اخبار فرش ماشینی

تشکیل کمیته راهبردی حمایت از نساجی در وزارت صنعت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

مدیر کل نساجی وزارت صنعت از تشکیل کمیته راهبردی حمایت از صنعت نساجی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبرداد و گفت: قرارداد ترجیحی ایران و ترکیه به معنی باز شدن مرزها بر روی محصولات ترکی نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزای تسنیم، گلناز نصراللهی در نشستی خبری با اشاره به اینکه قرار داد ترجیحی ایران و ترکیه به معنی باز شدن مرزها بر روی محصولات ترکی نیست، اظهارداشت: تعرفه واردات پوشاک ۲۰۰ درصد آن هم با ارز متقاضی است که با تعرفه ۴۰ درصدی قرارداد ترجیحی به ۱۲۰ درصد خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۹۰ درصد پوشاک از مبادی غیر رسمی و بیشتر ۹۰ از کشورهای امارات و چین به کشور وارد می شوند، افزود: صنعت پوشاک و نساجی با واردات کالاهای با کیفیت به کشور مشکلی ندارند اما نکته قابل تأمل ورود کالاهای بی کیفیت و ضربه آنها به تولیدات ملی است.

مدیر کل نساجی وزارت صنعت به سیاست های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای مقابله با افزایش حجم واردات محصولات نساجی اشاره کرد و افزود: قرار است کمیته راهبردی حمایت ازتولیدات صنایع نساجی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل و در آینده اقدامات مناسبی برای مبارزه با قاچاق کالاهی نساجی در سطح عرضه صورت گیرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مدیر کل نساجی وزارت صنعت با اعلام اینکه صنایع نساجی در کل دنیا ۷۹۰ میلیارد دلار صادارت است، گفت:  صنعت نساجی ایران در حال حاضر با فعالیت ۹ هزار و ۸۰۰ واحد  با احتساب فرش  یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صادارت و بدون فرش یک میلیارد دلار صادرات را دارد.

نصراللهی با اشاره به اینکه در سال های اخیر به طور متوسط ۳۰۰ میلیون دلار واردات ماشین آلات صنایع نساجی برای نوسازی واحدهای تولیدی صورت گرفته است، اظهارداشت: علی رغم تمام صحبت ها مبنی بر اینکه واحدهای تولیدی کشور فقط ۳۰ درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده اند اما بنده معتقدم این رقم حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد است.

نصراللهی در ادامه صحبت‌‌های خود با اشاره به اینکه تولیدکنندگان نساجی کشور این روزها با مشکلاتی از جمله افزایش هزینه های تولید و حتی اعلام آنالیز قیمت‌ها روبه رو هستند، تصریح کرد: در سال‌های اخیر در زمینه مد و طراحی  اقدامات مناسبی صورت گرفته است اما این امر با توجه به پتانسیل های داخلی کافی نبوده و باید توسعه بیشتری پیدا کند.

وی با اشاره به اجلاس اخیر کشورهای دی ۸ در تهران، گفت: هر یک از اعضای این سازمان در حوزه نساجی بسیار توانمند هستند و ایران در صدد است برای توسعه صنعت نساجی خود همکاری بیشتری را با این کشورها در قالب قراردادهای ترجیحی داشته باشد.

* تعرفه واردات مواد اولیه نساجی به صفر برسد

در ادامه این نشست خبری علیمردان شیبانی نایب رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با اعلام اینکه تحریم ها نه تنها کاغذ پاره نبودند بلکه بیشتر از ورق های آهنی به صنعت نساجی کشور لطمه وارد کرده اند، افزود: اگر کج سلیقه‌گی ها در برگزاری همزمان نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه صورت نمی‌گرفت شاید صنعت نساجی بهتر می توانست در این نمایشگاه توانمندی خود را به بازدید کنندگان معرفی کند.

وی با اشاره به این که کاهش حجم تولید پنبه در کشور ۶۰ هزار تن است در حالی که نیاز داخل حدود ۱۸۰ هزار تن است، گفت: امیدواریم تعرفه واردات مواد اولیه تولیدکنندگان نساجی در آینده به صفر برسد.

