اخبار نساجی

تحلیل بورس؛ ضعف توام با آرامش بورس

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن


تحلیل بورس؛ ضعف توام با آرامش بورس


بورس اوراق بهادار تهران روز شنبه به سنت روزهای بین تعطیلی، بازاری ضعیف را شاهد بود که در آن شاخص ۵/۲۰ واحد افت کرد.

معامله‌گران روز شنبه در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که فضای نیمه‌تعطیل بازار و ریسک‌های موجود سبب احتیاط معامله‌گران شد؛ امری که در شروع بازار در روز سه‌شنبه نیز موثر خواهد بود. به ویژه آنکه بازار طی دو روز آینده نیز به دلیل تعطیلی پایان هفته همچنان از شکل‌گیری یک روند چند روزه به دور خواهد بود و احتمالا جو آرام توام با ضعف در خرید سهام را تجربه خواهد کرد.

در بازار سهام معامله‌گران در تحولات کلان روز یکشنبه شاهد سخنان مهم رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد رحلت حضرت امام (ره) بودند. ایشان در این مراسم فرمودند: حرکت بی‌وقفه به سمت قله پیشرفت موجب بی‌اثر شدن موانع دشمن، از جمله تحریم‌ها خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: ملت ایران اکنون در حال حرکت در دامنه است و آن روزی که به قله برسد، دشمنی‌ها و معارضه‌های خباثت‌آمیز نیز به پایان خواهد رسید.
در همین حال با نزدیکی زمان برگزاری نشست مسکو و فعال‌سازی تحریم‌های یک‌جانبه اتحادیه اروپا معامله‌گران شاهد پر‌رنگ‌تر شدن مسایل سیاسی هستند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

چه خبر از بازارهای جهانی؟
در حوزه اقتصادی نیز معامله‌گران با شرایط دشواری مواجهند؛ در مهم‌ترین موضوع شرایط بازارهای بین‌المللی پیش روی معامله‌گران است. در حالی که ماه پیش انتظار برای بهبود شرایط در اتحادیه اروپا افزایش یافته بود، زنجیره‌ای از مسایل و مشکلات متعاقب نتایج انتخابات فرانسه موجب شده است یورو به سوی فروپاشی سوق پیدا کند. یورو که با تقابل آلمان و فرانسه و همچنین مشکلات مالی یونان مواجه بود، در هفته گذشته با بحران مالی اسپانیا نیز همراه شد.

اسپانیا که با بحران بدهی و کسری بودجه روبه‌رو است، خواستار تشکیل سازمانی جدید در منطقه یورو برای مدیریت بهینه امور مالی کشورهای عضو یورو شد.
به گزارش فارس به نقل از رویترز، ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا تاکید کرد: منطقه یورو باید با تشکیل سازمانی جدید برای مدیریت امور مالی یورو پیام روشنی را برای بازارهای مالی بین‌المللی بفرستد، این پیام این است که منطقه یورو با تمام قدرت به حیات خود ادامه خواهد داد و قادر است بر مشکلات اقتصادی و مالی خود غلبه کند.
اظهارات راخوی در حالی است که نشست آتی رهبران اروپا قرار است ۲۸ ژوئن در بروکسل برگزار شود.

آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه یورو همچنان ضمن مخالفت با انتشار اوراق قرضه یورو خواستار افزایش همگرایی مالی و اقتصادی در بین اعضای یورو و اجرای تعهدات کشورهای بحران‌زده در زمینه سیاست‌های ریاضت اقتصادی است. رشد فزاینده هزینه‌های بودجه طی سال‌های گذشته و مشکلات بخش مسکن و سیستم بانکی آینده اقتصادی اسپانیا را به شدت تهدید می‌کند.

کسری بودجه اسپانیا سال گذشته به بیش از ۹/۸ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است. مادرید قصد دارد با افزایش مالیات‌ها کاهش دستمزدها و افزایش سن بازنشستگی بخشی از کسری بودجه و بدهی‌های خود را کاهش دهد. اسپانیا با نرخ بیکاری بالای ۲۴ درصدی بالاترین بیکاری را در بین کشورهای صنعتی و توسعه یافته در اختیار دارد.
تبعات بحران اقتصادی در حوزه یورو به همراه ناامیدی معامله‌گران از آمارهای اقتصادی قدرت‌های عمده به افزایش ارزش دلار و در مقابل کاهش شدید ارزش یورو و همچنین فلزات و مواد خام به ویژه نفت منجر شده است. کاهش شدید بهای نفت که علاوه بر شرایط اقتصادی ناشی از اشباع بازار جهانی است، بهای نفت وست تگزاس را به مرز ۸۱دلار در هر بشکه رسانده است. نفت برنت دریای شمال نیز به زیر یکصد دلار رسیده است. در بازار جهانی نفت عربستان سعودی برای نخستین بار در سی سال اخیر به صورت پایدار بالای ۱۰میلیون بشکه در روز تولید کرده است. نگرانی از بحران اقتصادی اروپا و آمار ناامید کننده چین دیروز بازارهای جهانی سهام و مواد خام را با کاهش شدید مواجه کرد، به گونه‌ای که بهای مس به مرز ۷هزار و ۲۰۰دلار رسیده است.

