اخبار فرش ماشینی

تسهیلات ۳۰۰ میلیون دلاری جهت برندسازی تامین می شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تسهیلات برندسازی نساجی

صنعت نساجی یکی از قدیمی ترین صنایعی است که ارتباط نزدیکی با نیازهای اولیه هر انسان دارد اما رکود اقتصادی، این صنعت قدیمی را در ایران دچار مشکل کرده است. از سوی دیگر واردات و قاچاق نیز معضل بزرگی بر سر راه این صنعت شده که با وجود اینکه بخش های مختلف آمار متفاوتی از میزان قاچاق اعلام می کنند…

اما به گفته مدیرکل صنایع نساجی وزارت صنعت در بخش پوشاک، آخرین آمار ارزش قاچاق ۷۰۰میلیون دلار است. گلناز نصراللهی بر این باور است که ۶۰ درصد بازار پوشاک کشور در اختیار واحدهای نساجی داخلی و ۴۰درصد آن قاچاق است که بیش از ۸۰درصد آن از کشور چین وارد می شود. از این رو نصراللهی معتقد است که درحال حاضر صنعت استراتژیک نساجی نیازمند سرمایه گذاری است و برای برندسازی، میزان تسهیلات دریافتی از صندوق را باید برای بخش نساجی افزایش دهیم به نحوی که در مرحله اول درحال تامین رقم ۳۰۰میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی برای حمایت از صنعت نساجی هستیم. در همین حال وزیر صنعت معتقد است که افزایش حجم واردات در سال های گذشته باعث شده تا این صنعت با مشکلات زیادی همراه شود و باید طرح های نوسازی صنعت نساجی اجرا شود. از سوی دیگر البته با توجه به اجرای برجام، سرمایه گذاری در بخش های مختلف آغاز شده و شرکت های ایتالیایی و استرالیایی برای سرمایه گذاری در صنعت نساجی علاقه مند هستند.

احیای واحدهای واگذار شده نساجیبه گزارش«تعادل» وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نمایشگاه تخصصی پتو از برنامه وزارتخانه متبوعش برای احیای واحدهای واگذار شده صنعت نساجی به بخش دولتی خبر داد و گفت: نوسازی این واحدها در دستور کار قرار دارد. محمدرضا نعمت زاده گفت: در سال های گذشته برخی واحدهای نساجی دچار مشکل شده اند چراکه این تصور وجود داشت که نساجی یک صنعت قدیمی است و به همین دلیل به این بخش توجه مناسبی نشد. وی افزود: اکنون صنعت نساجی به رکود کشیده شده و میزان واردات نیز افزایش یافته است. نعمت زاده با اشاره به واردات غیررسمی پتو به کشور بیان کرد: میزان این واردات در مبادی مختلف ازجمله مناطق آزاد، مرزها و ته لنجی بیش از تولید داخل است. محصولات وارداتی بدون پرداخت مالیات به کشور وارد می شوند که صنعت داخل قدرت رقابت با آنها را ندارد. به گفته وی درحال حاضر بیش از ۴۰واحد تولیدی در صنعت پتو در کشور وجود دارد و در این بخش انحصاری وجود ندارد.

طرح نصفه نیمه نوسازی نساجیمدیرکل صنایع نساجی وزارت صنعت نیز با بیان اینکه صنعت نساجی بدون دیوار تعرفه با واردات مقابله می کند، گفت: صنعت نساجی در هیچ جای دنیا وضعیتی به این شکل نداشته و دارای حمایت های مختلفی در ممنوعیت ورود کالاهای قاچاق است. گلناز نصراللهی با اشاره به اینکه مهم ترین معضل امروز صنعت نساجی کشور واردات غیررسمی است، اظهار کرد: این واردات هیچ گونه حقوق ورودی را پرداخت نمی کنند. وی با اشاره به اینکه در سال ۸۰-۷۹ یک طرح جامع برای بازسازی صنعت نساجی اجرایی شد، افزود: این طرح به صورت کامل اجرایی نشده که وزارت صنعت درصدد است با احیای آن وضعیت صنعت نساجی کشور را بهبود دهد. مدیرکل صنایع نساجی وزارت صنعت تصریح کرد: ۲۰۰ تعرفه در بخش پوشاک وجود دارد که فقط ۱۰ردیف تعرفه مشمول قرارداد ترجیحی ایران و ترکیه است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

گم شدن رد ورود ۹۰ هزار تن پارچه همچنین رییس انجمن نساجی کشور در ادامه نشست گفت: سال گذشته ۲۲۰هزار تن پارچه وارد کشور شد که فقط ۵۰ هزار تن آن توسط گمرک اظهار شده و ۸۰ هزار تن آن از مناطق آزاد وارد شده اما برای بقیه ۹۰هزار تن آن هیچ آماری وجود ندارد. مروج همچنین از ورود ۷.۵میلیون دلار داروی قاچاق در قالب بسته بندی پتو به کشور خبر داد و یادآور شد: قطعات رایانه و تلفن همراه نیز در همین قالب به صورت غیررسمی وارد کشور می شود که نیازمند ساماندهی است. وی خاطرنشان کرد: دوزندگان پیراهن این موضوع را عنوان می کنند که چنانچه مارک های خود را روی تولیدات نصب کنند با قیمت پایینی در بازار باید کالای خود را بفروشند درحالی که اجناس آنها کیفیت بالایی در حد برندهای برتر دنیا دارد. مروج همچنین گفت: بخش عمده یی از کالاهایی که از طریق ترکیه وارد ایران می شود، چینی است چراکه این کشور یک مرز زمینی آسان دارد و در منطقه آزاد ارس این موضوع را به طور واضح می توان دید که هر روز صبح ردیف کامیون های خالی وارد مرز شده و بعداز ظهر پر از کالا از مرز خارج می شوند. درحالی که تنها یک اتاقک به عنوان گمرک در این منطقه مستقر است که هیچ گونه سوالی درخصوص محتویات کالاهای خارج شده از مرز صورت نمی دهد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×