شیبانی در مورد نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه که فردا به صورت همزمان برگزار خواهد شد نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: رقابت با صنعتگران ترکیه به هیچ عنوان امر ناپسندی نیست اما ای کاهش مسئولان کشور شرایط فعالیت را برای تولیدکنندگان داخلی همانند صنعتگران دیگر کشورها قرار دهند.

نصراللهی در ادامه صحبت های این فعال صنعت نساجی با اشاره به دستور سه ماه گذشته وزیر صنعت در تشکیل کارگروه ارتقاء صنعت پوشاک کشور ، اظهارداشت: اعضای این کارگروه مشخص شده اند و ۹ جلسه از آن هم برگزار شده و تدوین سند راهبردی صنعت پوشاک در دستور کار این کارگروه است که امیدواریم هر چه سریع تر تدوین و توسعه بیشتر صنعت پوشاک کشور فراهم شود.

مدیر کل نساجی وزارت صنعت در رابطه با حمایت تعرفه ای وزارت صنعت برای صنعت پوشاک و نساجی، گفت: برای اصلاح تعرفه‌ها از تمامی اتحادیه ها و تشکل های این صنعت درخواست کرده ام تا نظرات خود را در خصوص تعرفه تا زمان نهایی شدن کتاب مقررات واردات و صادرات اعلام کنند.البته قطعاً تعرفه‌ها به سمت افزایش نخواهد بود.

نصر‌اللهی در مورد همزمانی برگزاری نمایشگاه پوشاک ترک در کشور با نمایشگاه پوشاک و نساجی ایران نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهارداشت: هدف از برگزاری این نمایشگاه اعلام توانمندی تولیدکنندگان داخل است اما شاید به صلاح بود نمایشگاه پوشاک ایران در آذر ماه برگزار می‌شد چرا که نزدیکی به شب عید کمی در بین واحدهای تولیدی نگرانی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در نمایشگاه فروشی صورت نمی‌گیرد، گفت: نمایشگاه‌ها وسیله‌ای برای عرضه توانمندی‌های صنعت و مبادله اطلاعات با واحدهای موفق هستند و به هیچ وجه بحث فروش وجود ندارد.

این مقام مسئول در وزارت صنعت با تأکید براینکه موضوع قاچاق را همچنان پیگیری می‌کنیم، گفت: در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز این موضوع را بررسی قرار و گزارشاتی را اعلام خواهیم کرد. باید فضای امن را برای قاچاقچیان نا امن سازیم.

*گله تولیدکنندگان نساجی از وزارت صنعت برای تنظیم قرارداد ترجیحی ایران و ترکیه

محمد نبوی به عنوان رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک نیز در این نشست خبری با اعلام اینکه هر کشوری که بخواهد کالا وارد کشور کند باید از طریق مبادی قانونی باشد،گفت: در صورت ورود کالا از طریق مجاری قانونی، تولید کنندگان داخلی می توانند براحتی با آنها به رقابت بپردازند.
نبوی با اشاره به برگزاری همزمان نمایشگاه تخصصی پوشاک ایران با نمایشگاه پوشاک ترکیه در تهران، گفت: پیش از این تولیدکنندگان داخلی نگران بودند که شاید برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه سبب باز شدن درهای کشور بسوی پوشاک این کشور شود اما اکنون هیچ نگرانی بابت این نمایشگاه وجود ندارد چرا که توان و ظرفیت تولیدات داخلی در حدی است که می تواند با محصولات این کشور به رقابت بپردازند.

به گفته وی، مردم پس از بازدید از هر دو نمایشگاه می توانند قضاوت کنند که تولیدات داخلی نسبت به تولیدات ترکیه هیچ گونه ضعف و کمبودی ندارد بلکه در برخی موارد تولیدات کشورمان از هرجهت نسبت به محصولات ترک برتری دارند.
رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با اشاره به انتقادات نسبت به توافقنامه ترجیحی بین ایران و ترکیه نیز گفت: گلایه ما این بود که در زمان عقد قرارداد هیچ گونه مشورتی با بخش خصوصی کشور صورت نگرفت و ما را در جریان قرار ندادند.

نبوی افزود: در صورت مشورت و آگاهی از آن، به طور قطع بخش خصوصی خود را برای رقابت با طرف ترکیه آماده می ساخت، هرچند در این خصوص خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت قول هایی به ما داده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×