اخبار فرش ماشینیاسلاید شونساجی و مردم

ضرورت حمایت دولت از تولید کنندگان فرش ماشینی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تولیدکنندگان معتقدند: درحال حاضر توانایی تولید دستگاه های فرش ماشینی را داشته و این صنعت باید مورد حمایت دولت واقع شود که در این صورت  تولید کنندگان ایرانی نه تنها فرش بلکه ماشین آلات هم می توانند تولید کنند.

شنبه این هفته برنامه بارکد با حضور احمد اخباری، مدیر عامل شرکت شادمان بافت کاشان و مجتبی محمدی، مدیر عامل شرکت آسان فرش تجار برگزار شد. رضا کاظمی از کارشناسان حوزه فرش نیز به عنوان مهمان تلفنی در برنامه حضور داشت .
در ابتدای این نشست احمد اخباری، مدیر عامل شرکت شادمان بافت کاشان گفت: شرکت شاهرخ در اوایل سال ۷۰ تاسیس و توانست به چند شرکت گسترش یابد. این شرکت از سال ۸۲ اقدام به خرید ماشین آلات جدید کرد که از طریق آن پشت فرش را زین می زند، روی فرش را فیشینگ، کناره های فرش را زیگزاگ و سر فرش را ریشه می کنند.
وی با اشاره اینکه یکی از پروسه های مهم، نقشه و طراحی فرش های ایرانی است که هیچ کشوری نمی تواند مانند آن را تولید کند، افزود : فرش ماشینی از سال ۷۰ گسترش یافت و بیش از هزار واحد فرش بافی ماشینی در شهرهای کاشان و آران بیدگل مستقر هستند.

توقف تولید فرش ماشینی در صورت کاهش صادرات

اخباری با اشاره به نوسانات و افزایش نرخ ارز، تاکید کرد: درصورتی که نتوانیم صادرات خود را ادامه دهیم، قطعا تولید متوقف می شود.
در ایران و جهان، کاشان قطب فرش ماشینی نام گرفته و در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد تولیدات این شهر صادر می شود.حتی در کشورهای عربی کاشان را به عنوان شهر فرش می شناسند و صادرات ما به کشورهای چین ، استرالیا ، مالزی و کشورهای عربی است .
مدیر عامل شرکت شادمان بافت کاشان با بیان اینکه ترکیه به لحاظ صادرات جلوتر از ما است ولی محصولات این کشور کیفیت ندارد، عنوان کرد : شرکت ما گروه طراحی با بهترین کیفیت داشته و در تلاشیم تا طرح های سنتی و نقش و نگار روز و با توجه به نیازهای مشتری تولید کنیم .

کاهش قدرت خرید مردم به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی

به گفته وی، امروز با توجه به اوضاع اقتصادی نامساعد مردم، قدرت خرید آن ها کاهش یافته اما میزان صادرات فرش درحد بالایی است؛ به همین منظور طرح ، رنگ ، اندازه و سلیقه کشورهای خریدار را متوجه و با سبک آن ها محصولات خود را تولید می کنیم .
اخباری تصریح کرد: اخیرا حرفه جدیدی در ایران تحت عنوان «طراح فرش» ایجاد شده است و شرکت ها و گروه های تحصیل کرده ای هستند که طراحی فرش می کنند که حتی کشوری مانند ترکیه به این استعداد نمی رسد. همچنین افرادی هستند که تحصیل کرده ، خوش بین و خوش ذوق بوده و می توانند نقشه های جدیدی طراحی کنند و با کنار هم گذاشتن رنگ های مختلف فرشی تولید می شود که جهان پسند باشد.
مدیر عامل شرکت شادمان بافت کاشان با اشاره به نیروهای فعال در صنعت فرش، بیان کرد : عده ای مانند رانندگان و ریسندگان نخ مقدمات این صنعت را فراهم می کنند و برخی نیز با ضایعات روی فرش محصولات را تولید و به بازار ارائه می دهند.

تحریم ها فرصتی برای تولید ماشین الات با کیفیت فرش است

وی اظهار کرد: درصورت ادامه تحریم ها، کاشان طی سه تا چهارسال آینده با استفاده از مهندسان ، جوانان باتجربه و خوش ذوق می تواند ماشین آلات در حد خارجی بسازند.
اخباری با اشاره به موانع پیش روی این صنعت، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سیستم های الکترونیک به کمک سیستم های مکانیک نیامد ، نتوانستیم فرش ۷۰۰ یا هزار شانه تولید کنیم؛ بنابراین اگر شاخه های مختلف صنعت در کنار هم باشند ، توانایی تولیدات داخلی را خواهیم داشت.

تلاش می کنیم تا به فرش دستباف نزدیک تر شویم

مدیر عامل شرکت شادمان بافت کاشان تصریح کرد : فرش ماشینی کاشان در جهان هنوز شناخته شده نیست و قیمت آن هم نسبت به محصولات خانگی پایین تر است ؛ بنابراین تلاش کرده به فرش دستباف نزدیک تر شویم. ما بهترین طراح هان فرش را در اختیار داریم  ، به همین منظور نقشه از سراسر ایران با قیمت بالا خریداری کرده و بعد از ساخت و تولید آن به بازار ارائه می دهیم.

