های مصرف‌شده را بارها و بارها به الیاف نو تبدیل کنند.
لایه‌های پلی الفینی موجود در فرش‌های Desso به راحتی قابل بازیافت می‌باشند.

تمام اجزای غیر قابل بازیافت فرش می‌توانند به عنوان سوخت ثانویه در صنعت سیمان مورد استفاده قرار گیرند.

یکی از مهم‌ترین نتایج این پروژه، بازیافت الیاف پلی‌آمید ۶ و تولید الیاف نو بوده است. در این روش، پلی‌آمید ۶ می‌تواند در تولید نخ‌های جدید تحت عنوان نخ Econyl مورد استفاده قرار گیرد.

پروژه Euro2c Carpetchains در حدود ۸۰۰ هزار یورو از بودجه اتحادیه اروپا دریافت کرد و در جولای ۲۰۱۳ کامل گردید.

منبع: ATA Journal

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×