اخبار نساجی

هجوم دوباره گرانی به بازار در اولین روزهای سال۹۱

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – در حالی ایام عید قیمت انواع گوشت و مرغ در بازار گران شده که به نظر می رسد مدیریت عرضه و کنترل قیمت در بازار نیز با شروع تعطیلی عید تعطیل شده و به گرانی گوشت و مرغ دامن زده است.

این اتفاق در حالی صورت رخ می دهد که مسئولان قبل از عید خبر از ذخیره سازی کافی این اقلام داده بودند و حتی در مورد تولید مرغ نیز اعلام مازاد تولید کرده بودند که به گفته آنها برای تعادل عرضه و تقاضا نیاز به صادرات دارد.

اما چه شده که با این وضعیت تولید و ذخیره سازی، به یکباره در مدت کوتاه تعطیلات عید قیمت انواع گوشت و مرغ گران شده است؟
در حالی هر کیلوگرم گوشت گوساله با استخوان در کشتارگاه قبل عید ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود که امروز با هزار و ۵۰۰ تومان افزایش به ۱۴ هزار تومان رسیده است و با این بهانه قیمت گوشت گوساله خالص در مغازه ها برای مصرف کننده هر کیلوگرم بین ۱۸ الی ۱۹ هزار تومان در نوسان است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ که قبل از عید ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود تا کیلویی ۵ هزار و ۵۰۰ تومان نیز رسیده است.
اگرچه در این میان صحبت از افزایش قیمت نهاده های دامی بویژه خوراک دام به عنوان عاملی برای افزایش قیمت مطرح می شود،اما افزایش به یکباره در طول دو هفته تعطیلی سرمنشأ دیگری دارد که به عدم مدیریت صحیح عرضه و کنترل قیمت ختم می شود.

*** دلایل افزایش قیمت گوشت

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می گوید؛ دلیل اصلی افزایش قیمت هنوز مشخص نیست اگرچه علوفه گران شده و هنوز بره های نو به بازار نیامده است و وضعیت آب و هوایی هم طوری است که علوفه ها سبز نشده،اما در طول ایام عید نیز دام به کشتارگاه ها نرسیده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ملکی در حالی خروج غیرمجاز دام را دلیل دیگری برای افزایش قیمت گوشت مطرح می کند که این موضوع همواره در طول سال مطرح است و نمی تواند عامل موثری برای افزایش قیمت در کوتاه مدت محسوب شود.

وی همچنین در مورد پیش بینی خود از آینده قیمت گوشت می گوید؛ باید حداقل یک هفته صبر کنیم تا وضعیت تولید و وارداتی که انجام می شود،مشخص شود وگرنه با همین وضعیت موجود قیمت گوشت قابل پیش بینی نیست.

***مرغ چرا گران شد

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ تهران در خصوص افزایش قیمت مرغ اظهار داشت: در ایام نوروز تقاضای مرغ افزایش پیدا کرده بود و در واقع قیمت مرغ براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود.

اما سئوال این است که آیا افزایش تقاضا در ایام عید غیر قابل پیش بینی است که نتوان تنظیم کرد و ذخیره سازی های قبل از عید و تولید مازاد مرغ قرار است کی به کار آید؟
البته این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود بی انصافی اصناف را دلیل گرانی می داند و می گوید: قیمت مرغ در نقاط مختلف تهران از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان داشت در حالی که همه این افراد مرغ زنده را به همان قیمت ۳ هزار و ۱۰۰ و ۳ هزار و ۲۰۰ تومان خرید می کنند،لذا انتظار می رود تا صنوف انصاف را رعایت کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ تهران اظهار داشت: قیمت مرغ زنده در ایام نوروز بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان در هر کیلوگرم گران شد، اما نوسان قیمت مرغ کشتار روز، بیش از هزار تومان در نقاط مختلف شهر بود.

***شیر در تهران گران شد

در ایام نوروز و در حالیکه بازرسی های متعدد از صنوف و توزیع کنندگان کالاهای اساسی به حداقل ممکن رسیده بود و همه در گیر دید و بازدید عید بودند برخی صنوف و کارخانجات تولیدکننده کالاهای اساسی اقدام به افزایش قیمت ها کرده اند.

بر اساس گزارش های رسیده بیشترین تخلف در قیمت محصولات لبنی بوده است. گزارش های مردمی حکایت از آن دارد که قیمت برخی برندهای محصولات لبنی با افزایش قیمت غیر منطقی مواجه بوده است. این در حالیست که این محصولات در سال گذشته سه بار دستخوش تعیین و افزایش قیمت شده بودند.