نرخ سود بانکی کاهش می‌یابد؟
در صحنه اقتصاد داخلی اما به نظر می‌رسد با کمرنگ شدن اجرای فاز دوم طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها معامله‌گران شاهد افزایش توجه به احتمال کاهش نرخ سود بانکی هستند.
افزون بر این، دبیرکل بانک مرکزی از امکان کاهش نرخ سود بانکی به شرط کنترل سایر بازارها خبر داد و گفت: بانک مرکزی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بازار ارز و سکه دخالت دارد.

محمود احمدی درباره امکان کاهش نرخ سود بانکی به مهر گفت: برای کاهش نرخ سود بانکی عوامل مختلفی باید مد نظر قرار گیرد، یعنی کاهش نرخ سود بانکی بستگی به عملکرد عوامل مختلفی دارد.
دبیرکل بانک مرکزی نرخ سود و نرخ بهره را یکی از پارامترهای اقتصادی دانست و افزود: چنانچه سایر بازارهای اقتصادی و پارامترها کنترل شوند، می‌توان نرخ سود بانکی را نیز متناسب با آنها کاهش داد.

همچنین معامله‌گران شاهد اظهار نظر دوباره رییس‌ کل در مورد نرخ دلار بودند، که وی تلویحا کاهش قیمت دلار در آینده نزدیک را رد کرد.
محمود بهمنی اظهار کرد: نکته ظریفی که در مورد قیمت تمامی ارزها از جمله دلار باید مورد نظر باشد، این است که در واقع قیمت ارزی مانند دلار در میان زنجیره‌ای از علل و عوامل قرار دارد و همزمان از مجموعه علل تاثیر می‌گیرد و بر مجموعه نیز تاثیر می‌گذارد.
رییس‌ کل بانک مرکزی ادامه داد: به این ترتیب تا زمانی که علل تاثیرگذار بر قیمت دلار به قوت خود باقی است نباید انتظار داشت روند حرکتی برابری دلار با ریال تغییر اساسی کند.
«ذوب» بدون خریدار ماند، سرانجام «حفارس» چه می‌شود؟

روز شنبه معامله‌گران در کنار بازاری ضعیف شاهد عدم انجام معامله بلوک ۱۵درصدی ذوب‌آهن اصفهان بودند که این امر شگفتی معامله‌گران را به همراه داشت.
در حالی معامله‌گران در ابتدای بازار با صف خرید نماد ذوب‌آهن اصفهان مواجه بودند که برخی شایعات از حضور خریدار یا خریداران برای بلوک ۱۵درصدی ذوب‌آهن حکایت داشت، اما با گذشت زمان این خبرها رنگ باخت و در نهایت با عدم حضور خریدار نماد ذوب به صف فروش کشیده شد. کارشناسان غیر‌موثر بودن بلوک ۱۵درصدی و همچنین نامشخص بودن شرایط مالی شرکت را دلیل شکست اولین عرضه بلوکی ذوب‌آهن می‌دانند. شکست عرضه ذوب‌آهن اصفهان بار دیگر لزوم تجدید نظر در عملکرد سازمان خصوصی‌سازی را مطرح ساخته است. شکست عرضه بلوکی ذوب‌آهن تردیدهایی را مورد این واحد اقتصادی ایجاد کرده است، به ویژه آنکه این شرکت در ارزش بازاری نزدیک به یک هزار و ۷۰۰میلیارد تومان راهی تابلو شده بود که ارزش بازار اندکی به شمار می‌رود.

