اخبار نساجی

تغییر متولی تنظیم بازار پنبه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تغییر متولی تنظیم بازار پنبه
دبیر انجمن صنایع نساجی خواستار شد

گروه بازرگانی – دبیر انجمن صنایع نساجی با تاکید بر این که بهتر است تنظیم بازار پنبه کشور به وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت سپرده شود، افزود: در ماده ۱۶ قانون بهره وری کشاورزی مصوب مجلس شورای اسلامی وظیفه تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است، در حالی که منظور قانونگذار در این ماده محصولاتی مانند گندم، برنج و میوه بوده که مستقیما به دست مردم می رسند، اما پنبه محصول موردنیاز صنایع بوده و مستقیما به دست مردم نمی رسد؛ بنابراین بهتر است وظیفه تنظیم بازار این محصول استراتژیک به وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت سپرده شود.
علیرضا حائری با اشاره به اینکه هم اکنون پنبه تولید داخل کفاف نیاز صنایع نساجی کشور را نمی دهد، عنوان کرد: امسال در بهترین شرایط ممکن حدود ۶۵ هزار تن پنبه در کشور تولید خواهد شد که با موجودی سال قبل این رقم به حداکثر ۶۸ هزار تن می رسد. این در حالی است که کل نیاز صنعت نساجی کشور به پنبه دست کم ۱۵۰ هزار تن است؛ بنابراین برای تامین این نیاز به واردات پنبه نیاز داریم.
وی افزود: صنایع نساجی خواستار این هستند که واردات پنبه امسال مانند سال های قبل با محدودیت و ممنوعیتی مواجه نشود و از سوی دیگر صنایع تعهد می دهند که علاوه بر واردات، کل پنبه تولید داخل را نیز از پنبه کاران بخرند.
حائری با بیان این که هم اکنون حدود ۹۰ درصد از واردات پنبه صنایع نساجی از ازبکستان انجام می شود، اظهار کرد: البته واردات پنبه از ازبکستان موقتی بوده است؛ چرا که دولت این کشور سرمایه گذاری زیادی روی کارخانه های ریسندگی و نساجی انجام داده تا ارزش افزوده بیشتری در این حوزه به دست آورد؛ بنابراین در آینده نمی توان به واردات پنبه از ازبکستان امیدوار بود و باید تلاش کنیم تا پنبه موردنیاز صنایع را در داخل کشور تامین کنیم.
او درباره تعرفه واردات پنبه نیز تاکید کرد: تعرفه واردات پنبه هم اکنون چهار درصد بوده و هیچ بحثی درباره افزایش این تعرفه مطرح نشده است.
این فعال صنعتی همچنین با اشاره به مشکلات صنایع نساجی کشور در زمینه تامین مواد اولیه موردنیاز خود از شرکت های پتروشیمی توضیح داد: متاسفانه هم اکنون شرایطی به گونه ای است که شرکت های نساجی مجبورند به صورت هفتگی مواد اولیه موردنیاز خود را از بورس کالاخریداری کنند. این در حالی است که با این نوع شیوه خرید نمی توان برای تولید در درازمدت برنامه ریزی کرد.
وی گفت: پیشنهاد می کنیم محصولات پتروشیمی موردنیاز نساجی ها خارج از بورس به آنها عرضه و این کار با توافق دو طرفه بین شرکت های پتروشیمی و نساجی انجام شود.
به گفته وی شیوه خرید مواد اولیه از بورس کالابه صورت نقدی بوده که این موضوع به صنایع نساجی فشار نقدینگی زیادی وارد کرده و به دلیل نقدینگی ضعیف صنایع نساجی باعث ورود سرمایه های سرگردان به این حوزه و شیوع دلال بازی می شود و بهتر است شیوه فروش مانند گذشته به صورت خارج از بورس و با توافق با تولیدکنندگان و به صورت اقساطی بازگردانده شود.
او در عین حال به برخی دلال بازی های رخ داده در بورس کالااشاره کرد و افزود: بارها پیش آمده که یک دلال مواد اولیه موردنیاز نساجی ها را به صورت گسترده از بورس خریداری کرده و سپس با قیمت بیشتر به آنها فروخته است. وی افزود: به عنوان مثال ظرفیت تولید گرانول پلی پروپیلین در کشور بیش از تقاضای بازار و مصرف است، اما این محصول هم بازار سیاه دارد. باید پرسید چرا؟ چون در بورس دلال بازی می شود.

اوضاع جهانی تولید و تجارت پنبه
سال ۲۰۱۱ میلادی برای تاجران پنبه در سراسر جهان، سال چندان خوشایندی نبوده است. اگر چه در دو ماه ابتدایی سال قیمت جهانی این کالای واسطه ای اندکی افزایش را تجربه کرد، اما سایر روزها قیمت ها با رکود و کاهش رقم خورد. قیمت جهانی پنبه طی ۵ ماه گذشته روندی نزولی را در پیش گرفته است و این سراشیبی همچنان ادامه دارد. روند رو به کاهش قیمت پنبه پس از آن اتفاق افتاد که از تابستان سال ۲۰۱۰ قیمت این کالادر کشورهای تولید کننده با رشد جهشی مواجه شد. ضمن اینکه از تابستان ۲۰۰۹ تا تابستان ۲۰۱۰ قیمت آن از ۷۰ سنت به ۲ دلار در هر پوند (هر پوند معادل ۴۵۰ گرم است) افزایش یافت. اما متعاقب آن از اوایل ۲۰۱۱ مجددا قیمت ها کاهش یافت. تحلیلگران بازار جهانی این کاهش قیمت را به خاطر کاهش تقاضا از سوی مصرف کنندگان بزرگ ارزیابی کرده اند. این مشکل نیز از آنجا ناشی می شود که سال گذشته به خاطر افزایش تقاضا قیمت ها در برخی مواقع به صورت کاذب افزایش یافت و حالاخریداران قدرت پرداخت این قیمت ها را ندارند. به طور مثال رسانه های هند نیز از کاهش ۳۷ درصدی قیمت پنبه در این کشور که از تولیدکننده های بزرگ پنبه در جهان است، خبر داده اند. میزان مصرف جهانی در سال جاری میلادی ۵/۲۴ میلیون تن برآورد شده است که ۳درصد کمتر از مصرف این محصول در ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ است. در حال حاضر ایالات متحده آمریکا، آفریقای غربی، ازبکستان، استرالیا و مصر از بزرگ ترین صادرکنندگان پنبه در جهان به شمار می روند. بر اساس آمار مرکز آمار آمریکا، این کشور با صدور بیش از ۳ میلیون تن پنبه در سال ۷/۳ میلیارد دلار درآمد کسب می کند. بیشترین شرکای تجاری آمریکا نیز در این زمینه کشورهای آسیایی و مکزیک هستند. در رتبه های بعدی صادرات پنبه، آفریقای جنوبی، ازبکستان، استرالیا و مصر به ترتیب با ۹۹۴، ۸۶۸، ۷۰۶ و ۲۹۹ میلیون دلار فروش جای گرفته اند. چین، ایالات متحده آمریکا، هند، پاکستان، ازبکستان و برزیل از بزرگ ترین تولیدکننده های پنبه در جهان هستند، در عین حال بیشترین پنبه تولیدشده نیز در همین کشورها مصرف می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×