بر اساس مشاهدات شیر یک لیتری در بسته بندی کیسه ای در شهر تهران به قیمت ۱۲۵۰ تومان عرضه شده است در حالیکه قیمت این محصول باید در بسته بندی های با ظروف در دار پلاستیکی به این ترتیب باشد و با بسته بندی کیسه ای قیمت نباید از ۷۵۰تا ۸۵۰ تومان تجاوز کند.

***افزایش قیمت لوازم خانگی

رییس اتحادیه کشوری لوازم خانگی با اشاره به رضایت خاطر تولید کنندگان از تاخیر در اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها ، گفت:به طور قطع اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها قیمت لوازم خانگی را افزایش خواهد داد.
محمد طحان پور اظهار داشت: با توجه به اینکه شرکت ها در مرحله انبار گردانی هستند هیچ افزایش قیمتی در کالاها ایجاد نشده و افزایش قیمت لوازم خانگی در سال جاری تایید نمی شود .

وی ادامه داد: برخی از لوازم خانگی ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت را در سال گذشته تجربه کردند .
رییس اتحادیه کشوری لوازم خانگی اظهارکرد: در سال جاری هنوز کالای جدیدی به بازار عرضه نشده و شرکت ها درمرحله انبار گردانی هستند و انبار گردانی تا مشخص شدن وضعیت ارز ادامه دارد.

***افزایش کرایه تاکسی

رانندگان تاکسی حق افزایش کرایه‌ها را قبل از ابلاغ رسمی ندارند و با هرگونه تخلف برخورد می‌شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان این‌که برای کنترل افزایش قیمت‌های تاکسی‌ها نظارت‌ها را افزایش می‌دهیم گفت: رانندگان تاکسی اجازه افزایش کرایه‌ها قبل از قانونی شدن نرخ‌ها را ندارند و در صورت اعلام هر گونه گزارشی از سوی شهروندان به‌شدت با متخلفان برخورد می‌کنیم.

محمد احمدی بافنده افزود: افزایش کرایه‌ها باید هر چه زودتر در شورا و فرمانداری به تصویب برسد زیرا توجیهی برای رانندگانی که همه هزینه‌هایشان افزایش داشته است وجود ندارد که کرایه‌های سال گذشته را دریافت کنند.
پیش از این معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی کرایه‌های حمل و نقل عمومی از سوی شهرداری خبرداده بود.

این درحالی است که تیرماه سال گذشته کرایه‌های تاکسی برای دومین بارافزایش ۱۵ درصدی داشت و مسئولان دولتی وعده دادند با هرگونه افزایش قیمت در سال ۹۱ مخالفت می‌کنند.

***افزایش قیمت موز تا دو برابر

رئیس اتحادیه میوه و تره بار اعلام کرد: امسال قیمت میوه شب عید عرضه شده از سوی بخش خصوصی با نرخ میوه دولتی یکسان بود.

حسین مهاجران گفت: امسال سیب و پرتقال شب عید بخش خصوصی با قیمت مشابه میوه ذخیره شده دولتی در میادین عرضه شد که به تبع این امر تقاضا برای محصولات بخش خصوصی بیشتر از میوه دولتی بود.
وی در این خصوص افزود: امسال سیب حدود ۱۰ درصد گران تر از سال قبل و پرتقال ۱۰ درصد ارزان تر از شب عید سال گذشته عرضه شد. از سوی دیگر در این مدت با افزایش قابل ملاحظه قیمت موز روبرو بودیم.

مهاجران با اشاره به اینکه پیش از ایام نوروز مذاکراتی میان واردکنندگان موز و مسئولان سازمان حمایت برای تنظیم بازار موز صورت گرفته بود، عنوان کرد: طبق توافقات صورت گرفته موز می بایست با قیمتی در حدود هر کیلو ۱۳۸۰ تومان عرضه می شد این در حالی است که هم اکنون نرخ این محصول در بازار به بیش از ۳۲۰۰ تومان در هر کیلو رسیده است.
وی ضمن تاکید بر اینکه قیمت کنونی موز بیش از دو برابر قیمت توافقی است، تصریح کرد: متاسفانه عده ای در بازار این محصول خلل ایجاد کردند. در حال حاضر نیز عرضه و تبادل موز توسط دلالان در بازار صورت می گیرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×