اخبار نساجی

تدوین نسخه اولیه اولویت بندی کاالاهای وارداتی در خرداد ماه

 

تدوین نسخه اولیه اولویت بندی کاالاهای وارداتی در خرداد ماه

وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت: تامبن سرمایه در گردش واحدهای تولیدی نتیجه فعالیت مرکز مبادلات ارزی است به گونه‌ای که ارز پرداختی صندوق توسعه ملی به واردکنندگان ، تبدیل به ریال شده و در نهایت برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی هزینه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی غضنفری قبل از سفر به بنگلادش در جمع استانداران سراسر کشور با اشاره به راه اندازی مرکز مبادلات ارزی از سوم مهرماه جاری در محل ساختمان ثبت سفارش وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت : کالایی وارداتی به کشور را به سه خانواده تقسیم کرد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : خانواده اول ، شامل ۲ اولویت اول ، کالاهای اساسی و استراتژیک می شود که ارز تخصیصی به آنها با نرخ مرجع (۱۲۲۶تومان ) تعلق می گیرد.

وی اظهارداشت: خانواده دوم ، شش گروه کالایی ( اولویت سه تا هشت ) را در بر می گیرد که به ترتیب شامل مواد اولیه ، کالاهای نیمه ساخته ، تجهیزات فنی و ماشین آلات است که ارز مورد نیاز این کالاها در مرکز مبادله ارزی تامین می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت: گروه سوم یا خانواده سوم شامل اولویت های ۹ و ۱۰ ، کالاهای مصرفی است که کالاهای بادوام و کم دوام را شامل می شود.

غضنفری با بیان اینکه در شرایط فعلی باید همه مردم کمک کنند تا خانواده سوم از گروه کالاهای وارداتی کمتر وارد کشور شود و ارز کمتری نیز به آن تخصیص یابد ، به ویژه اینکه اغلب این کالاها در داخل کشور و با کیفیت های نسبتا مشابه تولید می شود.

تدوین نسخه اولیه اولویت بندی کاالاهای وارداتی در خرداد ماه

وی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع استانداران در باره موضوع اولویت بندی کالاها و نقش وزارت صنعت ، معدن و تجارت توضیح داد: نسخه اولیه اولویت بندی خرداد ماه امسال مطرح شد و پس از آن نسخه نهایی تدوین شد و در۱۸ تیرماه طبق دستو رئیس جمهوری مقرر شد تا ارز مرجع به پنج اولویت اصلی کالا تخصیص یابد اما سرانجام بانک مرکزی به ۲ اولویت ارز مرجع اختصاص داد.

غضنفری با بیان اینکه وزارت صنعت ، معدن وتجارت تا پیش از این ، نقشی در تعیین ارز کالاهای وارداتی به کشور نداشته ، افزود: قبلا تمام کالاها مشمول ارز مرجع می شدند و هیچ اولویت بندی وجود نداشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشکر از بانک مرکزی که ایده پنجره واحد این وزارتخانه را پذیرفت ، اعلام کرد : انتظار می رود مدیریت بانک های عامل مانند بانک مرکزی در شرایط خاص خود بهترعمل کنند.

دوخواسته وزیر از بانک های عامل

وی در ادامه دو خواسته خود را از بانک های عامل مطرح کرد و گفت : برای ایجاد اطمینان در همه مشتریان و آرامش درفضای کسب و کار انتظار می رود بانک های عامل اعلام کنند که سپرده ارزی مشتریان نزد آنها در چارچوب مقررات بانک مرکزی نگه داری می شود و درصورت درخواست مشتری به صورت ارزی قابل انتقال است .

غضنفری افزود: بانک های عامل باید در شرایط فعلی با جلب اعتماد مشتریان کمک کنند تا ارزهای در نزد مردم بتدریج دربانک های عامل سپرده گذاری شود و در مسیر درست اقتصادی به کار گرفته شود ، طبیعی است که مرکز مبادلات آماده همکاری با بانک های عامل برای ابتدا به کار گرفتن این سپرده ها در مسیر مواد اولیه و تولید است.

دومین درخواست وزیر صنعت ، معدن و تجارت از بانک های عامل ، عدم افزایش کارمزدهای بانک و وجوه ریالی دریافتی برای گشایش “ال سی ” بود. وی گفت : از آنجا که افزایش قیمت ارز موجب کاهش توان تولید کنندگان برای واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی شده بانک های عامل نیز باید کمک کنند که هزینه های این تولید کنندگان به حداقل ممکن کاهش یابد .

دارندگان ثبت سفارش در استان ها به بانک های عامل مراجعه کنند

وی دربخش دیگری از سخنان خود به استانداران گفت : دارندگان ثبت سفارش در استان ها می توانند ازطریق شعب بانک های عامل از خدمات ارزی استفاده کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از استانداران خواست تا با تشکیل مستمر جلسات ستاد تسهیل تولید و کمیته تنظیم بازار کمک کنند تا در ماه های باقی مانده سال مشکلات واحدهای تولیدی حل شده تا کمبودی دربازار به وجود نیاید .

کالاهای اساسی به میزان کافی ذخیره سازی شده است

غضنفری ضمن ارایه گزارشی از کالاهای اساسی و ذخیره سازی شده تصریح کرد: مردم نگران موجودی کالاهای اساسی درکشور نباشند، زیرا خدمتگزاران آنها در وزارت صنعت ، معدن و تجارت و دولت به طور مستمر این ذخایر را زیر نظر دارند .

وی ازعمده فروشان و بنکداران نیز خواست ازهر گونه عدم عرضه خودداری کنند، زیرا این اقدام نوعی احتکار است و معدود افرادی که به این کار اقدام کنند ، ازطریق تعزیرات با آنها برخورد می شود.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین درپاسخ به درخواست استانداران مبنی براینکه برخی مصوبات ستاد تسهیل توسط بانک های عامل اجرا نمی شود، گفت : در هماهنگی صورت گرفته با صندوق توسعه ملی و تعدادی ازبانک های عامل سهم ۱۰ درصدی ریالی منابع صندوق از طریق بانک های عامل در اختیار تولید کنندگان قرار می گیرد وبه این وسیله مصوبات ستاد تسهیل تولید در استان ها قابلیت اجرایی پیدا می کند.

به گزارش مهر، روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خبر، از مهدی غضنفری به عنوان طراح راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی نامبرده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×