از سوی دیگر امروز بلوک ۲۰درصدی حمل و نقل خلیج فارس عرضه می‌شود که انتظار می‌رود این عرضه خوش عاقبت‌تر از عرضه بلوک ذوب‌آهن اصفهان باشد.
در گروه فلزی، مدیرعامل فولاد مبارکه از راه‌اندازی نخستین کارخانه احیای مستقیم (مگا مدول) ۵/۱میلیون تنی، با فناوری ایرانی توسط این شرکت در تیرماه امسال خبر داد.
محمد مسعود سمیعی‌نژاد، با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران، گفت: این واحد تولید آهن اسفنجی، یکی از دو واحد ۵/۱میلیون تنی احیای مستقیم است که در مجتمع فولاد مبارکه اجرا شده است. ظرفیت واحدهای احیای مستقیم راه‌اندازی شده تاکنون، کمتر از یک میلیون تن بوده است.
وی افزود: مجموع سرمایه‌گذاری این دو واحد عظیم، حدود سه هزار و ۷۰ میلیارد ریال است.

مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به سرمایه‌گذاری ۳۰ هزار میلیارد ریالی این مجتمع برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و دستیابی آن به ظرفیت ۹/۱۱ میلیون تنی فولاد خام تا پایان سال ۹۳، تصریح کرد: این میزان سرمایه‌گذاری، از طریق سیستم‌ بانکی کشور و نیز سهامداران شرکت فولاد مبارکه تامین می‌شود. در گروه فلزی، روز شنبه نماد ملی مس برای اعلام تعدیل مثبت سود سال ۹۰ متوقف شد.

در لابه‌لای گروه‌ها چه خبر بود؟
در گروه معدنی، شرکت زغال‌سنگ نگین طبس در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ماه سال ۹۰ با کسب ۹۳ میلیارد و ۷۹۴ میلیون ریال سود خالص معادل ۱۵۶۳ ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشت.

در گروه غذایی، روز شنبه نماد قند شیروان، قوچان و بجنورد در بازار بازگشایی شد که این شرکت با انتشار گزارشی سود هر سهم خود را از ۱۲۰۴ ریال به ۹۵۷ ریال کاهش داد. این کاهش ناشی از انتقال ۱۴هزار تن فروش شرکت از سال مالی ۹۱ به ۹۲اعلام شده است که تعجب‌آور است. به ویژه آنکه شرکت بخشی از فروش سال ۹۱را نیز به سال ۹۰ منتقل کرده است.
در گروه بانکی، بانک تجارت صورت‌های مالی ۱۲ ماهه ۹۰ را با تعدیل مثبت ۵ درصدی همراه ساخته است. درآمد هر سهم و تجارت پیش از این ۳۱۰ ریال اعلام شده بود که به طور واقعی ۳۲۸ ریال تحقق یافته است.

در همین حال همچنان تکلیف هیات مدیره بانک تجارت نا‌مشخص باقی مانده و برخی شایعات از احتمال تغییرات جدی در این هیات مدیره خبر می‌دهد. در گروه بانکی، بانک کارآفرین با افزایش سرمایه ۶/۶۶ درصدی از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌ها روبه‌رو است. در همین حال امروز بانک اقتصاد نوین شاهد توقف نماد برای برگزاری مجمع سالانه است که انتظار می‌رود این بانک با ۴۰۰تا ۵۰۰ریال تقسیم سود مواجه باشد. این تقسیم سود برای اصلاح ساختار مالی شرکت‌های سهامدار بانک اقتصاد نوین از جمله گروه ساختمان و گروه توسعه صنایع بهشهر (و در نهایت گروه توسعه ملی) الزامی به نظر می‌رسد. در این گروه، دوشنبه هفته آینده معامله‌گران گشایش نماد بیمه میهن را در فرابورس تجربه خواهند کرد. همچنین در صورت موافقت مسوولان احتمال عرضه بیمه ملت در روزهای ابتدای هفته آینده نیز وجود دارد.

در گروه سیمانی همچنان برخی از نمادها روز شنبه با صف خرید همراه شدند و امروز سیمان ایلام با ضوابط رفع گره‌های معاملاتی مواجه است.
در گروه ساختمانی، شنیده‌ها حکایت از احتمال تغییر مدیریت در سرمایه‌گذاری ساختمان دارد.
در گروه تصفیه نفت، روز شنبه نماد نفت پارس برای دریافت اطلاعات از شرکت متوقف شد. در گروه واسطه‌گری مالی نیز سرمایه‌گذاری سایپا امروز برای برگزاری مجمع افزایش سرمایه متوقف خواهد شد.

در مجموع بازار روز شنبه بازاری ضعیف و کم فروغ بود که در آن ۵/۳۷ میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت و ۴۶درصد این معاملات را داد‌و‌ستد یک بلوک ۱۰۳میلیون سهمی سایپا تشکیل داد. از ۲۱۰نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۳۴نماد با کاهش قیمت و ۷۱نماد با رشد ارزش معامله شدند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×