تجارت، اساس هرگونه فعالیت تولیدی است

در ادامه این برنامه مجتبی محمدی، مدیر عامل شرکت آسان فرش تجار با بیان اینکه تجارت، اساس هرگونه فعالیت تولیدی است، بیان کرد : بنده ۱۲ سال در این زمینه فعالیت دارم و مجموعه ما اعتماد بسیاری به کار تیمی دارد و به صورت گسترده در تمام بخش های این صنعت و در بخش تولید به نام مجموعه «مرینوس» در حال فعالیت هستیم؛ در بخش توزیع نیز به نام«آسان فرش تجار» با نماینده های مختلف بسیاری در سراسر کشور در ارتباط هستیم .
محمدی افزود: در بخش طراحی نقوش تلاش کرده تا طراحی های خود را به سمت طراحی های دستباف ببریم. مارکت پلیس بازار جدیدی است و طبیعتا فرش ماشینی هم نمی تواند خارج از این بازار باشد و سهم خود را از این بازار کسب کند؛در این بخش با نام آسان فرش فعال هستیم.
وی با اشاره به این مطلب که یکی از نکات مهم در صنعت، تخصصی فکر کردن است، بیان کرد: سعی کردیم هر کدام از بخش ها به صورت مجزا و تخصصی مدیریت خود را انجام دهند. واقعیت این است فرش با وجود مردم ایران خیلی عجین شده و  البته طبعاتی هم در پی دارد.
مدیرعامل شرکت آسان فرش تجار با اشاره به تاریخچه تولید فرش ماشینی در ایران، عنوان کرد: سال ۵۳ تولید فرش ماشینی در ایران آغاز شد و شباهت بی نهایت این فرش ها به فرش دستباف موجب پذیرش آن ها از سمت مردم شد. دستگاه های ماشینی توانست نیاز بازار را تامین کند و سیستم ماشینی تلاش کرده تا به فرش دستباف نزدیک تر شود.
وی با بیان اینکه هنر دست طراحان ما را شاید هیچ کشوری نداشته باشد، عنوان کرد : مجموعه مرینوس به دنبال ارائه خدمات بهتر و علاقه مند به همکاری با افرادی است که بتوانند خدمات مورد نیاز مردم را در شهر و استان های دیگر فراهم کند .
محمدی با اشاره به محدودیت دستگاه های فرش ماشینی نسبت به فرش دستباف، اظهار کرد: یکی از محدودیت ها تعدد رنگ است. در فرش های دستباف محدودیت رنگ وجود ندارد ولی فرش ماشینی هشت رنگ است.همیشه این ذهنیت بوده که چگونه می توان از تعداد رنگ های بیشتری استفاده کنیم تا محصول به فرش دستباف نزدیک تر شود که به تازگی در این زمینه تکنولوژی جدیدی وارد کشور شده است . امیدواریم تا یک ماه آینده نمونه این فرش ها را  شرکت «مرینوس» ارائه دهد که محدودیت رنگ نداشته و تمام آن چیزی که فرش دستباف به مشتری ارائه می کند در فرش های ماشینی نیز صورت گیرد.

مشکلات ما سیاسی است نه اقتصادی

مدیرعامل شرکت آسان فرش تجار، تصریح کرد: صنعت فرش این قابلیت را دارد تا ارزش اقتصادی بالایی داشته باشد. متاسفانه در همه بخش های جامعه شاهد سیاست زدگی هستیم. به عنوان نمونه در برخی مواقع اتفاقات اشتباه اقتصادی ، ناکارآمدی و عدم حرفه ای بودن شخصی تصمیم گیری می کند؛ بنابراین موضوعات ما ریشه اقتصادی نداشته و سیاسی است.
به گفته وی نباید ارزش اقتصادی را با تورم اشتباه گرفت ، راهکارهایی نیز وجود دارد اما باید کار را به دست افراد کاردان سپرد.
رضا کاظمی از کارشناسان حوزه فرش نیز نیز به عنوان مهمان تلفنی در برنامه حضور یافت و گفت : در شهرکاشان و آران بیدگل حدود ۳۰ هزار نفر کارگر بیمه شده تامین اجتماعی به صورت قانونی در کارخانجات فرش مشغول به کار هستند.
وی افزود : مسئولان برای ارز الیاف و ارزهایی که در بازار رواج است ، چاره اندیشی کنند. مقداری از این الیاف در ایران و مقداری هم در خارج از کشور تولید می شود.

ایران در زمینه تولید فرش پیشتاز است

این کارشناس حوزه فرش، تصریح کرد: در جهان دو کشور ترکیه و ایران حرف اول را در تولید فرش می زنند، اما به نظر ما ایران از منظر تولید فرش بالاتر از کشور ترکیه است.

ضرورت حمایت دولت از تولید کنندگان فرش ماشینی

کاظمی در ادامه اظهارکرد: دغدغه صنعتگران این است که ظرفیت های این صنعت کاهش نیابد و بتوانیم صادرات داشته و خدمات را با قیمت های معقول به مردم ارائه بدهیم. به گفته وی، توانایی تولید دستگاه های فرش ماشینی را داریم و این صنعت  باید مورد حمایت واقع شود . تولید کنندگان ما نه تنها فرش بلکه ماشین آلات هم می توانند تولید کنند.
این کارشناس حوزه فرش در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان با استفاده از دیدگاه های کارشناسان متوجه خواهند شد که چه صنعتی بیشترین سرمایه را داشته و چه صنعتی وجه کارگری را پرداخت می کند. صنعتگران ما نگران بیکار شدن کارگران هستند.صنایع نیازمند سرمایه بوده و نیروهای ما توانایی این کار را دارند. در بخش های صادرات، واردات، گمرکات و …مشکلاتی بوده که متاسفانه مسئولان زمانی برای حل این مسائل که اهمیت بسیاری دارد، نمی گذارند.

منبع: عصر اقتصاد- سمیه بابایی

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×