اخبار فرش ماشینی

تدوین بودجه سال ۸۸

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان دغدغه های خود برای تدوین بودجه سال ۸۸ کل کشور گفت: به نظر می رسد با تصمیمات بزرگ اقتصادی که در ایران اتخاذ شده، قطعا تغییراتی باید در بودجه های سنواتی به خصوص بودجه سال آتی رخ دهد.
یحیی آل اسحاق افزود: اگر بتوان بودجه سال ۸۸ کل کشور را در قالب برنامه پنجم توسعه که کلیاتش در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده، تنظیم کرد، قطعا نقاط مثبت بهتری خواهد داشت.
وی تصریح کرد: اما در رابطه با مسائلی نظیر تجارت، واقعیت این است که متاسفانه هنوز بخش تجارت در کشور جایگاه اصلی خود را در رویکردها به خصوص موضوع تدوین بودجه های سنواتی پیدا نکرده و تا زمانی که مقوله تجارت به معنای مجموعه تعاملات اقتصادی بین المللی به عنوان یک بخش محوری در اقتصاد کشور مطرح نباشد ما مشکل اساسی خواهیم داشت.  وی اظهار داشت: هم اکنون به صورت لفظی سخنان بسیاری در خصوص اولویت تجارت در کشور مطرح می شود، اما آنچه حاصل شده غیر از آن است و همه سیاست ها، دستورالعمل ها، تخصیص منابع و بودجه ها با رویکرد درون نگری به اقتصاد تدوین می شود.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: این نگرش باید اصلاح شود، زیرا زمانی که اقتصاد برون نگر مبنای کار قرار گیرد، به تبع آن صادرات و تعاملات بین المللی شکل گرفته و ارزش گذاری و جهت گیری ها عوض می شود. واقعیت این است که تجارت موتور محرک و محور توسعه اقتصادی و امنیت کشور بوده و نقش استراتژیکی در توسعه امنیت ملی دارد.  وی اظهار داشت: کمتر موضوعی نظیر تجارت تا این اندازه در سطح توسعه و امنیت ملی نقش جدی دارد، اما متاسفانه فضایی که از قبل انقلاب بوده و بعد از انقلاب شکل گرفته به گونه ای است که هنوز باورمان نشده اگر بخواهیم در منطقه اول شده و به اهداف سند چشم انداز دست یابیم باید تجارت را جدی بگیریم.
آل اسحاق تصریح کرد: مگر می توان در منطقه اول شد ولی در بازار سرمایه منطقه حضور نداشت، از سوی دیگر مگر می توان صادرات را جز با تعامل با اقتصادهای جهانی بالابرد، درحالی که در اقتصاد مبنای معادله «برد- برد» است و نمی توان به کشوری گفت که تمامی اجناس تولیدی ما را بخرد ولی ایران خریدار کالاهای آن نباشد. به گفته این مقام مسوول در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، نمی توان به دنیا گفت که تعرفه های کالاها را به صفر برساند ولی دور کشور خود یک دیوار تعرفه ای بلند کشید، نمی توان از دنیا خواست که ثبات قوانین و مقررات در رفتار را پیشه کند ولی ایران هر روز یک نوع تکان در عرصه های اقتصادی به خود ببیند.
وی تاکید کرد: دیدگاه برون نگری باید در تدوین بودجه سال ۸۸ کل کشور لحاظ شود، اگر این دیدگاه در نظر گرفته شود قطعا سهم ما از تجارت جهانی ۶/۰درصد نخواهد بود، از سوی دیگر صادرات و واردات ما نیز تقابلی نخواهد شد.
منبع:دنیای اقتصاد

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×