اخبار نساجی

تغییر روش اجرای فاز دوم هدفمندی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تغییر روش اجرای فاز دوم هدفمندی

دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها گفت: علی‌رغم میل باطنی دولت، نان گران و افزایش هزینه به مردم تحمیل شد، اما این افزایش یارانه صرفا برای نان است و به مرحله دوم ارتباطی ندارد.

اگرچه افزایش یارانه نقدی به منزله اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها نیست اما می‌تواند مهر تاییدی برای تغییر روش اجرای فاز دوم قانون هدفمندی باشد.

در حالی که پس از حدود سه ماه از واریز مبلغ ۲۸ هزار تومان به عنوان مابه‌التفاوت یارانه نقدی فاز اول و دوم قانون هدفمندی به حساب خانوارها، این مبلغ قابل برداشت نبود، بالاخره تکلیف مشخص شد. بنا شده در پی افزایش قیمت نان که طبق اعلام قبلی دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه ها ربطی به اجرای قانون هدفمندی ندارد، این مبلغ به عنوان یارانه نان ۹ ماه منتهی به پایان سال در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسنا. بنا به اعلام محمدرضا فرزین تقریبا ۷۰ میلیون ایرانی مشمول این مبلغ شده‌اند یعنی برای یک خانواده چهار نفره مبلغ ۱۱۲ هزار تومان از فردا قابل برداشت خواهد بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها گفت: علی‌رغم میل باطنی دولت، نان گران و افزایش هزینه به مردم تحمیل شد، اما این افزایش یارانه صرفا برای نان است و به مرحله دوم ارتباطی ندارد.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با تاکید بر اینکه این یارانه برای جبران هزینه افزایش نان تعیین شده است، خاطرنشان کرد: این مبلغ به‌عنوان عیدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است.

این در حالی است که پیش تر در پی افزایش قیمت نان در تهران و سایر استان‌ها و صحبت‌های مطرح شده مبنی بر اینکه دولت وعده داده بود تا پیش از اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها قیمت‌ها افزایش نیابد، دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه ها اعلام کرد: افزایش قیمت نان هیچ ارتباطی به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ندارد، بلکه بحث قیمت نان در ستاد تنظیم بازار تعیین می شود.

فرزین با بیان این که افزایش قیمت نان درآمدی برای هدفمندی یارانه ها ندارد، و یارانه ای هم به مردم بابت افزایش قیمت نان اختصاص پیدا نمی کند اعلام کرده بود که افزایش قیمت نان مربوط به بالارفتن قیمت خرید تضمینی گندم توسط دولت و قیمت گذاری اعمال شده از سوی ستاد تنظیم بازار است.

وی گفته بود: زمانی که موضوع نان در ستاد هدفمندی یارانه ها مطرح شد ما کل یارانه مربوط به نان را حذف و قیمت فروش آن را با قیمت خرید تضمینی گندم کشاورزان توسط دولت برابر کردیم، ضمن آنکه دولت هم گندم خریداری شده را به همان قیمت خرید به آسیاب ها می فروشد.

به گزارش ایسنا، افزایش حدود سه هزار و ۱۱۱ تومانی یارانه نقدی در حالی صورت گرفته که پس از تصویب رقم ۶۶ هزار میلیارد تومان به عنوان درآمد مربوط به هدفمندی یارانه‌ها، دولت تمایل چندانی به اجرای فاز دوم قانون نشان نمی دهد زیرا رقم ۱۳۵ هزار میلیارد تومان را به عنوان درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی برای بودجه سال ۹۱ پیشنهاد داده بود.

در این راستا چندی پیش سیدشمس‌الدین حسینی – وزیر امور اقتصادی و دارایی- با بیان این که فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هر وقت که زمان مناسب آن برسد اجرایی می‌شود، گفت: باید با توجه به ابلاغیه مجلس در ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها مساله را بررسی کنیم و آن وقت تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد.

وی با تاکید بر این‌که هیچ برنامه‌ی مصوبی درباره زمان و چگونگی اجرای این قانون نداریم، ادامه داد: این به آن معنا نیست که قانون از دستور کار خارج شده باشد اما درباره کم و کیف و زمان اجرای فاز دوم هنوز هیچ تصمیمی نگرفته‌ایم. لذا برای هیچ چیز بیش از گمانه‌زنی ارزش قائل نیستیم و فکر می‌کنیم که فاز دوم در بهترین شرایط و زمان صورت بگیرد.

این در حالی است که زمزمه‌های اجرای فاز دوم قانون هدفمندسزی یارانه ها به گوش می‌رسد. شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی قصد افزایش قیمت حامل‌های انرژی را نداشته و می‌خواهد میزان یارانه نقدی را افزایش دهد. بنابراین در حالی که افزایش یارانه نقدی به منزله اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها نیست اما تا حدودی می‌تواند شنیده‌ها را در مورد تغییر روش اجرای فاز دوم و یا حتی عقب نشینی دولت برای اجرای فاز دوم را تایید کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×