اخبار فرش ماشینی

تعدد قوانین دست و پا گیر مانع بزرگ راه تولید

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

خبرنگار مجله کهن به سراغ یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی نساجی رفته در این روزهای رکودی که بر بازار حاکم است وضعیت این حوزه را جویا شود. آقای مهندس شریفی دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف به ما می‌گوید که از ابتدا که وارد حوزه اتوماسیون صنعتی شد قرار نبود به حوزه نساجی تغییر مسیر دهند اما نیاز آن دوره اینگونه رقم خورد که بتوانند با تولیدات خود در این حوزه کمک بزرگی به تولیدکنندگان نساجی کنند. در شماره ۴۲ مجله کهن مصاحبه کامل با آقای مهندس شریفی را می‌توانید مطالعه بفرمایید.

 

  1. معرفی مختصری از مجموعه خدمت خوانندگان ارائه بفرمایید

شرکت نماد پردا در سال ۱۳۷۱ در زمینه اتوماسیون صنعتی شروع به فعالیت کرد. این کار را با دوستانی که همه‌گی فارغ‌التحصیل از دانشگاه شریف بودیم شروع کردیم. در ادامه مسیر کار ما بر حسب یک سری رخدادها به سمت نساجی کشیده شد. در حدود سال ۱۳۸۰ بود که اولین سیستم‌های ما در صنعت نساجی نصب و راه اندازی شد.

ما خط تولید سیستم‌های انتخاب سوزن را راه اندازی کردیم که تا آن موقع محصولات یک شرکت ژاپنی و یک شرکت آلمانی وارد کشور می‌شد. در همان سالها با توجه به توان بالای دستگاه‌های خود در تولید محصول باکیفیت توانستیم رفته رفته بازار را در دست بگیریم و میزان واردات کالاهای ژاپنی و آلمانی را کاهش دهیم.

امروز با گذشت نزدیک به ۲۰ سال ما همچنان در این حوزه فعالیت داریم. تغییر و تحولات زیادی به وجود آمده، بهینه سازی‎های زیادی در این بخش ایجاد شده که همه را مدیون مهندسی و کارمندان شرکت خود هستیم. در حال حاضر هم در همین راستا به فعالیت خود ادامه می‌دهیم. پروژه‌های جدیدی هم داریم که به زودی معرفی خواهند شد.

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

  1. چه کارهایی باید صورت بگیرد که تولیدکنندگان ما درگیر مسائل فرعی نشوند درواقع برای حمایت از تولید دولت چه باید بکند؟

به نظر من اولین بخشی که می‌تواند دولت با انجام آن به بخش تولید کمک کند پاکسازی قوانین و مقررات دست و پاگیری است که وجود دارد. کشور ما بیش از حد قانون و مقررات دارد. در بعضی بخش‌ها برای انجام یک کار ساده برخی تولیدکننده ها به بیش از ده مجوز از نهادهای مختلف نیاز دارند که این خود مانع بسیار بزرگی در مسیر تولید است. …

 

  1. جناب شریفی برنامه‌ای برای حضور در نمایشگاه‌های پیش روی خارجی و داخلی دارید؟

نمایشگاه داخلی را که در اکثر موارد شرکت می‌کنیم ولی غالباً هم ناراضی هستیم. علت هم این است که برگزاری نمایشگاه در داخل بیشتر به نفع برگزار کننده است تا غرفه دار و محل درآمدی برای آنهاست. وقتی نمایشگاه داخلی و خارجی را باهم مقایسه کنید متوجه خواهید شد که به چه میزان در نحوه برگزاری و امکاناتی که در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند تفاوت داریم. …

 

  1. اگر بخواهید به ترتیب اولویت دلایل عدم موفقیت شرکت‌های ایرانی در حوزه ماشین آلات نساجی در بازارهای خارجی را بشمارید به چه مسائلی اشاره می‌کنید؟

خب ببینید به هر حال کشور ایران به عنوان یک کشور سازنده ماشین آلات در دنیا شناخته شد نیست. ما ابتدا بایستی سعی کنیم خودمان را در این حوزه ثابت کنیم که ما می‌توانیم یک تولیدکننده ماشین هم باشیم. این خود انرژی و زمان زیادی می‌خواهد. سخت است فروش ماشین به یک فرد خارجی چون تا به حال تنها کالاهای صادراتی که از ایران دیده پسته و فرش و اندک اقلام دیگر بوده است. بایستی تلاش کنیم با افزایش دقت و کیفیت در محصولات خود آنها را در بازار جهانی عرضه کنیم. …

 

  1. در بحث صادرات به چه مسائلی برخورد کرده‌اید که تا به امروز حل نشده است؟

یکی از کارهای مهم جداسازی اقلام مربوط به صنایع نفتی و مشتقات نفتی از صادرات غیر نفتی تا بتوانیم آمار دقیقی از صادرات غیر نفتی در اختیار مردم قرار دهیم. تغییرات پایه‌ای که در سازمان‌ها نیاز است صورت گیرد و متولی صادرات و امور بازرگانی اتاق بازرگانی باشد که ارتباط مفیدتری با بخش خصوصی و تولیدی‌ها دارد. اختیارات بخش خصوصی بیشتر گردد. ….

 

  1. وضعیت صنعت نساجی را در سال ۹۶ چگونه می‌بینید؟

بی‌شک اگر اقتصاد ما رشد داشته باشد و مصرف کننده‌ها توان خرید محصولات را داشته باشند به طبع آن صنعت نساجی هم خواهد توانست از این رکودی که گرفتارش شده رهایی یابد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×