مد و پوشاک

تسریع در بهبود زخم‌‌ها با نانوالیاف ساخت محققان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تسریع در بهبود زخم‌‌ها با نانوالیاف ساخت محققان

دانشمندان چینی نانوماده‌ای ساخته‌اند که زمان لازم برای بهبود زخم‌های پوستی را کاهش می‌دهد.

این دانشمندان برای تهیه نانوالیاف چیتوسان- پلی وینیل الکل (PVA) حاوی گرافن، از روش الکتروریسندگی استفاده کرده‌اند. این نانوالیاف می‌توانند مستقیما برای بهبود زخم‌ها مورد استفاده قرار گیرند. گرافن نیز به عنوان یک ماده ضدباکتری می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

تحقیقات مختلفی در زمینه کاربردهای زیست‌پزشکی چیتوسان و تاثیر لخته‌کنندگی خون انجام شده است. «بینگان لو» و همکارانش در دانشگاه «لانژو»، روش جدیدی را برای تلفیق مزایای چیتوسان و گرافن ابداع کرده‌اند که نشان‌دهنده خواص ضدباکتری است.

گروه «لو»، با استفاده از روش الکتروریسندگی – روشی که در آن با اعمال جریان الکتریکی به محلول، الیاف بسیار ظریفی تولید می‌شود- گرافن را با نانوالیاف چیتوسان – پلی وینیل الکل (PVA) مخلوط کردند. نانوالیاف چیتوسان ترکیب‌شده با گرافن، غشای نازکی را تشکیل می‌دهند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این گروه این غشاها را بر روی زخم کوچکی بر روی پوست قرار دادند. «لو» می‌گوید این غشاها همانند یک باند زخم را می‌پوشانند و معمولا برای یک زخم تنها یک غشای گرافن – چیتوسان – PVA کافی است.

آنها دریافتند پس از ۱۰ روز زخم‌هایی که با این غشاء پانسمان شده‌اند، به مراتب بهتر از زخم‌هایی که بدون غشاء پانسمان شده‌اند، بهبود یافته‌اند.

«چونهای فان»، متخصص آکادمی علوم چین در زمینه مواد گرافنی می‌گوید: حقیقتا این کار کاربرد جالبی از نانومواد گرافنی در حوزه سلامت است و آسان شدن بهبود زخم‌ها توسط مواد ضدباکتری مبتنی بر گرافن به روشنی قابل مشاهده است.

گروه «لو» برای آزمایش بیشتر این غشاء از کشت سلولی استفاده کردند تا نشان دهند که گرافن تنها برای باکتری‌ها خطرناک است و اثری بر سلول‌های حیوانی ندارد. آنها احتمال می‌دهند این اثر مربوط به انتقال الکترون‌های گرافن از میان غشاهای سلول است.

در این روش با رسیدن الکترون‌ها به DNA باکتری و تخریب آن، تکثیر سلول‌های باکتری متوقف می‌شود. DNA حیوان توسط غشای ثانوی از برخورد الکترون‌ها محفوظ می‌ماند. این گروه قصد دارند جهت تائید مکانیسم پیشنهادی خواص ضدباکتری گرافن را مورد بررسی قرار دهند.

این پژوهشگران، جزئیات نتایج کار تحقیقاتی خود را در مجله‌ی «Nanoscale» منتشر کرده‌اند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×